• Anonym (Anonym)

    Ska jag lämna hen

    Mitt problem är att min sambo har aldrig jobbat, pågrund av sjukdom och det är synd. Och jag tycker om hen otroligt mycket men vi har levt på min inkomst i ungefärligt 4 år nu. Jag sköter om våran/min ekonomi fullt ut, och det jag ser att i den ekonomiska ställningen vi har idag, kommer vi aldrig skaffa hus där vi bor, låt säga att vi skaffar ett barn då kommer vi vara tvungen och leva från lön till lön. Och inte bara det jag kommer inte kunna vara föräldrarledig om det skulle hända.

    Hen vet att jag inte vill leva ett sådant liv för vi har pratat om det ett x antal gånger.

    Folk frågar alltid hur hen mår men nästa ingen frågar hur jag mår, jag hade bland det värsta jobb jag kunde tänka mig i 3 år bara för att se till att vi skulle ha det relativt bra ekomiskt, hen viste att jag mådde riktigt dåligt av att ha det jobbet, men hen tvinga mig mer eller mindre att behålla det jobbet.

    Jag har idag ett mycket bättre jobb, samma lön, men jag är hemma betydligt mer och jag känner att för varje dag som går blir jag bara mer och mer irriterad på hen,

    Hen är helt beroende av mig ekonomisk om jag väljer att lämna hen så har hen nästan inget för det mesta vi har, har jag köpt, och mina föräldrar/syskon säger att hen är så bra för mig att hen är så fin, men jag ser absolut ingen framtid med hen på något sätt för vi kommer mest troligen aldrig att ha en helt fungerande ekonomi även om jag jobbar heltid resten av mitt arbetsliv, skulle vi vara med varandra låt säga tills jag är pensionär, hur ska vi ens klara oss då om vi just så pass klara oss idagsläget.

    Det ända jag ser är att lämna hen och gå vidare med mitt liv för att få en säkrare ''ekonomisk" framtid.

    Tacksam för svar och råd

    //anonym

  • Svar på tråden Ska jag lämna hen
  • Anonym (Anonym)

    Hen får inget, för dem anser att hen kan jobba. Hen har ansökt nu i över ett år, med flera överklagande.

  • Anonym (Anonym)

    Och hen har aldrig jobbat så är ej berättigad till sjukpenning

  • Anonym (X)
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-20 22:16:18 följande:

    Hen får inget, för dem anser att hen kan jobba. Hen har ansökt nu i över ett år, med flera överklagande.


    Varför anser de det? Vad anser du?
  • Anonym (Anna)

    Kommer din sambo aldrig kunna jobba?
    Har hen kontakt med arbetsförmedling/läkare/försäkringskassa? 
    Är det utrett att hen har helt nedsatt arbetsförmåga?

  • Anonym (Anonym)

    Hens läkare säger att hen är sjuk och har gjort en bedömning. Arbetsförmedling säger att dem kan inte göra så mycket för hen är sjukskriven på heltid av läkarn. Försäkringskassan säger att hen kan jobba minst 75%. Så jag vet ej vad jag ska tro, jag vet att hen är sjuk jag märker det själv. Men jag vill att hen ska prova med något lätt, jag har föreslagit volontär arbete för att komma ut och börja göra något men hen har inte provat det än, jag har varit på hen otroligt mycket ned olika förslag men jag har börja ge upp.

    Hen har en sista överklagan till försäkringskassan men jag tror ej det går igenom.

  • Missermajser
    Anonym (Anonym) skrev 2019-08-20 22:02:29 följande:

    Mitt problem är att min sambo har aldrig jobbat, pågrund av sjukdom och det är synd. Och jag tycker om hen otroligt mycket men vi har levt på min inkomst i ungefärligt 4 år nu. Jag sköter om våran/min ekonomi fullt ut, och det jag ser att i den ekonomiska ställningen vi har idag, kommer vi aldrig skaffa hus där vi bor, låt säga att vi skaffar ett barn då kommer vi vara tvungen och leva från lön till lön. Och inte bara det jag kommer inte kunna vara föräldrarledig om det skulle hända.

    Hen vet att jag inte vill leva ett sådant liv för vi har pratat om det ett x antal gånger.

    Folk frågar alltid hur hen mår men nästa ingen frågar hur jag mår, jag hade bland det värsta jobb jag kunde tänka mig i 3 år bara för att se till att vi skulle ha det relativt bra ekomiskt, hen viste att jag mådde riktigt dåligt av att ha det jobbet, men hen tvinga mig mer eller mindre att behålla det jobbet.

    Jag har idag ett mycket bättre jobb, samma lön, men jag är hemma betydligt mer och jag känner att för varje dag som går blir jag bara mer och mer irriterad på hen,

    Hen är helt beroende av mig ekonomisk om jag väljer att lämna hen så har hen nästan inget för det mesta vi har, har jag köpt, och mina föräldrar/syskon säger att hen är så bra för mig att hen är så fin, men jag ser absolut ingen framtid med hen på något sätt för vi kommer mest troligen aldrig att ha en helt fungerande ekonomi även om jag jobbar heltid resten av mitt arbetsliv, skulle vi vara med varandra låt säga tills jag är pensionär, hur ska vi ens klara oss då om vi just så pass klara oss idagsläget.

    Det ända jag ser är att lämna hen och gå vidare med mitt liv för att få en säkrare ''ekonomisk" framtid.

    Tacksam för svar och råd

    //anonym


    Du låter som du har bestämt dig! Ser du inget annat än att lämna så finns det väl inte mycket råd att ge. Rädda dig från dåligt samvete är svårt men du gör nog hen en tjänst om du lämnar om du ändå inte tycker förhållandet är värt det.
  • Drottningen1970

    ... och om vederbörande inte ens kan jobba lite grann ens som volontär har jag svårt att se att hen kommer att kunna vara hemma och ta hand en bebis heller.

  • Anonym (Tina)

    Om du sambo inte orkar jobba så lär vederbörande knappast orka med barn, det är ju mycket jobbigare än ett vanligt jobb. Så den tanken ska du nog släppa.

    Man kan göra mycket för kärleks skull men att acceptera att en vuxen människa inte tar ansvar för sin egen försörjning tycker jag är fel. Men vad du accepterar bestämmer du förstås själv. Det är bara min åsikt. Jag hade blivit särbo eller dumpat i din situation. Fenomenet att leva på någon annans bekostnad är inte ok för mig.

  • Ärtuffastistan

    Vad ni än gör skaffa inte barn för guds skull! Barn är tusen gånger jobbigare än ett vanligt jobb. Det kommer vara som upplagt för att ni båda blir långtidssjuka.

Svar på tråden Ska jag lämna hen