• Anonym (Room)

Rumsfördelning?

Kort bakgrund:

Jag med son, 7 år.

Pojkvän med dotter, 12 år.

Lägenhet med normalstort vardagsrum, två större sovrum samt ett litet sovrum.

Vi behöver det ena stora rummet, dels pga min pojkväns ryggbesvär (vi behöver ha två sängar ihop som en dubbelsäng, som måste kunna separeras vid behov) samt pojkvännens arbetshörna (då han arbetar hemifrån och arbetshörnan inte går in i vardagsrummet som är öppet mot kök (matbord, soffgrupp för oss alla och tv är det enda som får plats)).

Så ett stort rum (nåja, 12 kvm (3*4m)) och ett litet rum (6 kvm (2*3m)).

Hur gör vi med rummen? Vem ska ha vilket rum? Hur hade ni gjort och varför?

• Svar på tråden Rumsfördelning?
  • Anonym (Tävla)

Om det absolut inte går på annat sätt så får ni tala om för barnen hur det ligger till.

Fråga barnen vad dom vill. Om dom kan tänka sig nån häftig lösning om ni bjuder till lite etc.

Mamma var ensamstående med mig och lillebror. Skiljer 2 år. Fanns 1 litet rum som mamma tog och sen ett halvstort och ett stort.

Min lillebror ville ha det mindre om han fick en loftsäng och en bäddsoffa så hans kompisar kunde sova över. Han fick en liten tv på sitt sovrum så dom satt och spelade mycket x-box.

Annars får ni singla slant så det inte blir orättvist

• Anonym (A)
    Anonym (Tävla) skrev 2019-08-07 14:03:57 följande:
    Om det absolut inte går på annat sätt så får ni tala om för barnen hur det ligger till.

Fråga barnen vad dom vill. Om dom kan tänka sig nån häftig lösning om ni bjuder till lite etc.

Mamma var ensamstående med mig och lillebror. Skiljer 2 år. Fanns 1 litet rum som mamma tog och sen ett halvstort och ett stort.

Min lillebror ville ha det mindre om han fick en loftsäng och en bäddsoffa så hans kompisar kunde sova över. Han fick en liten tv på sitt sovrum så dom satt och spelade mycket x-box.

Annars får ni singla slant så det inte blir orättvist
    +1
  • Anonym (-)
    Anonym (Room) skrev 2019-08-07 13:57:44 följande:

Kort bakgrund:

Jag med son, 7 år.

Pojkvän med dotter, 12 år.

Lägenhet med normalstort vardagsrum, två större sovrum samt ett litet sovrum.

Vi behöver det ena stora rummet, dels pga min pojkväns ryggbesvär (vi behöver ha två sängar ihop som en dubbelsäng, som måste kunna separeras vid behov) samt pojkvännens arbetshörna (då han arbetar hemifrån och arbetshörnan inte går in i vardagsrummet som är öppet mot kök (matbord, soffgrupp för oss alla och tv är det enda som får plats)).

Så ett stort rum (nåja, 12 kvm (3*4m)) och ett litet rum (6 kvm (2*3m)).

Hur gör vi med rummen? Vem ska ha vilket rum? Hur hade ni gjort och varför?

Nej ni vill ha två sängar ihop det är skillnad
  • Anonym (ace)

Ett stort sovrum till pojkvän och barn. Ett stort sovrum till dig och barn. Lilla sovrummet får bli "gästrum" (kod för knull-rum). Eftersom ni ändå inte kommer dela säng finns det ingen anledning att ni ska hogga ett stort sovrum.

• brallison

Helt generelt skulle jag ge tjejen större rum och det mindre rummet till pojken - han är yngre och antagligen har färre saker. Men i får prata med barnen, de kanske vill ha helt tvärtrom.

• Anna60

Jag tänker att om ni har båda på heltid så ge minsta barnet det lilla rummet - med loftsäng kanske. Men om det större barnet bor varannan vecka, så ge det barnet det lilla rummet. Så tänker jag.

• Anonym (Enkelt)

12 åringen har det andra större rummet och din 7åring har det lilla.

• Anonym (Love)

Beror helt på vem av ungarna som har mest grejer. 

Generellt skulle jag nog ge lilla rummet till stora och stora till lilla, eftersom det oftast är den lilla som faktiskt behöver "leka", medan stora strax är tonåring och kanske inte har lika stor behov av golvyta. 

Sen skulle man givetvis locka med att göra i ordning rummet så som hon vill, snygga tapeter, kanske egen tv, fixa iordning med bra garderober osv osv. 

• Anonym (Room)
    Anonym (ace) skrev 2019-08-07 14:40:48 följande:

Ett stort sovrum till pojkvän och barn. Ett stort sovrum till dig och barn. Lilla sovrummet får bli "gästrum" (kod för knull-rum). Eftersom ni ändå inte kommer dela säng finns det ingen anledning att ni ska hogga ett stort sovrum.

Vi kommer att dela säng (två sängar ihop med en stor bäddmadrass ovanpå).
  • Anonym (Room)

Mitt barn har överlägset mest saker och nyttjar golvyta mer än hans barn.

Svar på tråden Rumsfördelning?