• Sat 10 Aug 2019 01:09
    736 visningar
    15 svar
    15
    736

    Orolig när grabben inte är hos mig

    Vet inte hur jag ska börja, men är orolig när grabben är hos deras mamma.

    Det händer ofta att sonen kommer till mig på helgerna och berättar att han inte fått frukost. Fixar självklart mat till honom.

    När man kommer hem till deras mor så är det så stökigt att man lider av att han ska bo där i en vecka.

    Kan ligga skräp över hela lägenheten, hon kan säga att hon precis städat och min fråga är då, var har du städat?

    Han sitter varje ledig stund med paddan hos henne. Hemma hos mig får han en tvstund på kvällarna, brukar ta 4-5 dagar för han att sluta tjata om att han vill ha sin padda.

    Hos mig blir det alltid gonattsaga och han sover vid 20 tiden, hos henne blir det tills han somnar ifrån paddan, vilket brukar vara runt 22.

    När jag tar upp detta med henne blir hon sur och tvär och säger att jag inte ska lägga mig i.

    Har pratat med andra föräldrar som grabben leker med och han brukar få middag hos dom minst 4-5 gånger i veckan.

    Han är alltid smutsig när han kommer till mig, så blir alltid ett bad när han kommer till mig.

    Allt han behöver får jag köpa, kläder, leksaker m.m. hon har aldrig pengar, har närmre en kvarts miljon i krediter.

    Känns som att hon inte bryr sig, utan bara är intresserad av att barnbidraget trillar in varje månad.

    Hur ska jag gå vidare med detta?

    En orosanmälan känns kanske lite väl drastiskt.

  • Svar på tråden Orolig när grabben inte är hos mig
  • Sat 10 Aug 2019 07:27
    #1

    Mamman ger era övriga barn mat, men inte sonen?

    Hur upplever de övriga barnen situationen hos mamman?

    Lider inte alla barnen av stöket?

    Hur stökigt är det, är det smutsigt/äckligt eller är det "bara" stök som skorna huller om buller och sängarna är obäddade och reklambladen ligger i en driva innanför dörren?

    Hur gammal är sonen?

    Barn kan (och bör) lära sig att reglerna inte alltid är samma hos mamma och pappa, men hos mamma ska man följa hennes regler och hos pappa följer man hans regler.

    Blir sonen misskött så tycker jag att du är skyldig din son att göra en orosanmälan, speciellt som mamman verkar särbehandla sonen.

  • Sat 10 Aug 2019 08:14
    #2
    BurningDiamond skrev 2019-08-10 07:27:34 följande:

    Mamman ger era övriga barn mat, men inte sonen?

    Hur upplever de övriga barnen situationen hos mamman?

    Lider inte alla barnen av stöket?

    Hur stökigt är det, är det smutsigt/äckligt eller är det "bara" stök som skorna huller om buller och sängarna är obäddade och reklambladen ligger i en driva innanför dörren?

    Hur gammal är sonen?

    Barn kan (och bör) lära sig att reglerna inte alltid är samma hos mamma och pappa, men hos mamma ska man följa hennes regler och hos pappa följer man hans regler.

    Blir sonen misskött så tycker jag att du är skyldig din son att göra en orosanmälan, speciellt som mamman verkar särbehandla sonen.


    Står ingenstans att det finns fler än ett barn. Var ser du det?
  • Sat 10 Aug 2019 08:30
    #3

    Jag hade också varit orolig. Jag hade nog inte ens släppt iväg min son dit utan att ta ett rejält snack med mamman och se till att hon efteeföljer mina krav. Och funkar inte det hade jag inte tvekat på att göra en orosanmälan heller. Det kanske krävs att det är ännu värre innan soc skulle göra något (har ingen aning) men då kanske mamman skulle bli rädd och ta sig i kragen iaf?

  • Siden
    Sat 10 Aug 2019 08:33
    #4

    Det låter inte bra alls. Har du människor runt er som du skulle kunna prata med som ett första steg, morföräldrar, farföräldrar, vuxna syskon?

  • Sat 10 Aug 2019 08:48
    #5
    BurningDiamond skrev 2019-08-10 07:27:34 följande:

    Mamman ger era övriga barn mat, men inte sonen?

    Hur upplever de övriga barnen situationen hos mamman?

    Lider inte alla barnen av stöket?

    Hur stökigt är det, är det smutsigt/äckligt eller är det "bara" stök som skorna huller om buller och sängarna är obäddade och reklambladen ligger i en driva innanför dörren?

    Hur gammal är sonen?

    Barn kan (och bör) lära sig att reglerna inte alltid är samma hos mamma och pappa, men hos mamma ska man följa hennes regler och hos pappa följer man hans regler.

    Blir sonen misskött så tycker jag att du är skyldig din son att göra en orosanmälan, speciellt som mamman verkar särbehandla sonen.


    Olika mammor?
  • Sat 10 Aug 2019 08:54
    #6

    TS, om barnet far illa för att mamman inte tillgodoser hans grundläggande behov och hon inte lyssnar tycker jag att du måste ta tag i det. Kan ni gå och prata tillsammans med någon?

    Har du och hon levt ihop någon gång? Hur sköttes hemsysslor och barn i så fall då?

  • Sat 10 Aug 2019 09:39
    #7
    viseversa skrev 2019-08-10 08:14:33 följande:

    Står ingenstans att det finns fler än ett barn. Var ser du det?


    Gissar på att BurningDiamond syftar på att Ts skriver: när grabben är hos deras mamma. Vilket låter som om det finns flera barn. Jag själv tror att TS skrivit fel och bara har ett barn.
  • Sat 10 Aug 2019 09:43
    #8
    syntharen skrev 2019-08-10 09:39:33 följande:
    Gissar på att BurningDiamond syftar på att Ts skriver: när grabben är hos deras mamma. Vilket låter som om det finns flera barn. Jag själv tror att TS skrivit fel och bara har ett barn.
    Jag tror också det är fel.
  • Sat 10 Aug 2019 13:48
    #9
    BurningDiamond skrev 2019-08-10 07:27:34 följande:

    Mamman ger era övriga barn mat, men inte sonen?

    Hur upplever de övriga barnen situationen hos mamman?

    Lider inte alla barnen av stöket?

    Hur stökigt är det, är det smutsigt/äckligt eller är det "bara" stök som skorna huller om buller och sängarna är obäddade och reklambladen ligger i en driva innanför dörren?

    Hur gammal är sonen?

    Barn kan (och bör) lära sig att reglerna inte alltid är samma hos mamma och pappa, men hos mamma ska man följa hennes regler och hos pappa följer man hans regler.

    Blir sonen misskött så tycker jag att du är skyldig din son att göra en orosanmälan, speciellt som mamman verkar särbehandla sonen.


    viseversa skrev 2019-08-10 09:43:36 följande:

    Jag tror också det är fel.


    syntharen skrev 2019-08-10 09:39:33 följande:

    Gissar på att BurningDiamond syftar på att Ts skriver: när grabben är hos deras mamma. Vilket låter som om det finns flera barn. Jag själv tror att TS skrivit fel och bara har ett barn.


    Pappan skriver att det är andra föräldrar till TS lekkamrater så jag tror pappan menar att han äter hos sina kompisar 4-5 gånger i veckan, barnet äter alltså inte hemma hos mamman utan får mat hos lekkamrater
  • Sat 10 Aug 2019 14:03
    #10
    viseversa skrev 2019-08-10 08:14:33 följande:
    Står ingenstans att det finns fler än ett barn. Var ser du det?
    Muflonium skrev 2019-08-10 01:09:26 följande:

    Vet inte hur jag ska börja, men är orolig när grabben är hos deras mamma.


    "Deras manna" indikerar att RS och mamman har fler gemensamma barn.
  • Sat 10 Aug 2019 14:11
    #11
    BurningDiamond skrev 2019-08-10 14:03:34 följande:

    "Deras manna" indikerar att RS och mamman har fler gemensamma barn.


    Missade den! :)
  • Sat 10 Aug 2019 14:25
    #12
    BurningDiamond skrev 2019-08-10 14:03:34 följande:
    Muflonium skrev 2019-08-10 01:09:26 följande:

    Vet inte hur jag ska börja, men är orolig när grabben är hos deras mamma.


    "Deras manna" indikerar att RS och mamman har fler gemensamma barn.
    Och om jag kunde skriva ordentligt hade jag skrivit  deras mamma" och "TS"...
  • Sat 10 Aug 2019 16:54
    #13
    syntharen skrev 2019-08-10 09:39:33 följande:

    Gissar på att BurningDiamond syftar på att Ts skriver: när grabben är hos deras mamma. Vilket låter som om det finns flera barn. Jag själv tror att TS skrivit fel och bara har ett barn.


    Det står dock på två ställen, så då blir jag mer tveksam.
  • GGN
    Sun 11 Aug 2019 06:21
    #14

    Rådfråga soc?

  • Sun 11 Aug 2019 09:17
    #15

    Oj, ja då hade jag med blivit orolig.

    Hur gammal är sonen?

    Jag hade försökt hitta ett tillfälle då jag kunde prata ostört med mamman och vara helt ärlig, berätta tydligt vad jag va orolig för som ej känns bra. Säga att det måste bli en ändring.

    Funkar det ej så skulle jag nog prata med hennes föräldrar / syskon om det finns någon jag kände funkade att prata med som kanske kan nå fram bättre till mamman.

    Annars skulle jag kräva att ha sonen mer hos mig.

Svar på tråden Orolig när grabben inte är hos mig