• Anonym (Konstig känsla)

Känner mig alltid utanför

Hej
    Varför är det så att jag alltid känner mig utanför ?

Jag har en konstig känsla i huvudet, som om någon står bakom mig och säger att öppna inte munnen för då kommer folk tycka du är konstig, gå bara därifrån.

Har svårt att hålla igång långa konversationer med folk när jag väl måste, när jag sagt något så blir folk oftast bara tysta eftersom jag verkar för allvarlig.

Att jag verkar allvarlig hänger nog ihop med min blyghet inför människor, jag vågar inte visa ett kroppsspråk utan tittar helst åt något annat håll samtidigt, eller ner i golvet.

Jag har jättesvårt att titta folk i ögonen när jag pratar, om det inte är någon jag känt länge. Stammar också lite lätt när jag blir nervös och kommer av mig och kan ibland glömma vad jag skulle prata om.

Ända sedan tonåren har jag känt mig utanför, hör inte hemma någonstans i samhället. Jag är nu 30 plus och problemen tycks bli värre.

Kommer ihåg första gången jag fick den här känslan och det var när jag gick vilse som barn och inte hittade till min dagmamma, jag såg henne på långt håll men vågade inte skrika åt henne och hon var för långt bort för att jag skulle hinna ikapp, det slutade med att jag sprang hem istället.

Detta scenariot har typ etsat sig fast i min hjärna, varje gång jag möter en människa tänker jag att denna kommer döma mig direkt och så skyndar jag mig istället för att hinna hem. Detta gör att jag idag inte har en endaste vän.

• Svar på tråden Känner mig alltid utanför
  • Anonym (Vanligt)

Det låter som du har socialfobi/ångest. Det går att bli av med hjälp av KBT och medicin.

• Anonym (...)

Jag kände mig också utanför under uppväxten och även i större sociala sammanhang under studietiden. I vuxen ålder fick jag antidepressiv medicin och vips! Känner mig inte alls som ett ufo längre, är som vem som helst. Tänker aldrig att andra tycker att jag är konstig eller annat negativt om mig själv längre. Kontakta din vårdcentral, du kan må mycket bättre än såhär och det kan faktiskt förändra ditt liv att bli lite mer utåtriktad.

• Anonym (Mi2)

Åh vad jag känner igen mig, om tunghäftan, stela kroppsspråket, allvaret, spändheten... puh. Jag har social fobi, det kommer och går i något outgrundligt mönster. När jag mår bra är jag självkänslan själv, ungefär. Det är förstås mer yta än sanning, men mina nervösa besvär kommer inte fram då. Sen faller jag tillbaka.. Jag vet inte varför det blivit så, men jag var ett blygt barn. Hade många tråkiga omständigheter i min uppväxt, men kan inte urskilja vad exakt det var som ledde till denna ångest och känsla av att inte höra till bland andra människor. Den har förstört mycket, mycket för mig.

• Anonym (Konstig känsla)
    Anonym (Mi2) skrev 2019-08-21 19:28:35 följande:

Åh vad jag känner igen mig, om tunghäftan, stela kroppsspråket, allvaret, spändheten... puh. Jag har social fobi, det kommer och går i något outgrundligt mönster. När jag mår bra är jag självkänslan själv, ungefär. Det är förstås mer yta än sanning, men mina nervösa besvär kommer inte fram då. Sen faller jag tillbaka.. Jag vet inte varför det blivit så, men jag var ett blygt barn. Hade många tråkiga omständigheter i min uppväxt, men kan inte urskilja vad exakt det var som ledde till denna ångest och känsla av att inte höra till bland andra människor. Den har förstört mycket, mycket för mig.

Ja vi verkar lika här, jag tror också osäkerheten finns i barndomen. Jag hade föräldrar som bråkade också när jag var i tonåren, var alltid rädd att mamma skulle åka på stryk när dom varit ute, såg pappa slå henne några gånger och jag var för liten för att förstå varför.
    Jag gick alltid och gömde mig när föräldrarna bråkade eller när dom var på fest.
    Har också bra dagar där allt känns på topp för att nästa dag är allt nere på botten igen och jag är inte värd någonting och att ingen vill ha med mig att göra.

Jag kan även sitta i tex ett omklädningsrum med andra människor men ingen pratar spontant med mig, alla andra runt om pratar och det tycker jag är skitjobbigt.

Blev även retad som barn för diverse saker vilket gjorde mig extremt blyg, inte blev det bättre när jag kom tidigast in i puberteten av all killar.

Utåt sätt kanske jag ser normal ut, men jag kan inte fungera i en social miljö, tex på ett arbete.
Svar på tråden Känner mig alltid utanför