• BSBS

    Universitetsstudier på Stockholms universitet förskolelärare ensamstående

    Hej!

    Förbryllas en aning över hur knepigt det verkar vara att få ihop det med universitetsstudier och föräldraskap.

    Ska börja studera till hösten och undrar vad jag givit mig in på. Är det verkligen så som jag uppfattat det att all undervisning med föreläsningar seminarium etc är obligatoriskt?

    Verkar vara varje dag!! Trodde det skulle vara mer självstudier och lektion 2-3 ggr per vecka och man går dessutom sent till kl 16 flera gånger i veckan.

    Kommer bli tvungen att skaffa barnflicka om det är på detta viset hur jag nu ska ha råd med det alternativt hoppa av efter en månad.

    Någon annan som läst till förskolelärare på Stockholms universitet? Hur krävande är det?

  • Svar på tråden Universitetsstudier på Stockholms universitet förskolelärare ensamstående
  • Blomman1215

    Nu läser jag inte i Stockholm men tror det brukar va likadan överallt, föreläsningar och sånt är inte obligatoriskt, det är bara exeminationerna (betygsättande) som är obligatoriska, ibland är vissa grupparbeten obligatoriska (pga av att alla ska vara med och göra jobbet). Men för att klara studierna måste åtminstånde jag gå på föreläsningarna. Jag är ensam med 2 barn, har läst 4 terminen nu och det har inte vart några större problem att få ihop det. Har du föreläsningar till kl 16 så är ju barnen på förskolan. Varför skulle du behöva ha barnflicka?

  • BSBS

    Jag kanske förstår fel, allt är så nytt för mig i denna djungel. Jag tänker på hur långa dagarna blir för mitt barn. Restid för mig varje dag uppgår till nästan 2 timmar. Barnet kommer få längre arbetsveckor än mig. Sedan verkar det vara svårt med vab i kombination med studierna. Hamnar jag efter ja då får jag kompensera för det genom att arbeta ännu hårdare. Verkar svårare att studera än att arbeta.

    Kan lägga in en bild, betyder detta att det är obligatorisk närvaro?



    Får hur som helst kontakta universitetet och höra mig för.

  • Orangebeans

    Det är bara examinationer (tentor, muntliga redovisningar, seminarium, vfu osv.) som är obligatoriskt på universitet. Antar att det hade stått ?Ja? efter ?Obligatorisk? om den varit obligatorisk att gå på. Precis som det står ?Drama? efter ?Undervisningstyp?.

  • BSBS
    Orangebeans skrev 2019-08-18 10:14:06 följande:

    Det är bara examinationer (tentor, muntliga redovisningar, seminarium, vfu osv.) som är obligatoriskt på universitet. Antar att det hade stått ?Ja? efter ?Obligatorisk? om den varit obligatorisk att gå på. Precis som det står ?Drama? efter ?Undervisningstyp?.


    Ja som sagt jag vet inte, finns andra tillfällen då som det inte ens står ?obligatoriskt? överhuvudtaget därför som jag blir förvirrad för jag resonerar som du att det borde stå ?ja? eller liknande efter.
  • Blomman1215

    Som sagt brukar bara vara exeminationer (ev tillhörande seminarium/grupparbete) och VFU som är obligatoriskt. Men åtminstånde jag hade haft svårt att klara exeminationerna om jag inte gick på föreläsningar och seminarium.

  • Blomman1215
    BSBS skrev 2019-08-18 10:44:21 följande:

    Ja som sagt jag vet inte, finns andra tillfällen då som det inte ens står ?obligatoriskt? överhuvudtaget därför som jag blir förvirrad för jag resonerar som du att det borde stå ?ja? eller liknande efter.


    Det brukar stå i kurs-PM vad som är obligatoriskt.
  • BSBS
    Blomman1215 skrev 2019-08-18 10:45:20 följande:

    Det brukar stå i kurs-PM vad som är obligatoriskt.


    Vart finner man det? Och jag planerar för att gå MEN om jag exempelvis har ett sjukt barn så kan det underlätta OM allt inte är obligatoriskt annars är det praktiskt taget omöjligt. Då borde de gå ut med information om att ensamstående föräldrar på heltid avråds studera för det fungerar helt enkelt inte
  • Blomman1215
    BSBS skrev 2019-08-18 11:00:20 följande:

    Vart finner man det? Och jag planerar för att gå MEN om jag exempelvis har ett sjukt barn så kan det underlätta OM allt inte är obligatoriskt annars är det praktiskt taget omöjligt. Då borde de gå ut med information om att ensamstående föräldrar på heltid avråds studera för det fungerar helt enkelt inte


    Allting kommer inte att vara obligatoriskt. Föreläsningar är tillför att hjälpa dig att klara de obligatoriska bitarna. Och även de obligatoriska bitarna har man chans att göra om, om man skulle missa dom.
  • Blomman1215
    BSBS skrev 2019-08-18 11:00:20 följande:

    Vart finner man det? Och jag planerar för att gå MEN om jag exempelvis har ett sjukt barn så kan det underlätta OM allt inte är obligatoriskt annars är det praktiskt taget omöjligt. Då borde de gå ut med information om att ensamstående föräldrar på heltid avråds studera för det fungerar helt enkelt inte


    Ja du.. För mig finns det där man loggar in på skolans sida, vi har ett program som heter Canvas, förut disco. Där får vi all information.
  • BSBS

    Någon som vet vad det innebär att viss litteratur finns som elektronisk resurs? Behöver man inte införskaffa den kurslitteraturen för att den finns online?
    Kan det verkligen stämma att jag enbart för EN kurs ska ha 22 böcker?

Svar på tråden Universitetsstudier på Stockholms universitet förskolelärare ensamstående