• Thu 22 Aug 2019 20:08
    489 visningar
    3 svar
    3
    489

    psykisk misshandel

    ni som varit utsatta eller är utsatt för psykisk misshandel av er pojkvän, era barns pappa/or. kan ni inte dela med er? har precis kommit ur ett långt förhållande som dagligen va en psykisk misshandel och jag känner mig så trasig och ensam i detta. och känns nästan som jag överdriver när jag kallar det psykisk misshandel.

    dela gärna med er, och ni som gått vidare, hur har ni klarat att hitta tillbaka till er själva?

  • Svar på tråden psykisk misshandel
  • Anonym (I liknan­de sits)
    Thu 22 Aug 2019 21:49
    #1

    Jag kom ur en besvärlig relation för några år sedan och funderar också om jag blev utsatt för psykisk misshandel.

    Det var mycket kontroll, tigande och skuldbeläggande. Social isolering och nån sorts känslomässig utpressning. Jag fick alltid höra att jag var fel på alla sätt och att jag gjorde fel...

    Jag märkte att jag blev så glad och fri efter skilsmässan. Det var då jag började förstå...

  • Anonym (I liknan­de sits)
    Thu 22 Aug 2019 21:51
    #2

    Psykisk misshandel är misshandel som riktar sig mot den andres självkänsla, eller som handlar om att beröva en människa en känsla av trygghet, socialt sammanhang, integritet eller andra mänskliga rättigheter. Till skillnad från fysisk misshandel är den psykiska ofta verbal till sin karaktär, men mer subtila former av icke-verbal psykisk misshandel finns också. Denna form av missförhållande i relationer kan orsaka ångest, nedsatt självförtroende och depression.

    Psykisk misshandel kan yttra sig i försök att isolera personen, så att personen därmed blir ensam och som följd av detta socialt utsatt. Misshandel mot självkänslan kan yttra sig i obefogad kritik och klagomål, förlöjliganden, osynliggörande, och andra härskartekniker. Att visa tecken på aggressivitet, som att slå sönder saker, kan också räknas som psykisk misshandel, om det i detta finns ett outtalat hot. Som psykisk misshandel räknas vidare förföljelser, stalkning, och att gå bakom ryggen på personen för att sprida förtroenden, ljuga om personen, eller på annat sätt omöjliggöra sociala relationer, skapa otrygghet, ingjuta hjälplöshet och därmed skapa jagsvaghet. Hot som riktas mot närstående är också psykisk misshandel.

    Den psykiska misshandeln kan definieras som en maktobalans som den starkare parten utnyttjar eller försöker skaffa sig. För att definieras som misshandel måste det också finnas ett uppsåt att skada eller trycka ner personen.

    Psykisk, liksom fysisk, misshandel är straffbart, om det ger medicinsk effekt. Jämför även hotbrott, olaga förföljelse och ofredande.

  • Anonym (Jana)
    Thu 22 Aug 2019 22:20
    #3

    Mitt tips: läs på! Googla och läs på om ämnet. Var din partner narcissist? Ofta är det så.

    Jag har varit med om ouppsåtlig psykisk misshandel. Vi är fortfarande ihop, och han har mognat. Men jag har såren kvar och har väl tappat tilliten när det var jag som fick uppfostra honom. Att man ens behövde skrika för att göra sig hörd. Han kunde anklaga mig för att hans kompis varit taskig mot mig, t.ex. Bara för att rättfärdiga att han fortsatte umgås med honom

    Han beskyllde mig för ALLT som gick fel. Han tog ingennotis, sabara tomma ord om jag inte mådde bra. Mådde dåligt i 10 år innan jag kom på att det är HAN som är felet. Fortfarande blir han väldigt obekväm när jag tar plats. Han harklar sig hela tiden när jag pratar. Vi har pratat om det 1000 gånger och han säger att han inte tänker på det. Så det är inte för att vara elak, han bara är sån. Jag tappar bort mig i detta. Jag kommet på mig själv med att alltid lyssna på musik i hörlurar, hamobilen på jättelågt ljud, nästan viskprata. Det har blivit så för att han alltid blivit störd av att jag syns och hörs. Han kan stoja och banka väldigt mycket när jag pratar också. Jag ser det som psykisk misshandel, men oftast omedveten sådan. Var glad att du kom ifrån!!! Samla info, det är jobbigt att läsa om det men man får ord på det man varit med om.

Svar på tråden psykisk misshandel