• Anonym (Stella)

Bästa krämen för torra ben?

Mina skenben är jättetorra. Vilka är era bästa krämer mot torrhet? Jag smörjer redan varje dag sen forever men nu verkar jag behöva något extra.

• Svar på tråden Bästa krämen för torra ben?
  • Anonym (Alice)

Ibland blir mina ben riktigt, riktigt torra, typ så att de börjar klia och blir irriterade. Då är det enda som hjälper lite olivolja. Det blir ju lite kladdigt, men min hud älskar det och det blir snabbt bättre.

• Anonym (Stella)
    Anonym (Alice) skrev 2019-08-08 17:23:50 följande:
    Ibland blir mina ben riktigt, riktigt torra, typ så att de börjar klia och blir irriterade. Då är det enda som hjälper lite olivolja. Det blir ju lite kladdigt, men min hud älskar det och det blir snabbt bättre.
    Precis så är det för mig nu sen någon månad. Krämerna jag alltid har haft hjälper inte plötsligt och det kliar på kvällen. Jag har använt mandelolja och sen kräm på det men jag testar olivolja istället. Kör du olivolja ett tag bara eller måste man alltid använda det när man väl har börjat?
  • ballerinakakaoreo

Något oparfymerat från apoteket, parfymer torkar mest ut huden. Jag brukar använda mig av ACOs produkter! Canoderm är också väldigt bra, även Biotherm.

• Anonym (A)
    ballerinakakaoreo skrev 2019-08-08 18:40:50 följande:
    Något oparfymerat från apoteket, parfymer torkar mest ut huden. Jag brukar använda mig av ACOs produkter! Canoderm är också väldigt bra, även Biotherm.
    Den är bra
  • BuoBä

Decubal Lipid Cream när det är riktigt illa och sen underhålla med Decubal Clinic Cream.

• nnnnnnnn

Tar handkräm när det är illa tex Elisabeth Arden 8-hour cream (handkrämen) och när det är kris så blir det helt enkelt lypsyl! Drag några varv och sprid ut med händerna. Okonventionellt, men funktionellt.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Stella) skrev 2019-08-08 17:28:03 följande:

Precis så är det för mig nu sen någon månad. Krämerna jag alltid har haft hjälper inte plötsligt och det kliar på kvällen. Jag har använt mandelolja och sen kräm på det men jag testar olivolja istället. Kör du olivolja ett tag bara eller måste man alltid använda det när man väl har börjat?

För mig brukar det gå över efter några dagar, och då kan jag använda vanliga krämer om jag känner för det istället.
  • nnnnnnnn

Förresten - jag tycker att kosten spelar rätt stor roll.
    Mycket lax och skaldjur = bättre hud

Så på sommaren när man utsätter huden för en hel del påfrestning så äter vi oftast lax/skaldjur 1 gång/dag. Det är enkelt och gott med rökt lax, laxfile eller lite räkor/kräftor osv. Dessutom så gör det skillnad för mej, men märks först efter ca 1-2 veckor. Samma sak om man slutar, då tar det 1-2 veckor innan jag blir lika torr i huden igen.

Även omega-kapslar funkar.

• Anonym (Stella)

Har alltid använt oparfymerat. Fisk äter jag inte då jag är veg. Ska testa med olivolja och någon kräm ni har nämnt men kanske inte lypsyl.

• Anonym (Bebisen)

Viktigt att alltid smörja efter bad och dusch, men det förmodar jag att du redan gör. :)

• Anonym (Stella)
    Anonym (Bebisen) skrev 2019-08-08 20:38:17 följande:
    Viktigt att alltid smörja efter bad och dusch, men det förmodar jag att du redan gör. :)
    Det första jag gör när jag kliver ur duschen och det har jag gjort så länge jag minns. Vet inte varför benen har blivit så torra just nu.
  • Anonym (Olika)

Helosan tycker jag är bra. Vid extrem torrhet skulle jag klämma i med Purelan. Min hy blev bättre när jag åt e-vitaminkapslar.

• Anonym (Alice)
    Anonym (Stella) skrev 2019-08-08 20:35:32 följande:

Har alltid använt oparfymerat. Fisk äter jag inte då jag är veg. Ska testa med olivolja och någon kräm ni har nämnt men kanske inte lypsyl.

Haha, kanske börjar bli off-topic, men är också veg!
  • neverpreggo

Kokosolja efter duschen och/eller duscholja.

• Anonym (Stella)
    Anonym (Olika) skrev 2019-08-08 21:15:17 följande:
    Helosan tycker jag är bra. Vid extrem torrhet skulle jag klämma i med Purelan. Min hy blev bättre när jag åt e-vitaminkapslar.
    Kan ju ta e-vitamin och omega förstås.
    Anonym (Alice) skrev 2019-08-08 21:21:27 följande:
    Åh vad bra!  Solig
    neverpreggo skrev 2019-08-08 21:26:53 följande:
    Kokosolja efter duschen och/eller duscholja.
    Har oparfymerad duscholja som jag inte har öppnat än. Men jag tvättar ju aldrig benen, har bara rakgel där, men tror du att duscholjan hjälper ändå?
    chrissepisse skrev 2019-08-08 21:29:32 följande:
    Locobase repair tycker jag är bra för till exempel torra skenben.
    Den har jag aldrig använt förut.

• neverpreggo
    Anonym (Stella) skrev 2019-08-08 21:48:40 följande:
    Kan ju ta e-vitamin och omega förstås.
    Anonym (Alice) skrev 2019-08-08 21:21:27 följande:
    Åh vad bra!  SoligHar oparfymerad duscholja som jag inte har öppnat än. Men jag tvättar ju aldrig benen, har bara rakgel där, men tror du att duscholjan hjälper ändå?
    chrissepisse skrev 2019-08-08 21:29:32 följande:
    Locobase repair tycker jag är bra för till exempel torra skenben.
    Den har jag aldrig använt förut.

Jag brukar tvätta av benen med duscholjan eller så smörjer man in olja (då kokos eller typ barnolja) direkt efter duschen på våta ben, något som jag hört och verkade fungera i vintras när mina ben var väldigt torra.
  • modsey

Eight Hour Cream All-Over Miracle Oil.

Finns inget bättre!

Svar på tråden Bästa krämen för torra ben?