Gick hela grundskolan (åk 1-9) i waldorf, sedan valde jag att byta till kommunalt gymnasium. Inte alls för att jag inte trivdes, utan för att jag ville gå en speciell gymnasielinje och "se något nytt". Jag är bara 20, så detta var inte så länge sedan. Några plus och minus:
+ Små klasser och bra sammanhållning, klassen var i princip ett enda stort gäng i högstadiet där alla hängde med alla och vi hade väldigt roligt. Innan dess var det en del mobbning, utfrysning och maktspel - som det är på DE FLESTA skolor - men det blev bättre när en klick som inte riktigt "passade" i waldorf slutade och vi andra mognade
+ Upplever att de flesta av oss som gick alla 9 år blev snälla, empatiska, inkännande och mogna människor. Kan kanske inte helt tacka waldorf för det men något bra tror jag ändå de gör ;)
+ Mycket kreativt arbete - inga skolböcker i början, utan man skriver sina egna texter utifrån vad läraren berättar på lektionen och illustrerar med egna bilder. Ju högre upp i åldrarna man kommer desto mer blir det dock som en "vanlig skola" och vi har skolverkets böcker i ex matte, språk osv, men det egna skapandet av sk "periodhäften" upphör inte. Annars mycket hantverk, utöver syslöjd och träslöjd har man exempelvis näverslöjd och metallslöjd.
+ Helt okej ekologisk och ofta vegetarisk skolmat med matig salladsbuffé
+ Mycket föräldraansvar. Var beredd på att binda böcker, baka och sälja saker på marknaden, köpa och färga eurytmidräkter etc.
- Lärarna KAN vara auktoritära och ha mycket konstiga idéer för sig, men det är individuellt. Speciellt om de är äldre och väldigt insnöade på antroposofin. Det dessa lärare sa var lag och fick inte ifrågasättas, även om det var fel. "Störde" man åkte man ut i korridoren direkt, och dörrarna till klassrummet låstes prick när lektionen började så kom man försent fick man vänta utanför. Men många av lärarna, speciellt upp i årskurserna, var ändå helt okej
- En del pseudovetenskap och "konstiga" idéer och regler utan någon som helst grund eller förklaring; fotboll får inte spelas innan åk 6, man får inte prata med klasskompisarna om saker man sett på TV på rasterna eller ha tröjor med tryck exempelvis. Morgon"bön", bords"bön" och eftermiddags"bön" läses i alla fall i de yngre årskurserna. Ordet Gud ingick i bönerna, men vissa lärare bytte ut det mot det mer diffusa "anden". I de lägre årskurserna är historia/religionslektionerna att läraren berättar historier från bibeln eller asatron och presenterar de i princip som sanning, och resten av lektionerna består för det mesta av lek. Och så eurytmin! Herregud. Jag vet än idag inte vad den skulle vara bra för eller varför vi skuttade runt i pastellfärgade linnedräkter och ljudade bokstäver med händerna. Men ju äldre man blir desto mer blir det en "vanlig" skola ;)