• Crlccs

    Amning osv

    Hej! Min dotter är snart ett år (galet) och vi ammat fortfarande. Vi båda trivs bra med amningen och inget vi vill sluta med riktigt än. Dock behöver jag hjälp med nätterna, jag orkar inte längre att hon vaknar så ofta för att hon vill ha tutte. Kan tillägga att hon alltid vägrat napp och flaskan (va har försökt) så jag tror att jag blir som hennes napp under natten. Och det börjar ta sin rätt. Har rådfrågat BVC som säger ?du ska söva henne som du vill att hon ska sova och där du vill hon ska sova? alltså ska hon inte somna med tutten, men i sängen. Vilket är en omöjlig uppgift känns de som.

    Det som funkar är vagnen. Men kan man söva henne i vagnen och låta henne sova där? Känns fel!

    All hjälp & tips behöv!

  • Svar på tråden Amning osv
  • Mortiscia80

    Sluta ge henne bröstet om natten. Hon behöver varken vatten eller mjölk nattetid efter ett halvårs ålder.

    I det här läget skulle jag starkt avråda från att tvinga på henne napp eftersom man redan vid 8-9 månader kan börja avvänja, var glad att ni slipper det!

    Var hon ska sova är en helt annan fråga men det går visst att vagga henne till sömns i vagnen och sedan lägga i rätt säng.

  • 2barnsmorsan

    Jag började ge min son välling på kvällen. Då sov han längre och bättre än på bara bröstmjölk. Är hon ett så kan hon kanske dricka välling ur en pipmugg- behöver ju inte vara flaska.

    Sen kan ju pappan söva henne och ligga bredvid i sängen tills ni vant av med bröstet?

    När jag slutade amma helt så sov min sons pappa bredvid honom.

  • InaLo

    Hej!

    Min dotter är 13månader och jag ammar fortfarande. När hon var 10.1/2 månader så bestämde jag mig för att sluta nattaamma eftersom hon låg halva nätterna och småsnuttade på bröstet.

    Hon tar ersättning men inte napp eller snutte.

    Jag ville inte ge ersättning på natten heller.

    Det tog tre nätter av att vagga henne till söms sedan gav hon upp och så sover hon hela nätter i sin säng nu. Hon vaknar till ibland och då vaggar jag sängen i 2-3 minuter (Jag har hjul under spjälsängen) och sedan somar hon om.

  • Ainasara

    Hejsan!

    Vi är inne på vår tredje dotter och har levtefter mottot, gör det som fungerar för stunden. Hur tokigt det än är ????

    Vår mellersta flicka kunde inte sova någon annan stans än i vagnen så vi sövde ned henne i den och lät henne sova i den tills hon var ca 20månader. Vi ställde alltid in vagnen i sovrummet, bredvid pappan. När hon vaknade om natten och var ledsen gav vi henne välling från ca 12 månader till 18 månader. När vi bestämde oss för att sluta med välling så sträckte pappan bara in handen hos henne vilket fungerade efter två nätter ungefär men har hört att det kan ta upp emot en vecka. När hon sedan skulle övergå till spjälsäng så tog vi bort ena sidan av spjälsängen och ställde den bredvid pappan så det blev ungefär samma som vagnen. Vi hade vyssjantassar på spjälsängen så det gick att vagga henne.

    Kör på det som fungerar! Vill barnet sova i vagnen till denne är två år så gör det! Därefter börjar det ju vara lite trångt men ????

Svar på tråden Amning osv