• pandarinen

    Är allergi mot katt ärftligt?

    Om allergi mot ex. katt finns i släkten hur stor är då risken att barn blir allergiska? Både min mans bror och syster samt ena föräldern är allergiska mot katt, men inte hund. 
    Nu väntar jag barn. Hur stor är risken är att vårt barn utvecklar allergi mot katt? Och under spädbarnstiden? 
    Borde vi lämna bort katten innan barnet kommer för att undvika att ev allergi bryter ut när hon är så liten?

  • Svar på tråden Är allergi mot katt ärftligt?
  • Pimpinellan

    Anlagen för allergi är ärftligt, men man vet aldrig vem det drabbar och i vilken grad. Jag var jätteallergisk som barn, generationen före mig endast pappa lite grann- och mot andra saker än jag. I nuläget tycker jag ni ska avvakta till barnet är fött, men vara medvetna om att det kanske inte går med katt.

  • Giftskåneman

    Konstigt nog hänger kattallergi ihop med mjölkallergi, min syster kunde knappt se en katt genom fönstret innan näsa och ögon rann, hon var även känslig mot mjölk, sprang på toa efter mjölk, sen träfgade hon en klok läkare som sa hon skulle skippa all mjölk i 6 månader, det hjälpte både magen och mot kattallergin, hon hade många katter sen.

    Fråga mig inte hur det funkar.

Svar på tråden Är allergi mot katt ärftligt?