• Sat 17 Aug 2019 11:45
    1157 visningar
    5 svar
    5
    1157

    Heminsemnination hur nära livmodertappen?

    Vi ska köra vår tredje försök med heminsemination. Det jag undrar är hur nära öppning till livmodertappen ska jag spruta? Innan har jag sprutat längre in på sidan. Men denna gång ska jag placera sprutan precis framför livmodertappen/öppningen. Men finns det då risk att andra sädesvätskor som är med sperman också förs in till livmodern? Vad händer isåfall? Är det farligt? Får man kramper?

    Vad är era tips för en lyckad heminsemination?

  • Svar på tråden Heminsemnination hur nära livmodertappen?
  • Sat 17 Aug 2019 12:10
    #1

    Det är inte så lätt att veta var livmoderhalsen finns, så jag kan förstå era funderingar. Därför kan det vara bra att röra sprutan litegrann under inseminationen, för att höja chansen att klicka sperma på rätt område. Ju långsammare tryck desto större möjlighet att täcka in ett större område.

    Chansen till graviditet blir också högre om kvinnan vilar 15-30 minuter med höften upphöjd, då hinner alla simmare som har realistisk chans att befrukta ägget komma på plats och så slipper de kämpa mot gravitationen. Utöver det så gäller det bara att ha tur att det blir ett fint ägg just den månaden. Lycka till

  • Sat 17 Aug 2019 12:44
    #2

    Tack. För mig kan jag känna var livermodertappen är. Tänker mer om det är farligt att spruta rakt in där?

  • Sat 17 Aug 2019 13:31
    #3
    Lyckan16 skrev 2019-08-17 12:44:47 följande:

    Tack. För mig kan jag känna var livermodertappen är. Tänker mer om det är farligt att spruta rakt in där?


    Nä, livmoderhalsen är öppen så att eventuell extra sperma förs ut. Den stängs till när ägglossningen är över
  • Sat 17 Aug 2019 14:00
    #4

    Någon som gjort samma och upplevt kramper??

  • Mon 21 Oct 2019 22:03
    #5

    Får du kramper efter eller före inseminationsförsöket?

    Du skall vara rädd om tappen, den hjälper till att sortera ut att bara de bra och starkaste simmarna kan ta sig vidare. Det viktigaste när du gör din inseminering är att det hamnar i närheten, resten sköter de själva.

    Ursäkta uttrycket kanske men använd fantasin om hur ett hetropar gör det. Ibland kan både kvinnan o mannen vara skapta så att det blir närmare eller längre ifrån tappen som det kommer men det kan lyckas bli barn ändå.

    Att du får ont kan ju bero på att du kommer när o "irriterar" tappen kanske? Förstår att det kan vara svårt för dig att beskriva var det gör ont men kanske också då svårt att ge ett exakt svar.

    Oavsett så hoppas det löser sig för dig.

    Lycka till.

Svar på tråden Heminsemnination hur nära livmodertappen?