• 10bPappsen

    Letar bra duschtvål för svettstinkande tonåringar.

    Hej på er.

    Jag har märkt själv och på mina tonåringar att det är svårt att få bort svettstanken trots att man precis kommer ur duschen.

    Har det hänt något med alla duschtvålar? Nåt ämne dom inte får ha längre?

    När jag var på hotell sist hade dom nån liten grön billig plastflaska med duschtvål från Tyskland. DEN tog allt på en enda gång, men hemma kan jag köra en Barnängen, en family fresh, och nån Nivea efter varandra (kör nån Wellaschampo också ibland) och ändå ana en svettdoft ligga kvar i armhålan när jag torkar mig - och då har mina stackars tonåringar såklart samma problem.

    Måste man handla sånt nån annanstans numera om inte allt ska va så himla soft och trams-nischat för en exakt sorts hud?

    Tar tacksamt emot tips på bra stora förpackningar på nåt som funkar. (Vi är 12 i familjen)

  • Svar på tråden Letar bra duschtvål för svettstinkande tonåringar.
  • Erkens mamma

    Gör egen tvål hemma. Mina hemmagjorda är såå mycket bättre än köpt utblandat med förtjockningsmedel och bös. Hur mycket märkliga ämnen som helst i köpeduschtvålen och inte blir det rent heller.

  • ballerinakakaoreo

    Inget direkt tips på en tvål, men köp vanliga skrubbvantar. De finns på ica, apoteket, ÖoB, dollarstore osv och kostar väl runt 10-20 spänn. Jag har läst att vissa bakterier endast försvinner när de skrubbas bort och då spelar inte tvålen någon roll, så när jag känner att jag luktar svett trots dusch och deodorant så skrubbar jag armhålorna i duschen. Jag blöter en vante och tar på mig den, häller på en klick tvål och skrubbar sedan upp ett lödder så att huden liksom exfolieras i armhålan. Sedan sköljer jag, och tvättar som vanligt med tvål. Tvåler med citrus brukar vara bra mot svettiga armhålor tycker jag, och jag har även en deo med svag citruslukt från LdB som jag tycker har fungerat mycket bättre än tex Nivea, Dove och Rexona. Sen funkar även Absolut Torr jättebra mot stinkande armhålor, det använde jag flitigt i tonåren. Tvätta armhålorna och applicera innan läggdags. 

  • Anonym (J)

    Säker på att svettlukten inte kommer från kläderna?

  • 10bPappsen

    Göra egen tvål är såklart ett alternativ, men du får ge mig en stor påse tid i julklapp så vi hinner det också ovanpå all annan logistik...nej jag tror inte det går i den här familjen. ????

    Ja skrubbvantar har jag faktiskt tänkt på, men sen vill dom säkert inte dela, och dom där kan garanterat få för sig att mögla om dom glöms nånstans. Mycket bokstäver här också så vissa saker är bara dömt att misslyckas. Men visst kan vi skaffa ett gäng, det kanske blir skitbra.

    Men åter topic, en effektiv tvål i rejäla flaskor vore trots allt bättre än allt det urvattnade reklamtramset från matbutikerna. Kanske ska fråga hotellpersonal? Det dom har på rummen ska ju funka och inte dofta apa...och där lär gå många liter.

  • 10bPappsen

    Lukten kom kanske ibland från kläderna innan vi bytte tvättmaskin, men efter vi skaffade Wascator har det aldrig varit bättre tvättat.

    Nej jag kan ju känna det på mig själv också innan jag ens klätt på mig, så det är ett reelt problem.

  • Anonym (Home)

    Själv kör jag med gammal hederlig hårdtvål i duschen. Tvättar under armarna ordentligt och liksom skrapar och gnuggar med fingrarna i armhålan, sköljer, tvättar en gång till, sköljer. Skulle jag tvätta bara en gång med flytande duschtvål skulle det definitivt lukta efteråt.

  • 10bPappsen

    Ja men det var ett bra förslag. Det kan nog vara väl så bra med hårdtvålar som komplement, så det och skrubbvantar så är vi något bättre rustade.

    Men åter topic (om det är möjligt utan sidospår) för det finns bra flytande tvålar.

  • flygrl

    Nu har jag inte problem med svettlukt efter tvätt/dusch men vill precis som Anonym (Home) slå ett slag för hård tvål. Upplever deffo det rengör bättre. Har alltid hård tvål till handtvätt här hemma men varvar i duschen, kör ofta med flytande duschtvål men ibland lägger jag en hård tvål också i duschen.

    Rekommenderar verkligen TS testa hård tvål och skrubbvante! Använder man enbart händerna bör man som Anonym (Home) skriver gnugga/skrapa med fingrarna så man kommer ner lite på djupet.

    Kan tyvärr inte rekommendera nån speciell duschtvål som skulle va mer effektiv än nån annan. Kör själv just nu med Lux flytande duschtvål som känns dryg, löddrar bra och doftar gott av vanilj. Köpt billigt på Rusta.

    Lycka till!

  • flygrl

    En sak till. Man måste hitta en bra deo som är effektiv mot både svettproduktionen och lukten. Kombinera gärna med Absolut torr om personen svettas mycket.

  • Fjäril kär
    10bPappsen skrev 2019-08-23 19:31:00 följande:

    Ja men det var ett bra förslag. Det kan nog vara väl så bra med hårdtvålar som komplement, så det och skrubbvantar så är vi något bättre rustade.

    Men åter topic (om det är möjligt utan sidospår) för det finns bra flytande tvålar.


    Skippa dom där gigantiska flaskorna med duschtvål är mitt tips. De luktar bara i duschen. Och skippa allt med blomdoft, frukter etc. Det sitter aldrig kvar.

    Testa dom lite mindre flaskorna från tex Axe, Adidas och liknande som doftar typiskt manligt. Luktar mysk. Och har en doft som stannar.

    Och var noga med att faktiskt tvåla in er ordentligt och inte bara en snabb 2 sekunder viftning under armen med dusch och hand samtidigt. Använd badborste, skrubbvante, tvättsvamp, etc för att verkligen göra rent. Gammal svett rinner inte bara av.
Svar på tråden Letar bra duschtvål för svettstinkande tonåringar.