• Anonym (Anna)

Flytta till Kanada?

Hej

Min man har kommit med förslaget att vi ska flytta till Kanada om något år. Vi har två förskolebarn. Kan man få uppehållstillstånd om han skaffar sig ett arbete där? Han jobbar inom IT. Jag jobbar som barnskötare i förskola i Sverige.

En annan fråga: är det någon som har bott/varit på besök i det landet och kan berätta något? Vilken stad rekommenderar ni? Antar det får bli någon småstad då det väl kostar en massa att bo i typ Toronto? Hur är det att leva i Kanada jämfört med Sverige/Stockholm?

• Svar på tråden Flytta till Kanada?
  • Anonym (Anna)

Tillägg: min man tjänar nu 68 000 i månader före skatt. Jag tjänar runt 25 000 före skatt. Var i Kanada har vi möjlighet att bo med min mans lön? Jag vet inte om jag kommer kunna jobba som barnskötare i Kanada. Kan jag det?

• Tow2Mater

Lönen i Sverige säger inget om lön han kan få i Kanada. Eller menar du att han ska jobba for sitt svenska företags filial i Canada?

• Anonym (Anna)

Nej jag vet inte. Det kanske inte har någon betydelse som du säger. Men i alla fall, tror ni det är möjligt för oss att flytta dit? Företaget där han jobbar nu har ingen koppling till Kanada, så han måste skaffa ett nytt jobb i sådana fall.

• Anonym (Lisa)

I Kanada lever ju människor som har mindre i lön än vad ni har, så självklart kan ni bo där med era löner. 
    Precis som i Sverige finns det billigare och dyrare områden att bo i.

• Anonym (D)

Det är inte säkert, tror för att få uppehållstillstånd bara så krävs det att ni har en utbildning som efterfrågas där. Barnskötare med andra ord är inte en sån utbildning men möjligtvis har er man en sådan. Alternativt är ju om ni söker arbete där just nu och där arbetsgivaren då lämnar en förfrågan om att ni skulle komma att jobba där. Är inte helt säker på detta men enklast vore kanske kontakta den kanadensiska ambassaden med era funderingar.