• Fri 16 Aug 2019 20:36
    986 visningar
    25 svar
    25
    986

    inför förskolan

    i sptember börjar mitt barn förskolan. kan ni föräldrar som har barn på förskolan inte ge tips på vad som behlvs köpas inför det, tex kläder, skor, inneksor osv?

    jag har noll koll så kom med alla tips ni har :D

    min son är 14 månader om det spelar någon roll

  • Svar på tråden inför förskolan
  • Anonym (Save!­)
    Fri 16 Aug 2019 20:38
    #1
    -3

    Spara pengarna och ha honom hemma istället.

    Barn under tre år har inget på förskola att göra.

  • Fri 16 Aug 2019 21:03
    #2

    Dubbelt av allt är bra. Ett hemma och ett på förskolan.

    Regnset/overall/skalkläder vad man nu föredrar samt årstid, sockiplast, 1-2par strumpor, 1-2 byxa, 1 tröja, 1 T-shirt, blöjor om de ej fås där och de behöver, snutte, stövlar, skor, mössa, svala vantar, varma vantar, påse så de kan lägga skitiga kläder som ska hem i.

    De jag kommer på att vi har iallafall.

  • Anonym (Lista­)
    Sat 17 Aug 2019 00:36
    #3

    Vi fick en jättebra lista sv vår förskola av vad som förväntas finnas i extrakläder och utekläder och annan utrustning tex solkräm, vattenflaska, napp osv, har du hört er förskola om de har en färdig sån?

  • Anonym (Viola­)
    Sat 17 Aug 2019 01:36
    #4

    Mockasiner är bra. Och flera ombyten kläder.

    För övrigt har du fått bra tips redan :)

    Jag har också ett barn som ska börja i september:)

  • Anonym (FH)
    Sat 17 Aug 2019 06:30
    #5

    Höst: Skaljacka+byxa eller skaloverall, fleeceställ, tunna regnkläder, ofodrade stövlar, grova sneakers, tunn mössa, tunna vantar, regnvantar.

    Vinter: Vinteroverall, tjock mössa, tunn mössa, tjocka vantar, tunna vantar, regnvantar, fodrade stövlar och fodrat regnställ, fuskpolo, vinterkängor, varma sockar.

    Vår: samma som höst + lite lättare skor/sneakers samt lekvänliga byxor att ha ute typ jeans, keps och tunn jacka/munkjacka.

    Sommar: Sandaler, sneakers, keps/solhatt, solcreme, tunn långärmad t-shirt, shorts, tights eller tunna byxor, vanlig t-shirt, tröja, munkjacka, ofodrade stövlar, ofodrade regnkläder.

    I extralådan: 2-3 st av varje plagg, t-shirts, shorts, byxor, tights, långärmade t-shirts, strumpor, underkläder, en extra tjocktröja/munkjacka, ett par jeans.

  • Anonym (FH)
    Sat 17 Aug 2019 06:38
    #6

    Lite till: Vattenflaska, napp/snutte, blöjor om inte förskolan köper det, inytiolsalva.

    Om han ska sova i vagn ute på förskolan så behövs särskilda kläder för det som inte används vid uteleken så de inte blöts ned osv. Hos oss har de en egen låda till det. Där ligger fleeceställ/ullställ, raggsockor, vantar, mössa. Det är ju vintertid de använder det. Övrig tid har de sina vanliga kläder i vagnen anpassat efter årstid.

  • Anonym (Lista­)
    Sat 17 Aug 2019 08:14
    #7
    +1

    Kom på! Beställ hem namnlappar att sätta i kläder, skor och på saker!!

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 17 Aug 2019 09:37
    #8
    -2
    Melonen18 skrev 2019-08-16 20:36:13 följande:

    i sptember börjar mitt barn förskolan. kan ni föräldrar som har barn på förskolan inte ge tips på vad som behlvs köpas inför det, tex kläder, skor, inneksor osv?

    jag har noll koll så kom med alla tips ni har :D

    min son är 14 månader om det spelar någon roll


    Låter på tok för tidigt att börja när man är lite över året. För barnet upplever han det som att du överger honom. I så låg ålder kan barn inte uppfatta att det är tillfälligt. Usch stackars barn. Dessutom är barngrupperna numera så stora att det blir än svårare för barnen att knyta an till förskolelärarna.

    Jaja... jag antar att jag talar för döva öron.. De flesta verkar anse att förskolan är exceptionell för alla barn.


  • Anonym (Lista­)
    Sat 17 Aug 2019 09:56
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-17 09:37:17 följande:

    Låter på tok för tidigt att börja när man är lite över året. För barnet upplever han det som att du överger honom. I så låg ålder kan barn inte uppfatta att det är tillfälligt. Usch stackars barn. Dessutom är barngrupperna numera så stora att det blir än svårare för barnen att knyta an till förskolelärarna.

    Jaja... jag antar att jag talar för döva öron.. De flesta verkar anse att förskolan är exceptionell för alla barn.


    Nä fy fan vad du är elak mitt barn har en barngrupp på 8 barn och tre pedagoger, han älskar förskolan, springer in varje morgon! Han har utvecklats i nåde lek och tal något enormt sedan han började. Du lever kvar i 1800-talet för kvinnan ska stå vid spisen och ta hand om barnen. Håll du dina elaka kommentarer för dig själv!
  • Sat 17 Aug 2019 09:59
    #10
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-17 09:37:17 följande:

    Låter på tok för tidigt att börja när man är lite över året. För barnet upplever han det som att du överger honom. I så låg ålder kan barn inte uppfatta att det är tillfälligt. Usch stackars barn. Dessutom är barngrupperna numera så stora att det blir än svårare för barnen att knyta an till förskolelärarna.

    Jaja... jag antar att jag talar för döva öron.. De flesta verkar anse att förskolan är exceptionell för alla barn.


    Komiskt att de alltid är anonyma som alltid skriver nedsättande ord. Är det svårt att stå för åsikterna?

    Men till saken hör att alla faktiskt inte kan gå hemma tills de är 3 år, inte alltid pga ekonomin men pga viktig del i sitt arbete som är svår att fylla eller helt enkelt egen företagare. Sånt som är att tala inför döva öron för er anonyma fegisar.
Svar på tråden inför förskolan