• Anonym (Ts)

Bo i Gamla Enskede eller på Kungsholmen?

Nyfiken på att höra vad ni tycker!om Sthlms-boende:)

Om valet stod mellan att bo 2 vuxna och ett barn på Kungsholmen vid Norr Mälarstrand eller i ett litet hus/parhus i Gamla Enskede, vad hade ni föredragit och varför? Med jobb inne i stan.

Alla tankar är intressanta!

• Svar på tråden Bo i Gamla Enskede eller på Kungsholmen?
  • Anonym (-)

Gamla Enskede! Bättre luft!

Går inte att andas i stan.

Jag bor på Ruddammen och behöver flytta akut pga den usla luften. Ligger mellan två jättevägar, på EM höjd.

• Anonym (Ts)

Bra argument. Vart funderar du på att flytta?

Bor nära vattnet nu vid Norr Mälarstrand och luften känns frisk här men det är väl förrädiskt :)

• Anonym (Ts)
    Anonym (-) skrev 2019-08-09 11:21:47 följande:

Gamla Enskede! Bättre luft!

Går inte att andas i stan.

Jag bor på Ruddammen och behöver flytta akut pga den usla luften. Ligger mellan två jättevägar, på EM höjd.

Förresten, är det så mycket bättre luft i Enskede?:) Omgivet att stora vägar etc?
  • Anonym (.)

Jag gillar Gamla Enskede jättemycket, men skulle inte vilja bo i hus, så av den anledningen skulle jag välja Kungsholmen. Men hade alternativet varit en av de få lägenheterna som finns i Gamla Enskede så hade jag tagit det :) även om jag annars brukar föredra innerstan. 

• Anonym (-)
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-09 11:23:25 följande:

Bra argument. Vart funderar du på att flytta?

Bor nära vattnet nu vid Norr Mälarstrand och luften känns frisk här men det är väl förrädiskt :)

Jag funderar, eller jag har bestämt mig, för att flytta långt ifrån stan. Kanske norrut. Renare luft, renare vatten, klarare himmel.
  • Anonym (Enskede utan tvekan)

Gamla Enskede är ett lummigt otroligt vackert område med mycket grönska trots att det ligger precis bakom en infart som är Nynäsvägen, starkt traffickerad, vilket inte märks alls när man är inne bland villorna med allt syre. Det är en gammal by med små mysiga butiker nästan som en egen liten stad. Dessutom ligger det nära skog och natur och stora badplatser som Farsta och Sköndal. Kungsholmen har också bra badplatser men då är Alvik och Stora Essingen ett mycket bättre val.

• Anonym (Ts)
    Anonym (.) skrev 2019-08-09 11:32:07 följande:

Jag gillar Gamla Enskede jättemycket, men skulle inte vilja bo i hus, så av den anledningen skulle jag välja Kungsholmen. Men hade alternativet varit en av de få lägenheterna som finns i Gamla Enskede så hade jag tagit det :) även om jag annars brukar föredra innerstan. 

Vad gillar du bäst med Gamla Enskede?:)
  • Anonym (Ts)
    Anonym (Enskede utan tvekan) skrev 2019-08-09 11:37:02 följande:

Gamla Enskede är ett lummigt otroligt vackert område med mycket grönska trots att det ligger precis bakom en infart som är Nynäsvägen, starkt traffickerad, vilket inte märks alls när man är inne bland villorna med allt syre. Det är en gammal by med små mysiga butiker nästan som en egen liten stad. Dessutom ligger det nära skog och natur och stora badplatser som Farsta och Sköndal. Kungsholmen har också bra badplatser men då är Alvik och Stora Essingen ett mycket bättre val.

Tack!:) Tänkte att det inte var så mycket natur..man kanske får ta sig en bit med bil?

Vet du hur skolorna är?
    Anonym (Ts) skrev 2019-08-09 12:17:59 följande:
    Tack!:) Tänkte att det inte var så mycket natur..man kanske får ta sig en bit med bil?

Vet du hur skolorna är?
    Nej men den delen av Enskede är vit medelklass och över så den typen av människor har nog ganska höga krav på skolor kan jag tro. Det ligger nära många naturreservat och mycket skog betydligt mer än Kungsholmen. Fast söker du storstadskänsla och vill ha stort utbud på caféer, restauranger, butiker och sånt sånt har du Södermalm 5 min bort eller så Kungsholmen med Fridhemsplan och St Eriksplan.
  • Anonym (Ts)

[quote=79819065][quote-nick]Anonym (Enskede utan tvekan) skrev 2019-08-09 13:38:38 följande:[/quote-nick]Nej men den delen av Enskede är vit medelklass och över så den typen av människor har nog ganska höga krav på skolor kan jag tro. Det ligger nära många naturreservat och mycket skog betydligt mer än Kungsholmen. Fast söker du storstadskänsla och vill ha stort utbud på caféer, restauranger, butiker och sånt sånt har du Södermalm 5 min bort eller så Kungsholmen med Fridhemsplan och St Eriksplan.[/

Tack! Vi bor nära vattnet på Kungsholmen nu så just där känns det väldigt grönt och öppet. Enskede kan se lite inklämt ut på kartan lite längre från vatten så jag tänkte att det kanske inte känns så nära naturen..

Anonym (Ts) skrev 2019-08-09 14:20:50 följande:

[quote=79819065][quote-nick]Anonym (Enskede utan tvekan) skrev 2019-08-09 13:38:38 följande:[/quote-nick]Nej men den delen av Enskede är vit medelklass och över så den typen av människor har nog ganska höga krav på skolor kan jag tro. Det ligger nära många naturreservat och mycket skog betydligt mer än Kungsholmen. Fast söker du storstadskänsla och vill ha stort utbud på caféer, restauranger, butiker och sånt sånt har du Södermalm 5 min bort eller så Kungsholmen med Fridhemsplan och St Eriksplan.[/

Tack! Vi bor nära vattnet på Kungsholmen nu så just där känns det väldigt grönt och öppet. Enskede kan se lite inklämt ut på kartan lite längre från vatten så jag tänkte att det kanske inte känns så nära naturen..

Åk dit och kolla. Ett av de charmigaste ställena i Stockholm efter Äppelviken.
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (-) skrev 2019-08-09 11:34:58 följande:
    Jag funderar, eller jag har bestämt mig, för att flytta långt ifrån stan. Kanske norrut. Renare luft, renare vatten, klarare himmel.
    Låter som du bor i Peking snarare, där kan man prata dåligt luft och smog.
    Stockholm har jag aldrig upplevt att luften skulle vara sämre än på landet och framför allt inte att himmel ej är klar.
Svar på tråden Bo i Gamla Enskede eller på Kungsholmen?