• Anonym (Bonusmamma)

    Hur ser era bonusfamiljer ut?

    Jag är intresserad utav att se alla diverse olika upplägg som bonusfamilj.

    Hur många barn har vardera partner från tidigare relation?

    Har ni några gemensamma? Om inte, varför? Vill ni ha gemensamma?

    Hur ofta bor barnen hemma hos er nya familj?

    Ålder på barnen? Trivs dom ihop?

    Vad är erat bästa tips på att få familjen att hålla ihop med alla känslomässiga band och icke känslomässiga band, få barnen att trivas med den nya partnen och nya bonussyskon.

    Osv. Vill veta allt.

    Vi är ett par sedan 2 år tillbaka där ena partnern har 2 förskolebarn på heltid och den andra 2 förskolebarn på halvtid och ett skolbarn på heltid och slår nu ihop våra familjer och har inga planer på att skaffa några gemensamma barn. Förskolebarnen går bra ihop och har roligt tillsammans.. Skolbarnen hänger mestadels med oss vuxna och kan ibland tycka att de små är jobbiga men väldigt ofta vill hon gärna vara med dom och styra upp lekar och mysstunder. ????

  • Svar på tråden Hur ser era bonusfamiljer ut?
  • sextiotalist
    Anonym (Bonusmamma) skrev 2019-08-15 11:08:41 följande:

    Jag är intresserad utav att se alla diverse olika upplägg som bonusfamilj.

    Hur många barn har vardera partner från tidigare relation?

    Har ni några gemensamma? Om inte, varför? Vill ni ha gemensamma?

    Hur ofta bor barnen hemma hos er nya familj?

    Ålder på barnen? Trivs dom ihop?

    Vad är erat bästa tips på att få familjen att hålla ihop med alla känslomässiga band och icke känslomässiga band, få barnen att trivas med den nya partnen och nya bonussyskon.

    Osv. Vill veta allt.

    Vi är ett par sedan 2 år tillbaka där ena partnern har 2 förskolebarn på heltid och den andra 2 förskolebarn på halvtid och ett skolbarn på heltid och slår nu ihop våra familjer och har inga planer på att skaffa några gemensamma barn. Förskolebarnen går bra ihop och har roligt tillsammans.. Skolbarnen hänger mestadels med oss vuxna och kan ibland tycka att de små är jobbiga men väldigt ofta vill hon gärna vara med dom och styra upp lekar och mysstunder. ????


    Nu har det gått en hel del år.
    Sambon låg i skilsmässa när vi träffades. Han hade då två barn i mellanstadieåldern ungefär.  Vi flyttade ihop efter 1,5 år och han hade barnen varannan helg, längre tider under lov (det var det vanligaste då, att barnen bodde varannan helg hos pappan), vi fick ett gemensamt. Det nya syskonet älskades av sina äldre syskon från dag ett (och även av deras mamma). Självklart har det inte varit en dans på rosor, men sambon och jag har löst problemen gemensamt och inte haft några "krav" på relationen mellan mig och hans barn, mer än att det ska vara respektfullt. Min roll har mer varit, plocka russinen ur kakan, vilket har varit ömsesidigt. Hans barn har också plockat russinen ur kakan.
    Nu är alla tre vuxna, utflugna och ingen bor i närheten. Men relationerna är fortfarande bra, har träffat båda hans barn nu under sommaren (förra sommaren samtidigt, men inte den här sommaren) och så brukar det bli under julledigheten. Sonen träffar sina syskon oftare.
  • Anonym (Bonus och biologisk mamma)
    Hur många barn har vardera partner från tidigare relation? 
    Vi har 2 barn var sedan tidigare. 

    Har ni några gemensamma? Om inte, varför? Vill ni ha gemensamma? 
    Vi har inga gemensamma och kommer inte heller att skaffa några. 4 barn är mer än tillräckligt för oss båda. Vi tror att barnen mår bäst av den situationen som är just nu och att det är viktigare att vi använder vår barnfria tid för att vårda vår relation och se till att den håller snarare än lägga till fler personer som kräver våran tid. 

    Hur ofta bor barnen hemma hos er nya familj? 
    På sommarhalvåret bor barnen alltid mer hos oss, någon sommar på heltid och någon sommar några extradagar då och då. Resten av året bor de varannan vecka.

    Ålder på barnen? Trivs dom ihop? 
    Barnen är 5, 5, 8 och 9 år. De trivs väldigt bra ihop. Första året var lite bråkigt och snårigt men sen släppte det. Våra äldsta älskar varandra och köper likadana kläder, bästishalsband o.s.v. Bråkar i princip aldrig men kan bli svartsjuka och ledsna när det är kalas eller dylikt. De mindre leker alltid men har mer syskonbråk. 

    Vad är erat bästa tips på att få familjen att hålla ihop med alla känslomässiga band och icke känslomässiga band, få barnen att trivas med den nya partnen och nya bonussyskon. 
    Mitt bästa tips är att ge det tid. Acceptera att ni kommer att vara två familjer under samma tak en period och umgås! Lär känna varandra och varandras barn.

    Våra helger såg likadana ut hela första året i princip;
    Lördag = utflykt som en familj. Skapade gemenskap och roliga minnen att se tillbaka på.
    Söndag = Ensamtid med de biologiska barnen. 

    Tror också att det är viktigt att ha en bra dialog mellan de vuxna. Ibland skär det sig. Ibland tycker man att partnern har helt galna regler, ibland händer det saker som man tycker är jobbigt och behöver ventilera. Viktigt att inte döma varandra och att vara öppen för att lösa det som uppstår.


  • Anonym (Frilansjournalist)

    Hej, 


    Jag är frilansjournalist som just nu håller på att skriva ett jobba för Aftonbladet som handlar om utmaningarna med att leva i en bonusfamilj, och hur man gör för att överkomma dessa utmaningar. 


    Jag letar därför efter en bonusfamilj som kan tänka sig att vara med på en intervju (går bra över telefon) och som inte har något emot att vara med på bild tillsammans med sin partner. 

    Du kan bo varsom helst i hela landet och intervjun tar ca 20 minuter plus fotografering. 

    Hör mer än gärna av dig till mig, antingen här på familjeliv eller på frilansjournalisten87@gmail.com, så berättar jag mer.

    Allt gott!

Svar på tråden Hur ser era bonusfamiljer ut?