Går det att färga ett klädesplagg?
Jag köpte en jättefin tröja som dessvärre har fel färg men den fanns inte i annan färg. Går det att på något sätt färga den permanent till en annan färg?
Den är rosa och jag vill att den ska bli röd.
Jag köpte en jättefin tröja som dessvärre har fel färg men den fanns inte i annan färg. Går det att på något sätt färga den permanent till en annan färg?
Den är rosa och jag vill att den ska bli röd.
Det beror på vilket material den är gjord i.
Bomullsplagg är lätta att färga själv, för hand eller i maskin, med textilfärg man får tag på i vanliga storköp. Observera dock att tråden plagget är sydd med ofta INTE är i bomull, även om plagget är i bomull. Vilket betyder att sömmarna inte nödvändigtvis tar åt sig av färgen alls/lika mycket och alltså kan sticka ut färgmässigt.
Det finns väl nog också textilfärg som man kan färga syntet-tyg med också, men jag vet inte hur lätt det är att få tag på här (visserligen kan man ju köpa nästan allt via nätet), samt hur bra de fungerar.
Du kan ju alltid testa textilfärg. Brukar finnas på panduro
Beror på materialet. Är det bomull, linne eller viskos och tål maskintvätt går det utmärkt att färga med textilfärg. Tänk dock på att sömmarna oftast är i polyester som ej går att färga, så de förblir rosa.
Brukar vara jättesvårt. Just sömmar eller andra detaljer på plagget brukar vara problematiska. Jag skulle testa om alternativet var att kasta plagget - men jag skulle inte köpa ett nytt plagg och färga.....
Tipsar om Dylon!
Kolla in Lisa Anckarmans video där hon färgar sina kläder enkelt med hjälp av pulver och tvättmaskin. Om länken inte fungerar så gå in på youtube och sök på ?Lisa Anckarman färgar kläder?
Jag har provat färga kläder några gånger med maskinfärg och resultatet blir... inte alltid jättebra. Bäst resultat blir det om plagget är 100% naturmaterial (har bara färgat 100% bomull) så fort det är konstfiber inblandat så kan det se ut som fan efteråt, har sett kompisars försök att färga blandmaterial och det har inte blivit vackert eller så har färgen inte fäst öht. (Det här med naturmaterial gäller för övrigt i princip alla maskinfärger, även Dylon som tipsas om här ovan).
Och som flera redan skrivit så är tråden som plagget är sytt av 99 gånger av 100 av konstfiber och den färgas inte.
Men det säger sig självt att det är svårt att tillföra färg i plast vilket t.ex. polyester och akryl är, plast alltså.
Jag skulle strunta i att köpa tröjan helt enkelt om den inte finns i den färgen en vill ha. Risken är att du köper en tröja i fel färg som blir fulare efter en maskinfärgning. Då har du slösat pengar på en tröja OCH maskinfärg helt i onödan.