• Anonym (Mom)

    Tror min son är gay/bi

    Vill börja med att förtydliga att jag inte har något som helst emot hbtq-personer, att jag tycker man ska ha rätt att älska vem man vill och så vidare. Så att det inte blir missförstånd.

    Jag har en son på 17 år. Vi har alltid kunnat vara öppna mot varandra och prata om det mesta, både om kroppen och kärleken.

    Både jag och pappan har misstänkt ett tag att han inte är så intresserad av tjejer. Han har en del tjejkompisar, men aldrig något mer än vänner.

    Häromdagen hade han en killkompis över. De är gamla barndomsvänner, men har börjat umgås mycket mer på sistone. Jag skulle knacka på min sons dörr och säga att det var mat då jag hindrades av ljud. Det kan väl närmast beskrivas som sugljud, stön och en röst som sa något i stil med "ååh fortsätt". Det kändes väldigt pinsamt och jag gick därifrån direkt. Efter en stund kom sonen ut för att hämta något, då ropade jag att det var mat, man märkte att han blev röd i ansiktet när han svarade "Ok, kommer".

    Jag undrar lite hur jag ska hantera detta, jag vill ju inte trycka på honom att komma ut, om det nu ens är så att han inte bara var nyfiken, det får givetvis ske på hans villkor, samtidigt är jag orolig att han inte ska våga, att han är rädd att vi ska bli arga eller något. Vi vill ju kunna stötta honom på bästa sätt, och är det så att han funnit kärleken så är det givetvis jättekul.

    Finns det någon som varit i en liknande situation? på vilken som av sidorna. Ska jag bara låta det vara?

  • Svar på tråden Tror min son är gay/bi
  • CitronTulo

    Hur skulle du ha gjort om han haft en tjej på rummet och du upplevde att du hörde "sugljud"? Tycker inte att du ska göra någon skillnad på att det var en kille!

    Om han gillar killar så låt honom berätta när han känner för det..

  • Anonym (Mom)
    CitronTulo skrev 2019-08-10 21:52:03 följande:

    Hur skulle du ha gjort om han haft en tjej på rummet och du upplevde att du hörde "sugljud"? Tycker inte att du ska göra någon skillnad på att det var en kille!

    Om han gillar killar så låt honom berätta när han känner för det..


    Nej det är sant, jag antar att jag bara hade kunnat relatera till situationen lättare då, eftersom jag själv är hetero, men du har rätt, det borde inte vara någon skillnad egentligen.
  • Anonym (Kimo)

    [quote=79822572][quote-nick]Anonym (Mom) skrev 2019-08-10 21:53:32 följande:[/quote-nick]Nej det är sant, jag antar att jag bara hade kunnat relatera till situationen lättare då, eftersom jag själv är hetero, men du har rätt, det borde inte vara någon skillnad egentligen.[/

    Fast det är ju faktiskt skillnad. En person som är hetero behöver ju inte komma ut som hetero, medan det tyvärr fortfarande kan vara mycket jobbigt för en person som är gay att komma ut som det. Jag tycker dock inte att du behöver säga något än, utan bara vara extra lyhörd mot hur din son är och mår framöver och vara extra kärleksfull mot honom och vänlig mot hans vän.

    Jag är inte homosexuell själv, men har en nära vän som är gay och vet hur svårt han hade att komma ut till sin familj och även inför mig, som han känner väl och därmed vet att jag är totala motsatsen till en homofob.

  • Anonym (Mom)
    Anonym (Kimo) skrev 2019-08-10 22:17:53 följande:

    [quote=79822572][quote-nick]Anonym (Mom) skrev 2019-08-10 21:53:32 följande:[/quote-nick]Nej det är sant, jag antar att jag bara hade kunnat relatera till situationen lättare då, eftersom jag själv är hetero, men du har rätt, det borde inte vara någon skillnad egentligen.[/

    Fast det är ju faktiskt skillnad. En person som är hetero behöver ju inte komma ut som hetero, medan det tyvärr fortfarande kan vara mycket jobbigt för en person som är gay att komma ut som det. Jag tycker dock inte att du behöver säga något än, utan bara vara extra lyhörd mot hur din son är och mår framöver och vara extra kärleksfull mot honom och vänlig mot hans vän.

    Jag är inte homosexuell själv, men har en nära vän som är gay och vet hur svårt han hade att komma ut till sin familj och även inför mig, som han känner väl och därmed vet att jag är totala motsatsen till en homofob.


    Okej, ja det låter ju faktiskt ganska vettigt att låta honom ta upp det. Jag hoppas bara han inte håller det inom sig och mår dåligt över det.
  • Anonym (Lina)

    Låt han va bara :) han kommer ut när han är redo!

  • Anonym (.)

    Jag är i samma sits. Jag har alltid varit positiv till bi/homosexuella, och har alltid sagt till mina barn vid tillfällen när vi pratat om kärlek och liknande att det inte skulle spela nån roll för mig om de gillar tjejer eller killar eller både killar och tjejer.

    Dvs gjort det lätt för dem att komma ut, om det skulle vara så. Så slipper de oroa sig för negativa reaktioner från sina föräldrar. De vet att jag älskar dem oavsett.

    Du borde kunna göra något liknande, eller bara säga något om Pride (eftersom de var nyss) att du tycker det är synd att det ens behövs, och att det är så självklart att man borde behandla bi/homosexuella precis som vem som helst.

  • Anonym (A)
    Anonym (Lina) skrev 2019-08-10 23:01:49 följande:
    Låt han va bara :) han kommer ut när han är redo!
    +1
  • Anonym (Petra)

    Tänker spontant att han får berätta att han har en partner när han vill. Sen kommer jag aldrig fråga mina döttrar om dom har en pojkvän utan om dom har en partner. Hoppas att dom i så fall kommer förstå att jag ger fanken i vilket kön den dom träffar har. Och hoppas att dom kommer berätta för mig när dom träffat någon utan att oroa dig för vad jag kommer tycka.

  • Perjonsson

    Skjut han....bara skoja.

    Låt det gå en tid o sen fråga grabben.

    Men jag vet att killar som inte lyckats få till det med tjej kan stilla sina lustar med killar.

    Låt har få experimentera sig fram och en ev period med killsex kan blåsaöver?

Svar på tråden Tror min son är gay/bi