• LindaHelen

mina katter kissar i sängen varför

jag har två katter båda honor och den ena(gumman) kan kissa i sängen när hon löper men bara då sen den andra katten löper mer eller mindre jämt föruton när gumman löper men hon kan sätta sig i tid och otid lite varstans jag säger inget när badrumms dörren har blivit stängd men annars båda är inne katter

• Svar på tråden mina katter kissar i sängen varför
  • milimina

varför inte kastrera dem då?

• LindaHelen

vi har tid för henne som löper jämt mitt i september vi beställde tid i maj och det fanns inget tidigare tyvärr

• Nallemajatjejen

Skulle kunna tänka mig att det också mycket beror på att det är mjukt och suger upp urinen... Både hundar och katter har ju en tendens att gilla att kissa på mattor och mjuka ytor. Kankse är de så att de får svårare att hålla sig när de löper?

• LindaHelen

man går inte in bakom tv och kissar på parketten av den anledningen när det förmodligen var närmare till lådan som för övrigt tömms två ggr om dagen

• giz

kan ju vara urinvägsinfektion oxå ........... låter hel knäppt men ring vet å fråga
    sen kan det ju vara så att det e en ful vanna......... men kolla urinvägsinfektion först.

• milimina

ok då är det nog bara att stå ut tills dess tyvärr...

katter kissar normalt inte inne.... men det händer att de gör det som en protest, om det är där man sover (dvs i sängen), eller som sagt kan den vara sjuk.

har det skett nån stor förändring hemma kanske? som katterna inte riktigt trivs med? de är extrema vanedjur och tycker inte speciellt mycket om förändringar.

• Meli

Dels börjar det lukta, och katter har mycket bättre luksinne än människor, så även om ni lyckas få rent så att inte ni känner något, så känner de, man får tvätta madrassen tre gånger för att de inte ska reagera. Sen har det väl blivit en vana. Dessutom är det inte bra att ha okastrerade katter som innekatter (inte som utekatter heller, men det är ju av andra orsaker) och många katter slutar kissa inne efter att de blivit kastrerade.

Jag läste en artikel när jag satt och väntade på djursjukhuset en gång, om att det finns tablettbehandlign för katter som kissar inne, eftersom det är ett "nervöst" beteende, om de är kastrerade. Vet inte mer om det, men OM De inte slutar kissa när ni kastrerat dem kan nu ju prata med veterinär om det.

Min mammas kastrerade honkatt började kissa i en hörna i hallen, så mamma ställde en ny kattlåda där, så nu kommer ju kisset i lådan i stället.

Katter kissar inte på sina matplatser. Lägg ut matskålar på kissplatserna, och ha det så ett bra tag, så att hon hinner glömma att det var kissplats.

kram och lycka till, men vänta med att oroa dig till efter de är kastrerade.

• LindaHelen

jag kan ju inte ställa matskålarna i sängen

dom kissar sällan när överkasstet

• Molnies

Ni kanske skulle testa att använda "Fy-spray/Get Off" eller liknande. Det är en spray som luktar riktigt illa enligt katter, så de sätter sig gärna inte där och kissar. Vi använde det innan vår hankatt kastrerades, enda nackdelen är ju att han då inte ville sova i sängen eftersom han inte klarade av lukten. (Det finns även olika typer av Get Off: spray, kristaller m.m. - går att köpa i vilken djurhandel som helst.)

Svar på tråden mina katter kissar i sängen varför