• Anonym (Trådstartaren)

Måste jag betala?

Hej på er!
    Jag beställde häromdagen ett lite grejer ifrån en amerikansk hemsida, vilket jag aldrig har gjort förut. Och jag hade helt glömt bort att jag kanske måste betala tull + deklarera till tullverket osv.
    Hur går det till? Får jag ett brev eller meddelande om hur mycket jag ska betala?
    Jag är danska säker på att jag själv måste betala tull själv för det stod på min order att ''International duty not paid economy''.
    Någon som har erfarenhet, och vill hjälpa mig.

• Svar på tråden Måste jag betala?
  • Anonym (???)

Du får en notifikation att du skall betala tull innan försändelsen skickas till dig. Om du inte betalar så händer inget, men du får inte försändelsen. Hur mycket det blir kan ju inte vi veta. Det beror på vad det är, vilket pris du betalar för varan osv. Du får kanske bara vänta och se?

• Anonym (Tur)

Har du tur kan du slippa betala tull. Har hänt mig om det är mindre grejer. Är det ett mindre företag och du kan komma i kontakt med dem kan du fråga om de kan skriva att det är en gåva, då slipper du också. 

• Anonym (A)
    Anonym (???) skrev 2019-08-08 12:11:59 följande:
    Du får en notifikation att du skall betala tull innan försändelsen skickas till dig. Om du inte betalar så händer inget, men du får inte försändelsen. Hur mycket det blir kan ju inte vi veta. Det beror på vad det är, vilket pris du betalar för varan osv. Du får kanske bara vänta och se?
    Håller med
  • Anonym (Olika)

För mig har det varit olika. Ibland har jag inte behövt betala någon tull alls och ibland har det blivit jättedyrt.

• Anonym (.)

Beror på vilken typ av vara det är.

Jag vill minnas att jag fått betala några % tull, 25% moms och sedan nån hundralapp i fast avgift när jag handlade från usa sist. Var dock några på sedan nu.

Alla gånger jag har handlat från usa så har det varit tull och det har alltid varit korrekt deklarerat.

Från Asien är det ju mer eller mindre regel att beloppen på deklarationen är för lågt satta och mer än hälften av sakerna skickas som varuprov eller gåva (vilket tullen genomskådar) och lägger på tull.

• Anonym (12we)
    Anonym (Tur) skrev 2019-08-08 14:11:11 följande:

Har du tur kan du slippa betala tull. Har hänt mig om det är mindre grejer. Är det ett mindre företag och du kan komma i kontakt med dem kan du fråga om de kan skriva att det är en gåva, då slipper du också. 

Ja, man kan ha tur och slippa tull. Men det du skriver om gåva stämmer inte juridiskt. Dels är det olagligt för avsändaren, dels betraktas inte gåvor från företag som gåvor utan som varor av tullen:

"När du näthandlar och varan skickas från ett land utanför EU direkt till mottagaren räknas det aldrig som en gåva eftersom avsändaren är ett företag. En gåva kan bara skickas från en privatperson till en annan privatperson. Om du näthandlar och skickar gåvan direkt till mottagaren räknas gåvan som en vara."

Källa:
    https://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html
  • Anonym (12we)

Ja, man kan ha tur och slippa tull. Men det du skriver om gåva stämmer inte juridiskt. Dels är det olagligt för avsändaren, dels betraktas inte gåvor från företag som gåvor utan som varor av tullen:

"När du näthandlar och varan skickas från ett land utanför EU direkt till mottagaren räknas det aldrig som en gåva eftersom avsändaren är ett företag. En gåva kan bara skickas från en privatperson till en annan privatperson. Om du näthandlar och skickar gåvan direkt till mottagaren räknas gåvan som en vara."

Källa:
    https://www.tullverket.se/sv/privat/skickaellertaemotengava/allmantomattskickaellertaemotengava.4.792224361590183a4d311c8.html
  • Anonym (Trådstartaren)

Jag beställde ifrån UrbanOutfitter(stort företag) och jag beställde bara ett litet linne så jag förväntar mig att det bara kommer i en liten plastpåse om du förstår.
  • Anonym (kanske)
    Anonym (Trådstartaren) skrev 2019-08-08 16:14:33 följande:
    Jag beställde ifrån UrbanOutfitter(stort företag) och jag beställde bara ett litet linne så jag förväntar mig att det bara kommer i en liten plastpåse om du förstår.
    Har för mig att om värdet är under en viss summa (kan ha varit 200kr?) såär det ok.
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (A) skrev 2019-08-08 14:17:21 följande:

Håller med

Jaså, du är i farten igen...
  • Anonym (.)
    Anonym (kanske) skrev 2019-08-10 02:03:07 följande:

Har för mig att om värdet är under en viss summa (kan ha varit 200kr?) såär det ok.

Ja tull kan man slippa då. Men moms gäller från första kronan och den fasta hanteringsavgiften likaså.
Svar på tråden Måste jag betala?