Dels börjar det lukta, och katter har mycket bättre luksinne än människor, så även om ni lyckas få rent så att inte ni känner något, så känner de, man får tvätta madrassen tre gånger för att de inte ska reagera. Sen har det väl blivit en vana. Dessutom är det inte bra att ha okastrerade katter som innekatter (inte som utekatter heller, men det är ju av andra orsaker) och många katter slutar kissa inne efter att de blivit kastrerade.
Jag läste en artikel när jag satt och väntade på djursjukhuset en gång, om att det finns tablettbehandlign för katter som kissar inne, eftersom det är ett "nervöst" beteende, om de är kastrerade. Vet inte mer om det, men OM De inte slutar kissa när ni kastrerat dem kan nu ju prata med veterinär om det.
Min mammas kastrerade honkatt började kissa i en hörna i hallen, så mamma ställde en ny kattlåda där, så nu kommer ju kisset i lådan i stället.
Katter kissar inte på sina matplatser. Lägg ut matskålar på kissplatserna, och ha det så ett bra tag, så att hon hinner glömma att det var kissplats.
kram och lycka till, men vänta med att oroa dig till efter de är kastrerade.