• Anonym (Genuinfråga)

    Brukar man bli erbjuden? (triggervarning!)

    Hej. Detta kan vara ett väldigt känsligt ämne och kan vara triggande. 


    Jag har själv inte förlorat något barn, har vänner som gjort, både psd (när 3 bebisen var 3 månader) och i magen väldigt sent. Har själv barn och kan tänka mig in i hur det skulle kännas att förlora det dyrbaraste man har.


    Har en vän vars bebis nyligen gått bort, precis innan en igångsättning och har nu fått reda på att familjen blev erbjudna att ta med sig det döda barnet hem. Brukar man bli erbjuden detta? Och varför? Vad gör man med bebisen hemma? Har det med sorgearbete etc att göra? :(


     

  • Svar på tråden Brukar man bli erbjuden? (triggervarning!)
  • Anonym (Japp)

    Ja det har med sorgearbetet att göra. Kanske vill man låta barnet "sova" i sin säng. Träffa syskon. Ta bilder i hemmiljö mm mm mm

  • Anonym (Genuinfråga)
    Anonym (Japp) skrev 2019-08-18 17:45:35 följande:

    Ja det har med sorgearbetet att göra. Kanske vill man låta barnet "sova" i sin säng. Träffa syskon. Ta bilder i hemmiljö mm mm mm


    Ah okej. Har aldrig hört detta tidigare nämligen och vet inte själv hur jag känner inför det. Man kan såklart känna olika, men jag skulle nog inte vilja ta hem min döda bebis så det är dom minnena som skulle komma upp när jag kollar på mitt hem. Men jag har inte förlorat ett barn, så jag vet ju inte själv hur jag skulle reagera eller agera såklart.
  • Anonym (Sorg)

    Det har med sorgearbete att göra och terapi.

    Du får hem som en frysbädd som barnet ligger på så att du får sörja hemma i lugn och ro.

    Vi blev erbjudna när våran dotter föddes stilla men vi tackade nej, det hade blivit för jobbigt för vår del att tagit med henne hem för att sedan lämna tillbaka henne. Däremot så bodde vi på sjukhuset i 2 dagar och hade henne inne hos oss på frysbädden för att få ta farväl och hålla henne.

    Men för vissa föräldrar är det en passande ide att ta med barnen hem.

    Man gör inte så mycket, mest ligger bredvid, sjunger och bara tittar.

  • Anonym (Genuinfråga)
    Anonym (Sorg) skrev 2019-08-18 18:40:44 följande:

    Det har med sorgearbete att göra och terapi.

    Du får hem som en frysbädd som barnet ligger på så att du får sörja hemma i lugn och ro.

    Vi blev erbjudna när våran dotter föddes stilla men vi tackade nej, det hade blivit för jobbigt för vår del att tagit med henne hem för att sedan lämna tillbaka henne. Däremot så bodde vi på sjukhuset i 2 dagar och hade henne inne hos oss på frysbädden för att få ta farväl och hålla henne.

    Men för vissa föräldrar är det en passande ide att ta med barnen hem.

    Man gör inte så mycket, mest ligger bredvid, sjunger och bara tittar.


    Okej! Tack för ditt svar <3 Beklagar verkligen din sorg!
Svar på tråden Brukar man bli erbjuden? (triggervarning!)