Svåger gillar inte min familj
Min syster har nyss berättat att hennes pojkvän sen många år har börjat undvika min familj. Han gillar inte stämningen i vår familj. När jag lyssnar mellan raderna är det framförallt mina föräldrar samt mig och min man det gäller. Min bror och hans familj ogillade han förut men nu är de på grön kvist igen efter att de blivit trevligare, vilket jag själv håller med om.
Jag kan förstå min systers pojkvän. Mina föräldrar gnabbas mycket med varandra och det blir lätt stressigt och hetsigt med allt som ska hinnas med när vi ses allesammans. Min man och jag har äktenskapliga problem som lyser igenom samt att jag själv blir stressad av att försöka hinna med i familjetempot med tre småbarn. Det gör att jag inte alltid orkar hålla skenet uppe. Pojkvännen verkar vara ganska känslig för sådant.
Just nu känner jag mig ganska tom och ledsen. Det var efter en händelse i somras som min man och jag bjöd in min syster och hennes pojkvän till samtal men min syster ville bara träffa mig och prata.
Min man och jag bestämt oss för att inte vara med vid större familjesammankomster, men det av andra själv, nämligen att vi inte orkar med tre småbarn. Men nu känns det som att jag inte heller orkar träffa min syster och hennes kille. Jag gillar dem båda jättemycket och vill såklart träffa dem ofta. Men de bor i en annan stad, lever ett helt annat liv utan barn och är väldigt upptagna. Vi kan såklart bjuda hit dem men samtidigt orkar jag inte det nu när vet att jag kommer bli bedömd i minsta vink av en person som inte ens gillar mig och som är ganska långsint. Jag har mycket annat jag måste lägga min energi på.
Svågern verkar inte vilja prata med. Mina föräldrar lägger åtminstone halva locket på när vi försökt prata med dem om det vi upplever som problematiskt från vår sida med familjeumgänget.
Hur skulle du ha gjort? Ska jag avvakta och låta dem ta kontakt med oss igen när de känner för det? Bjuda hit dem och vara övertrevlig?