• Anonym (Mamma)

    Att bli familjehem

    Kanske är där fler här inne som går i samma tankar eller gick i samma tankar och fick svar på sina frågor.

    Jag är uppväxt med biologisk mamma och syskon men min mamma var även familjehemsmamma. Nu är jag själv vuxen och har barn i åldrarna 1.5 - 9 år och har sen barnsben sagt jag en dag ska göra som min mamma gjort. Och det behövs ju enormt många fler familjehem.

    Men undrar lite hur funkar det med just platsen: vi har ont om just rum men håller på att bygga ut. Men tänker utredning för att äns komma igång säger dem kan ta lång tid. Och då kanske rummen är klara. Är det för tidigt då att anmäla som intresse eller man ska vänta tills allt är klart hemma med bygge?

    Är där fler här som har små barn men ändå blivit familjehem?

  • Svar på tråden Att bli familjehem
  • Smultronmarmelad

    Klart du kan påbörja utredning innan bygget är klart men de brukar rekommendera att ens egna barn är 2-3 år innan man tar emot ett familjehemsplacerat barn. Men ring och anmäl intresse så får du också mer info :)

    Tips är dock att hålla sig till kommunen och inte privata aktörer.

  • Anonym (Jourhem)
    Smultronmarmelad skrev 2019-08-13 09:36:36 följande:

    Klart du kan påbörja utredning innan bygget är klart men de brukar rekommendera att ens egna barn är 2-3 år innan man tar emot ett familjehemsplacerat barn. Men ring och anmäl intresse så får du också mer info :)

    Tips är dock att hålla sig till kommunen och inte privata aktörer.


    Vi är under utredning för att bli jourhem. Jag har fått tipset att söka mig till privata och INTE till kommunen. Vore intressant att veta varför du tycker annorlunda.
  • Smultronmarmelad
    Anonym (Jourhem) skrev 2019-08-13 10:22:51 följande:

    Vi är under utredning för att bli jourhem. Jag har fått tipset att söka mig till privata och INTE till kommunen. Vore intressant att veta varför du tycker annorlunda.


    En kan få mer betalt av privata men de har inte alltid koll på vad som är kraven i kommunerna (som måste uppfyllas oavsett) plus ger många falska löften. Jag har blivit utredd i kommunen och träffat många med negativa erfarenheter av privata aktörer. Även fått nej från en privat själv för jag var för ung tyckte det (är 30) och kommunen såg inte alla det som negativt.
  • Anonym (Nej..)

    Hur många barn har ni? Om ni har 2 barn kan ni börja med utredning om 4-5 år och ni har byggt ut. Har ni fler barn får ni söka andra extrajobb då det inte behövs fler familjehem (det är en seglivad myt), utan det behövs BRA familjehem och där platsar inte familjer med för många barn och för litet boende. På så sätt kan de usla hemmen bytas ut och fler barn får komma hem till sin familj och trygghet.

  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Nej..) skrev 2019-08-13 12:31:31 följande:

    Hur många barn har ni? Om ni har 2 barn kan ni börja med utredning om 4-5 år och ni har byggt ut. Har ni fler barn får ni söka andra extrajobb då det inte behövs fler familjehem (det är en seglivad myt), utan det behövs BRA familjehem och där platsar inte familjer med för många barn och för litet boende. På så sätt kan de usla hemmen bytas ut och fler barn får komma hem till sin familj och trygghet.


    Nej det är ingen seglivad myt alls. Jobbar hand i hand med socialen i en annan kommun och har då kontakt med många kommuner genom dem och dem behövs enormt. Men absolut behövs det bra hem.

    Varför ska jag söka extra jobb?

    Gör inte det för pengarna. Jag är uppväxt i stor familj varav utöver oss biologiska barn så hade vi många fosterbarn till och från genom åren. Och den känslan av att hjälpa dem som tyvärr inte fått en trygg familj är verkligen en sak jag vill hjälpa med. Har inte för litet hem egentligen men vill slippa ha rum i snedtak så vi vill bygga ut..
Svar på tråden Att bli familjehem