• Tue 20 Aug 2019 22:51
    367 visningar
    5 svar
    -1
    5
    367

    Gravid

    Jag har precis fått veta att jag är gravid i vecka 5 (4+3). Jag är inte tillsammans med pappan, vi gjorde nyss slut. Vet inte om jag vill göra abort, känns hemskt. Vet att de är lättare för vissa men min kompis gjorde nyss en och hon grät påvägen in till stan när hon skulle göra aborten. Så skulle de vara för mig också. Vill nog behålla barnet. Undrar hur de har gått för er som blivit gravida och är ensamstående / delar vårdnaden me pappan. Hur gjorde ni när barnet var nyfött?( eller hur gammalt barnet nu va när ni skiljde er) Kan man ens lämna bort en bebis varannan vecka till pappan även fast bebisen inte känns av hans röst osv medan man varit gravid. Ja skulle vilja att bara jag har den i början sen efter några månader dela vårdnad men de är något man måste komma överens om då kanske? Såklart skulle ja träffa pappan med bebisen ofta men inte lämna över den i 1 vecka liksom. Bebisen känner ju mest igen mamman av alla personer eftersom den har levt i ens mage, hört röst hjärtslag till mamman oså..

  • Svar på tråden Gravid
  • Wed 21 Aug 2019 00:54
    #1

    Någon som kan svara??

  • Wed 21 Aug 2019 02:19
    #2

    Jag sitter precis i samma sits, har inte plussat än men min mest är 13 dagar sen och jag mår illa samt molande värk i livmodern och otroligt trött. Vill du inte göra abort så ska du inte göra de! Man löser alltid saker när de väl kommer till kritan, följ ditt inte!

  • Wed 21 Aug 2019 02:19
    #3

    Mens*

  • Wed 21 Aug 2019 05:38
    #4

    Nej, man har inte varannan vecka i början.

  • Barbro­45
    Wed 21 Aug 2019 06:38
    #5
    Beccan975 skrev 2019-08-20 22:51:26 följande:

    Jag har precis fått veta att jag är gravid i vecka 5 (4+3). Jag är inte tillsammans med pappan, vi gjorde nyss slut. Vet inte om jag vill göra abort, känns hemskt. Vet att de är lättare för vissa men min kompis gjorde nyss en och hon grät påvägen in till stan när hon skulle göra aborten. Så skulle de vara för mig också. Vill nog behålla barnet. Undrar hur de har gått för er som blivit gravida och är ensamstående / delar vårdnaden me pappan. Hur gjorde ni när barnet var nyfött?( eller hur gammalt barnet nu va när ni skiljde er) Kan man ens lämna bort en bebis varannan vecka till pappan även fast bebisen inte känns av hans röst osv medan man varit gravid. Ja skulle vilja att bara jag har den i början sen efter några månader dela vårdnad men de är något man måste komma överens om då kanske? Såklart skulle ja träffa pappan med bebisen ofta men inte lämna över den i 1 vecka liksom. Bebisen känner ju mest igen mamman av alla personer eftersom den har levt i ens mage, hört röst hjärtslag till mamman oså..


    Det är först när barnet är ca 3 år som det är lämpligt att barnet bor varannan vecka hos respektive förälder. Då under förutsättning att barnet haft regelbundet umgänge med sin pappa. Om mamman ammar kommer pappan inte kunna ha barnet själv mer än några timmar åt gången. Mamman måste också inse att pappan bör inkluderas i barnets liv så mycket som är praktiskt möjligt. Pappan måste inse att han inte bara kan komma och gå som han själv önskar. Barnets behov är det som ska prioriteras.
    Du och pappan måste alltså se till att ni har en förtroendefull och vuxen relation de närmaste 18 åren. Kommer ni att klara det även om/när någon av er skaffar en ny partner?
Svar på tråden Gravid