• Hyllemor

    Arbeta som fritidspedagog, hur är det?

    Jag har i snart 15 års tid arbetat som barnskötare i förskolan och känner alltmer att jag står still och trampar på samma ställe trots att jag har arbetat inom alla möjliga inriktningar från uteförskolor till nattis. Jag vill helt enkelt göra någonting annat.


    I många år har chefer och kollegor tjatat om att jag bör utbilda mig till förskollärare, men jag känner att det i praktiken enbart kommer att innebära högre lön och inte avsevärt förändrade arbetsuppgifter. 


    Så kom jag att tänka på att en utbildning till fritidspedagog kanske kan vara något! Problemet är att jag själv aldrig gick på fritids och känner därför att jag inte riktigt har koll på vad det innebär att arbeta som fritidspedagog. Jag har aldrig haft ett intresse för idrott (vilket jag trodde var mer eller mindre ett krav för att gå en sådan utbildning) men efter att ha googlat lite ser det ut som att man kan välja inriktning Bild under utbildningen, vilket verkar lovande.


    Vilka är för- och nackdelarna med yrket? Jag vet att barngrupperna är stora - men hur stora är de? Hur ser en "vanlig" arbetsdag ut för en fritidspedagog?


     

Svar på tråden Arbeta som fritidspedagog, hur är det?