• Anonym (TS)
    Wed 14 Aug 2019 14:28
    455 visningar
    4 svar
    4
    455

    Hjälp med noll sexlust och smärta

    Hej, jag och min man har varit tillsammans i snart 10 år och fick barn för ca 1 år sedan. För 7 år sen började jag gå in i en depression och fick plötsligt väldiga problem med ångest. Massa läkare, väntetider, olika terapeuter, olika tabletter och känslan av att inte få hjälp präglade vår vardag i några år. Min man var väldigt stöttande och ringde/tjatade på sjukvården så jag fick den hjälp jag behövde. Under denna tid tappade jag såklart sexlusten, delvis pga depressionen och sen dog den helt pga antidepressiva. Vi accepterade läget, för det skulle ju bara vara temporärt och bli bättre när jag blev frisk.

    Blev friskare, slutade med tabletterna och fick tillbaka en del av sexlusten. Vi började ha sex (max) en gång i veckan, och sen blev jag gravid (planerat). Mådde superdåligt med illamående och ömhet i kroppen, så då försvann sexlusten igen (hade fått ha den i kanske 2 mån...). Var inte sugen på sex alls under graviditeten. Sen föddes barnet och jag vågade inte ha sex, pga rädslan för att det skulle göra ont. Efter 6 mån testade vi en gång och det gjorde lite ont. Stramade åt i ärrvävnaden och var obehagligt. Efter det har jag inte velat testa igen.

    Vill tillägga att jag alltid haft problem med att det gör ont vid sex. Det för ont i början, men känns bra efter en stund. Vi får inte ?hålla på? för länge heller, för efter ett litet tag blir jag öm och det känns inte bra längre. Jag har alltid ont i underlivet i några timmar efter sex. Jag blir upphetsad, jag är våt och svullen. Jag får alltid komma innan, och efter om jag vill. Min man är även öppen för att bara fokusera på mig, bara låta mig komma osv. Men det är jag inte intresserad av, då jag vill att han ska kunna njuta lika mycket som jag. Har inga problem att komma (förutom under just samlaget då), varken av händer eller mun. Så det är inte att min man eller de män jag träffat innan honom gör/gjort något fel. Det känns som att det är något fel på min kropp?

    Jag vill hitta tillbaka till sexlusten igen. Min man är uppgiven och säger att han inte behöver sex längre, det har gått så lång tid och det har blivit en vana att vara utan. Men jag vill inte leva så. Jag vill inte att han ska behöva ?stå ut? med att inte ha sex. Samtidigt så får jag panik i kroppen bara jag tänker på att ha sex. Vill inte. Känner verkligen ingen lust och längtan efter den sortens närhet. Jag onanerar inte heller själv, så det är helt och hållet noll lust till den sortens aktiviteter.

    Just nu är det ju lite sömnbrist också, pga barnet, så det kanske blir bättre när vi väl får sova igen?

    Vill gärna få hjälp och tips på vad jag kan göra för att få tillbaka min sexlust. Är det näringsbrist? Behöver jag kosttillskott? Hur ska jag göra med smärtan vid samlaget? Kan jag ens få någon hjälp med det eller behöver jag bara fortsätta ?acceptera läget?? Jag är ganska säker på att efter 14 års sexuell aktivitet med delvis smärta har påverkat sexlusten...

  • Svar på tråden Hjälp med noll sexlust och smärta
  • Wed 14 Aug 2019 16:27
    #1

    Jag känner igen det där med att ha ont vid samlag. Jag hade det jämt när jag och sambon hade sex innan dottern föddes. Vi hade ganska lite sex under graviditeten (för jag var inte så sugen). Sen efter att hon föddes, när vi väl började ha sex igen efter ca ett halvår, så gjorde det inte alls ont längre (möjligen de första gångerna, men sen dess inga problem). Jag har ingen aning om varför, men jag är så glad för det, för nu är vårt sexliv mycket mycket bättre än det var innan. Det kan ha varit att jag inte åt p-piller längre och därför fick ett uppsving i sexlusten. 

    Nu kan jag ju bara säga hur det var för mig, det behöver ju (tyvärr) inte betyda att det blir samma sak för dig. Jag tycker inte att du ska ha sex om det gör ont, det blir det nog inte bättre av. Tror det är bäst att kontakta gyn och se om du kan få någon hjälp där. 

  • Anonym (Jämt)
    Wed 14 Aug 2019 18:52
    #2

    Det gör jämt ont för mig vid sex också. Men min man kommer jättefort så jag behöver inte ha ont så länge. Tar din man lång tid på sig att komma?

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Wed 14 Aug 2019 19:19
    #3

    Nej, han tar väl inte jättelång tid på sig att komma. Men ska det verkligen vara så här? För i så fall klarar jag mig helt utan den sortens sex. Min man vill inte heller ha samlag om det gör ont på mig, han nöjer sig i så fall med annan sorts sex.

    Problemet då är att jag inte ens är sugen. Sexlusten är helt borta just nu. Blir bara stressad om han tar på mig... vilket inte känns bra! Vill vilja. Om ni förstår vad jag menar.

    Jag får testa några gånger till, även utan lusten då, och se ifall det ens gör ont längre. Förhoppningsvis är det som för dig persikofjäril, att det blivit bättre efter förlossningen. Om jag ska gå till gyn, vad kan de ens göra åt problemet? :(

  • Wed 14 Aug 2019 20:50
    #4
    Anonym (TS) skrev 2019-08-14 19:19:44 följande:

    Nej, han tar väl inte jättelång tid på sig att komma. Men ska det verkligen vara så här? För i så fall klarar jag mig helt utan den sortens sex. Min man vill inte heller ha samlag om det gör ont på mig, han nöjer sig i så fall med annan sorts sex.

    Problemet då är att jag inte ens är sugen. Sexlusten är helt borta just nu. Blir bara stressad om han tar på mig... vilket inte känns bra! Vill vilja. Om ni förstår vad jag menar.

    Jag får testa några gånger till, även utan lusten då, och se ifall det ens gör ont längre. Förhoppningsvis är det som för dig persikofjäril, att det blivit bättre efter förlossningen. Om jag ska gå till gyn, vad kan de ens göra åt problemet? :(


    På vilket sätt gör det ont? Är det en svidande, brännande smärta (vestibulit), eller är det mer att det känns som att det tar stopp (vaginism)? Jag googlade lite och hittade några sidor som kanske är intressanta. Egentligen kanske du skulle behöva hitta sexlusten igen innan du börjar ha samlag. För om man inte är sugen, så är det större risk att det gör ont, och det gör ju inte direkt att man känner sig mer sugen. Det är en ond spiral.

    http://www.vetenskaphalsa.se/tema-endometrios-nar-sex-gor-ont/

    https://tjejjouren.se/taggar/samlagssmarta

    http://xn--vrdomsorg-52a.se/sjukdomar-och-rad/omraden/sjukdomar-och-besvar/vestibulit-868

    https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/konsorgan/klada-och-smarta-i-underlivet/vestibulit--ont-i-slidoppningen/

    https://www.1177.se/Stockholm/sjukdomar--besvar/konsorgan/besvar-vid-sex/vaginism/
Svar på tråden Hjälp med noll sexlust och smärta