• snart30

Någon hundduktig - min vovve skäller på andra hundar

Jag har en blandiskille på 10 månader som blir helt galen när han ser andra hundar. Han skäller, morrar, går på bakbenen i kopplet - HELT GALEN (OBS! inte aggressivt utan vill hälsa och leka).

Det går verkligen inte att få kontakt med honom. Jag har provat godis, leksaker och allmänt tjo och tjim för att få hans uppmärksamhet men det är som förgjort. Jag upphör att existera för honom.

Till saken hör att han är en mkt intelligent vovve. När vi tränar så är han jätteduktig. Jag och mannen brukar störningsträna honom minst 1 dag / vecka. Annars så kör vi vanlig träning (gå fot, inkallning, stanna) osv. varje dag.
    Han är verkligen jättelydig fram tills en annan behårad varelse närmar sig, då blir han som förbytt.

Jag hade varit jättetacksam om det fanns någon med lite tips och råd.
    (kika gärna in i mitt kryp in och titta på bilderna på honom, alla gissnaingar på ras hade varit kul)

• Svar på tråden Någon hundduktig - min vovve skäller på andra hundar
  • imp

ett tips anmäl han till hundkurs på brukshundsklubb så får du hjälp med detta finns med i deras träning han kan gå kurs i allmänlydnad

• NINACRT

han är ju fortfarande ung o kan mkt väl sluta när han "mognat"... det jag har lärt mig är också att man ska inte kämpa för mkt och säga "kom här, kom nu" tusen ggr utan .. prova med att "ignorera" hans skall, alltså gör inte det till en stor sak.. om du förstår..funkar ej på alla men på min har det funkat!
    ofta gör ägaren en liten sak till en stor och då blir det bara värre för hunden.. t ex när ngn kastar smällare i närheten av hunden och hunden blir rädd... börja inte trösta o gosa o trösta o tycka synd om hunden utan "äsch det där va inget kom så går vi.."
    om ägaren visar rädsla eller osäkerhet märker hunden det direkt! o tar efter oftast.

• Akinna

sen finns ju skäll halsband och det funkar ju det med kanske bara behöver det några gånger så e det bra sen men testa det andra först med allmänlynad m.m

• Västkusttjejen

Låt han träffa och få leka och nosa på andra hundar så mycket som möjligt, så stillas det värsta begäret och nyfikenheten =) Allt som är nej är ju det skojjigaste, det vet du väl!? ;) Precis som med barn *skrattar* så låt det få bli ja och fråga den andra ägaren om de får hälsa och leka en stund :)
    Kan funka :)

• Hanah

Precis så har vår hund varit också, hon är nu 19 mån och det börjar bli bättre. Anledningen till att hunden skäller så mkt o vill hälsa handlar mycket om ledarskap. Hunden tror att ansvaret ligger på honom om man ska hälsa eller inte. Vi tränade genom att när vi träffade en annan hund, så berättade vi att vi höll på att träna, o bad om hjälp. Sen band jag min hund (eller en av oss stod och höll i henne) medan jag gick fram till den andra hundägaren och började prata lugnt. Sen hälsade jag på den andre hunden, ignorerade min hund som blev helt spattig då. Sen gick jag tillbaka till min hund,och vi gick därifrån, utan att hon fick hälsa på den andre hunden. På det sättet lärde hon sig att slappna av i hundmöten, för hon visste att ansvaret låg på mig, och hon lärde sig att jag bestämmer när och om hon får hälsa. Det tar lång tid, men det går! Bara ett tips!

• Hallonsaft

Skulle absolut inte använda mig av antiskäll-halsband till detta!! Då får hunden en bestraffning varje gång han ser en annan hund (eftersom han skäller så fort han ser dem) Han kommer förknippa bestraffningen med den andra hunden och man får snart en hund som gör "utfall" pga aggressivitet istället för att den vill leka och hälsa.

Till TS: Är Din hund inklickad? I så fall skulle jag uppsöka en lugn plats där det passerar en del hundar. Stå på sådant avstånd sa att han fortfarande är kontaktbar. Varje gång han tittar på den andra hunden och fortfarande är lugn, så klickar Du och belönar. Blir han för upprörd, får du backa och öka avståndet från hundarna han skäller på.

Sen gör du detta många många gånger. Klicka och belöna när han behåller lugnet av bara synretningen på en annan hund. Långsamt långsamt ställer Du dig närmare. Belöna endast när han är lugn!

• snart30

Hej allihop och tack för ert intresse och era tips. Kan berätta att vi började en kurs i allmänlydnad förra torsdagen och ska dit ikväll igen. Helt ärligt så var det den västa kvällen i mitt liv (ÅNGEST ). Min lilla vovve skällde konstant från det att vi kom till kursen fram tills vi åkte hem, 2 TIMMAR!!!!!

Jag hoppas verkligen att ledarna bara ville kolla in hur våra hundar och vi som förare betedde oss för att idag börja att hjälpa till. Förra torsdagen fick jag ingen hjälp alls. Bara fåniga tips som gör dig intressant , visa leksakerna, ge honom godis. Min vovve var helt rabiat och struntade fullkomligt i mig och leksakerna, godiset tog han ibland vilket resulterade i att jag matade honom med godis i 2 timmar. Hoppas verkligen inte att det är det jag ska göra varenda gång.

Min anfallsplan för i kväll är köttbullar. Kan jag inte få honom att lägga märke till mig när jag har köttbullar i fickan så vet jag inte vad.

Hallonsaft:
    Han är inte inklickad, bara köttbulletränad , kanske kan ditt tips funka ändå?

• Hallonsaft

Absolut, du kan köra köttbullevarianten också, men det tar längre tid.

Tips inför kvällen. Var där i god tid innan kursen börjar. Då hinner han nosa av och kolla av stället och sen är han redan "hemma" när de andra hundarna kommer. Det kommer absolut bli bättre. Tänk Dig själv vilka störningar han får när stället väller av nya hundar, mattar, hussar, dofter, tränare, publik. Då kan man inte koncentrera sig på sin matte som han träffar dagligen ändå.

Tyvärr är det ju så att man faktiskt måste sköta själva träningen hemma. På kurs får man stå ut med att hunden har svåra koncentrationssvårigheter till en början och inte alls har tid att lyssna. Så lyssna på instruktörerna och ta in vad de säger och pröva sedan hemma i lugn och ro, där du har din hunds uppmärksamhet.

Lycka till!

• Hallonsaft

Såg att jag skrev lite otydligt. "Det kommer absolut att bli bättre" Jag menade att det kommer gå bättre och bättre för varje gång. Han kommer tappa lite mer intresse för de andra hundarna varje gång han varit där. Så snart kommer han inse att matte hans är mycket roligare.

• frulan

Oj, hoppas dina instruktörer ställer er på lite längre avstånd nästa gång och lär er göra passivitetsövningar

Står ni mitt i smeten med alla andra hundar så är det inte konstigt att han skäller om han redan har det beteendet.

Lycka till idag!

• frulan

Precis som Hallonsaft säger så är det inte säkert att just hunden lär sig något på kursen (mer än att kanske kunna vara runt andra hundar) men du ser och lär och kan träna sen.

Om han tar hårda godisar så ta med lite såna oxå.
    Hårt godis dämpar och mjukt godis peppar.
    Men det är inte alltid de tar hårt godis när de är uppe i varv.

• Cuthalion

Kalvsylta är det bästa knepet enligt mig . Inte träffat någon hund som inte blir galen i det .

Har en 6-månaders grabb som utan problem ignorerade de andra hundarna när det fanns kalvsylta att äta . Hrm, borde köpa hem det igen . . .

• jeja80

Hej!! Jag har samma problem som dig, jag har en jack russel på 10 månader och han skäller oxå på andra hundar speciellt om han inte får hälsa. Jag tror mycket att det beror på att hundarna vid den åldern kommer in i en liten trots period och vill ju sååå gärna hälsa på alla Det är ju inget roligt eftersom andra hundägare kan ju tro att hunden är aggresiv fast det är tvärtom bara lekfull. Jag har inga bra råd till dig men när jag är ute med Buster så säger jag nej med mörk röst och går lite snabbare. Jack russels är ju tyvärr en riktigt stor hund i ett litet skal och med en jäkligt stark vilja . Jag hoppas att det ordnar sig.

• snart30

Hallonsaft:
    Kanontips. Förra gångenkom jag precis när kursen började. Ikväll ska jag prova att åka dit tidigare.

Frulan:
    Hårt godis är han inte så förtjust i tyvärr. Men jag hade ingen aning om att olika godissorter påverkar olika mycket. Bra att veta för framtiden.

Cinzano:
    Kalvsylta säger du. Ska absolut prova. Annars brukar kycklig vara poppis. För att inte tala om torkad fisk (luktar så förbenat bara, inte roligt för min hyperaktiva gravidnäsa).

jejja80:
    Jag ÄLSKAR jack russels, är han lång eller kort bent? Min väninna har en långbent tik som är världens underbaraste. Enveten precis som du skriver men sååå intelligent. Har alltid tänkt att den dagen jag köper hund så blir det en jackis, men min lille Zingo behövde ett hem och jag blev kär i honom på en gång. Så kan det gå.

• frulan

Vår vovve har oxå lite lätt för att stressa upp sig (när han är runt nya hundar) och då funkar bara mjukt godis men sen efter en stund kan han ta hårda (kan vara allt från torkad kycklinglever, torkad blodpudding, leverbitar m.m.) och då dämpar han sig lite och är lättare att få kontakt med

Men jag skulle nog rekommendera er att ställa er en bit ifrån de andra om han är likadan idag som förra torsdagen

• jeja80

Han är kortbent. Hur smart som helst men ibland är det jobbigt med en smart hund för Han vet hur han ska slinka undan på bästa sätt Han är en riktig cirkus hund gör allt för att få lite godis.

• babytrin

Jag förstår att det var en jobbig kväll på bk. Det blev helt klart nog lite förmycket för din hund som blev väldigt stressad. Det var kanske ett förstort steg att ta? Prata med instruktören, säg vad du tycker och att du vill ha råd. Att han skäller i 2 timmar tycker jag är fel, det funkar inte. då får man hitta på något annat, gå där ifrån ett tag eller annat..

Min hund har varit väldigt hundrädd (har blivit på hoppad) så när vi mötte andra hundar så blev hon väldigt osäker, reste ragg och ibland började hon skälla... (jag klickertränar) Vi var på ett avstånd där hon känner sig trygg, och så fort hon såg en hund klickade jag. När hon sedan förstod att en hund betyder godis, började hon titta på mig (bara snabbt i början) och då klickade jag. Sakta har vi dragit oss närmare mot hundarna, hela tiden på ett avstånd som hon klarar av. Nu kan vi möta hundar på en gångbana, och hon växlar blicken på mig och den andra hunden, i hängande koppel. Nu belönar jag enbart när hon tar kontakt med mig (beror i och för sig lite på vilken situation det är, men jag strävar efter det)

Allt går med träning, tålamod och konsekvens.

Du har tur att han gör sina utfall med glädje, och inte rädsla och aggrisivitet... så förstör inte det genom ''antiskällhalsband, ryck och slit''

och även om han inte lär sig mer på kursen än att sluta göra ''utfall'', så är det ju hur bra som helst

jag hade övat massor av passivitets övningar, låtit han leka med andra hundar (efter att han lugnat ner sig vid mötet), åkt ut till bk och övat på annat när ingen annan är där, berömt när han klarar av att se en hund på ett avstånd där han inte flippar ut... mm

hoppas att det är någon på klubben som kan hjälpa dig mer.

• Akinna

om det inte finns något annat val så kan man ju testa skällhalsband men som jag skrev man ska testa allt annat först så skällhalsbandet är en sista utväg och jag har haft flera kompisar som har haft det som en sista utväg då har dom testat mycket men efter skällhalsbandet då var det tyst på dom SISTA UTVÄG

• babytrin

Akinna: Jag är väldigt skeptisk mot antiskällhalsband. Jag tror att det alltid finns en anledning till att en hund beter sig som den gör, och att det går att lösa om man vill, har eller hämtar information om det.

Men visst det kan säkert vara bra att ha ibland, om man t,ex är hotad på att bli vräkt av sin hund, eller i något annat ''nödläge''

Men att ha det som lösning på ett problem, det tror jag inte ett dugg på.

I detta fallet så tror jag absolut att det kommer gå att lösa utan hjälp av det.

Men det är upp till var och en... jag bojkottar det som sagt.

Det är tråkigt att folk sätter på sina hundar dessa halsband så fort dom börjar skälla, istället för att ta tag i problemet. Speciellt när dom rekomenderar det till vem som helst med. (detta var inte riktat mot dig)

• Akinna

jag har inget skällhalsband jag tycker inte häller om halsbanden men nu har jag skrivit två gånger innan det kan vara en sista UTVÄG om man nu har testat allt ..
    min kompis har gjort det och det räkte med att hon satte på hunden halsbandet 2 gånger sen så skällde den alldrig med ...

hoppas ni förstår vad jag menar SISTA UTVÄG

Svar på tråden Någon hundduktig - min vovve skäller på andra hundar