• Mumfie

Gonal-F - biverkningar?

Hejsan
    Jag och min man har sedan tidigare 2 barn tillsammans (10 och 12 år).
    Vi har under drygt 6 år försökt att skaffa ytterligare ett barn, utan att lyckas. Har nu genomgått utredning utan att man lyckats hitta något fel på vare sig mig eller pappan. Har bara en titthålsundersökning kvar. Under tiden har vi provat 3 kurer Pergotime + Ovitrelle - inget resultat. Vi ska nu istället övergå till Gonal-F samt Ovitrelle. Någon annan som provat det? Har ni haft mycket biverkningar? Ska gå på två läkarundersökningar med VUL nu under det första försöket. Därefter blir det VUL 1 gång per försök. Enligt min doktor ska vi göra 6 "lyckade" försök. Han sa att ungefär 50% av de som ej lyckats bli gravida med Pergotime, blir gravida med dessa injektionerna. Några som lyckats?

• Svar på tråden Gonal-F - biverkningar?
  • carina

Hej!
    Jag använder GonalF när jag gjorde IVF hade då inga biverkningar, men jag vet inte under hur lång tid du ska använda det?
    Lycka tilL!

• smulan76

Hej Mumfie!

Jag har gjort samma sak som du, pergotime utan att lyckas och sedan Gonal-F + Ovitrelle. För oss gick det bra, blev gravid på 4:e beh. och har nu en liten son på 3 månader!!!
    Det är vårt första barn och det tog 2½ år innan det lyckades så man har ju verkligen längtat!

Har förstått att denna beh. inte är så vanlig, många läkare verkar gå direkt på IVF om det inte funkar med pergotime. Synd tycker jag, eftersom IVF ju är en mycket jobbigare beh. Min läkare har lyckats med många pat. så det kan ju inte vara helt fel!

Jag hade inga biverkningar alls. Den enda "biverkan" är ju att Gonal-F är svårdoserat så man kan lätt få alldeles för många äggblåsor och då måste man ev. avbryta beh. Min första beh. hade jag för små äggblåsor, min andra för stora, så det var först på 3:e beh som mina äggblåsor blev perfekta. Så bli inte ledsen om det inte blir perfekt första gången, man får nästan alltid räkna med att åtminstone första gången är en testomgång eftersom man inte vet hur din kropp reagerar på Gonal-F och därmed vilka doser som krävs.
    Jag gjorde också 2 Vul varje beh. tills vi hade fått in rätt dos.
    Jag har diagnosen PCOS och har därför aldrig/sällan ÄL och denna beh. funkade alltså på mig!

Hoppas att det går bra för er också!!! Håller tummarna!
    Kram!

• clerko

Har precis gjort en gonal-f behandling och det funkade alldeles utmärkt. Inga biverkningar alls och doseringen funkar bra när man andvänder "sprutpennan" det är bara att vrida fram vilken dos man ska ha. Gjorde insemination i onsdags den 15 sep.

Det va så för mig att läkaren inte nämnde insemination utan pratade om provrörsbefruktning direkt. Jag hade läst om insem. och förslog det och det va okej tydligen, konstigt! Det måste ju kosta mer för landstinget med ivf och dessutom är det mer påfrestade än insem.

LYCKA TILL!

Svar på tråden Gonal-F - biverkningar?