• Anonym (Inkasso)

    Alla inkassobolag som finns?!

    Kan någon vara snäll och skriva här alla inkassobolag som finns. Behöver veta så jag kan ringa till alla och kolla om jag har skulder hos dom då det tydligen inte finns bara ett ställe man kan ringa till och kolla upp detta.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Alla inkassobolag som finns?!
  • Anonym (V)

    Vilka i inkassobolag har du fått räkningar från? Varför skulle du ha okända skulder som du inte vet om? Alla presumtiva bolag lär ju ha skickat ut minst en faktura.

  • LisaLarsson79
    Anonym (Inkasso) skrev 2019-08-21 21:45:12 följande:

    Kan någon vara snäll och skriva här alla inkassobolag som finns. Behöver veta så jag kan ringa till alla och kolla om jag har skulder hos dom då det tydligen inte finns bara ett ställe man kan ringa till och kolla upp detta.

    Tack på förhand!


    Ja det där är en djungel.. men använd Google å hoppas på de bästa.. de måste ju bara skicka ut brev var tredje år för att skulden ska hållas aktuell så om du börjar ringa runt nu och öppnar all din post vet du med säkerhet först om 3 år om du har betalt allt
  • Anonym (Inkasso)
    Anonym (V) skrev 2019-08-21 21:53:28 följande:

    Vilka i inkassobolag har du fått räkningar från? Varför skulle du ha okända skulder som du inte vet om? Alla presumtiva bolag lär ju ha skickat ut minst en faktura.


    Många inkasso skickar skulderna vidare till andra inkassobolag.
  • Anonym (men!!)
    Anonym (Inkasso) skrev 2019-08-21 23:15:50 följande:
    Många inkasso skickar skulderna vidare till andra inkassobolag.
    Nej det gör dom inte. Då försvinner ju hela affärsidén! De lever på räntorna. Varje inkassobegäran från ett företag kostar en massa arbete. Och varför skulle någon som fått i uppdrag att driva in pengar, skicka detta vidare till ett annat inkassobolag? Helt uppåt väggarna som du resonerar.

    Varifrån har du fått att de skickar vidare? Se till att spara de krav du får under en månad eller två - då ser du ju vilka du har skuld till. Det är liksom inte så att de sitter och tjuvhåller för att efter ett antal månader komma som en överraskning.
  • Anonym (Inkasso)
    Anonym (men!!) skrev 2019-08-22 10:36:58 följande:

    Nej det gör dom inte. Då försvinner ju hela affärsidén! De lever på räntorna. Varje inkassobegäran från ett företag kostar en massa arbete. Och varför skulle någon som fått i uppdrag att driva in pengar, skicka detta vidare till ett annat inkassobolag? Helt uppåt väggarna som du resonerar.

    Varifrån har du fått att de skickar vidare? Se till att spara de krav du får under en månad eller två - då ser du ju vilka du har skuld till. Det är liksom inte så att de sitter och tjuvhåller för att efter ett antal månader komma som en överraskning.


    Det gör dom visst! Jag har ringt till flera inkassobolag som påstår att skulderna varit hos dom tidigare men att de sen skickat dom vidare till andra inkassobolag så jag fick ringa det inkassobolaget.
  • Anonym (Tips)

    Tyvärr så tror jag inte det går att få fram en lista på alla inkassobolag som finns.

    Men ett absolut säkert tips kan vara att man väljer att göra rätt för sig.
    T ex att man väljer ta på sig endast de utgifter som man har råd att betala och att man väljer avstå från att dra på sig kostnader som man inte har råd med.
    Om man betalar sina räkningar så får man aldrig någonsin problem med ett enda inkassobolag.

    Det är det enda säkra tipset för att slippa leta efter alla olika inkassobolag som finns.

  • Anonym (men!!)
    Anonym (Inkasso) skrev 2019-08-22 10:41:11 följande:
    Det gör dom visst! Jag har ringt till flera inkassobolag som påstår att skulderna varit hos dom tidigare men att de sen skickat dom vidare till andra inkassobolag så jag fick ringa det inkassobolaget.
    Då handlar det om andra bolag som "köper" skulden.

    Se till att betala dina räkningar istället, som nån här ovan rekommenderade. Själv har jag aldrig lyckats med konststycket att hamna varken hos inkasso eller kronofogden. Kan bero lite på att jag inte drar på mig kostnader jag inte kan betala. Ett tips i all välmening.
  • Anonym (E)
    Anonym (Inkasso) skrev 2019-08-22 10:41:11 följande:
    Det gör dom visst! Jag har ringt till flera inkassobolag som påstår att skulderna varit hos dom tidigare men att de sen skickat dom vidare till andra inkassobolag så jag fick ringa det inkassobolaget.
    Du får väl räkningar och påminnelser hem i brevlådan?

    Börja beta av dom, ring runt till nya du får, och skriv upp allt. Till slut har du allt nerskrivet.
  • Anonym (Tips)

    Till TS och flera i tråden:
    Alla TS skulder är självfallet redan dokumenterade.

    Ingen skuld kan gå vidare till ett inkassobolag om det inte finns något verifikat.

    Först finns det en faktura, eller liknande debitering, och sedan finns minst en betalningspåminnelse.
    För varje skuld har TS alltså minst 2 st olika dokument , på papper eller elektroniskt.
    Med allra största sannolikhet finns fler än en betalningspåminnelse eller kontoutdrag för varje enskild skuld.

    Om TS inte har koll på vilka skulder han/hon har så beror det enbart på att TS själv har gjort det egna valet och fattat beslutet att strunta i det.

  • Anonym (kfm)

    Kronofogden kan hjälpa dig med det!


    Ett företag drog mig oriktigt till kronofogden. Jag överklagade och efter rättegången i förvaltningsrätten fick jag rätt att ta bort betalningsanmärkningen. Det lustiga var att jag själv var tvungen att kontakta "alla" inkasso för att meddela att jag hade blivit av med den, för det hände inte automatiskt. Det var totalt förvirrat och en hel djungel. Jag minns knappt hur jag lyckades i slutändan, men det var inte SÅ svårt, som det först lät. Det var en handläggare på kronofogden som hjälpte mig med det, efter att jag hade blivit hänvisad runt och runt ett tag, men jag fick ligga i ordentligt innan jag fick napp, så ring till Kronofogden och ge inte upp, utan till slut hittar du någon som kan hjälpa till.

Svar på tråden Alla inkassobolag som finns?!