• lycra

En fråga om riset i turkiet ;)

när vi var i turkiet för nån vecka sedan så fick man alltid in en klick ris & ibland fick man nån sorts bruna riskorn med i riset, inte alls många korn utan bara enstaka & de gjorde riset SÅ gott! Någon som vet vad det kan ha varit för nåt?

• Svar på tråden En fråga om riset i turkiet ;)
  • Jennie Brunflo

JAA!!!

Det är jättegott!!

Kommer inte ihåg namnet, men det finns att köpa på välsorterade ICA-butiker och kanske i såna där exotiska affärer.

• lycra

maj72: japp! såg ut exakt som ett riskorn men var bruna :)

• amathea

Min bror köpte en påse till mig en gång som kallades för blandris eller rismix. Finns hos Ica.

• maj72

Jag är lite osäker, men om det var vanligt ris så blandar man gärna in lite små nudlar som man först rostar i smör (därför den ljusbruna färgen). Det finns lite olika formar, det kan vara små och runda, långa eller sådana som ser ut som små linser. Serveras mest som tillbehör till kötträtter.

Det finns också en annan sorts ris som är egentligen vetegrynsaktig som heter bulgur. Smakar lite som ris, men är ljusbrun till orange i färgen (beroende på hur man tillagar det).

Här kommer i alla fall receptet till vanligt pilav (ris på turkiska) som min mamma brukar göra:

Ris (gärna rundkorn/grötris för att få det lite kladdigt)
    Lite smör eller olivolja (beroende vad du föredrar för smak), ta så mycket/lite du vill (och kan unna dig)
    en tomat i tärningar
    lite salt och vitpeppar
    0,1 dl små nudlar
    vatten

Smält smöret/ värm olivoljan och rosta nudlarna (rör om hela tiden annars bränner de lätt fast i grytan). Lägg i tomaterna och stek de också lite (rör om hela tiden). Lägg i riset och rör om. Efter riset har fått färg och smak av smöret/oljan och tomaten krydda med salt och vitpeppar. Häll i vatten, ungefär till cirka 2-3 cm över riset. Låt riset sjuda klart och stäng av spisen kanske 2-3 minuter innan riset är klar (har locket på grytan hela tiden). Vattnet sugs upp av riset så kolla regelbundet att det tillräkligt med vatten i grytan. Smaka av med salt och lite peppar.

Om du inte gillar tomatsmaken, lämna bara tomaten bort - alla familjer har sitt eget recept.

Bulgur lagas i princip på samma sätt som pilav, men man tar också gärna några extra grönsaker som tex squash, paprika i.

Hör av dig om det var rätt recept
    Lycka till!

• amathea

Det bruna riset var fullkornsris. *nickar* Det hade dom iaf i alanya när jag var där för två år sen.

• lycra

tack så mycket för svaren! så då har jag ännu rn fråga :) brödet man fick på restaurangerna i turkiet var bara sååå gott... det brödet som var uppblåst.. någon som har nåt recept på det?

Svar på tråden En fråga om riset i turkiet ;)