• Anonym (089)

    Stadsdelar och områden i Göteborg vs Stockholm?

    Vilka stadsdelar i respektive stad har sin motsvarighet i den andra staden?

    Är Masthugget eller Majorna götets Söder? Är Lorensberg en motsvarighet till Östermalm? Var ligger Storgöteborgs Sundbyberg (Partille?) och så vidare..?

  • Svar på tråden Stadsdelar och områden i Göteborg vs Stockholm?
  • Zakopane

    Majorna kan inte vara motsvarande Sthlms Södermalm. Majorna har en ganska hög andel högskoleutbildade invånare med låga inkomster, inte alls motsvarande de kapitalstarka (ekonomiskt och socialt) invånare som finns på söder. Jag skulle snarare jämföra Majorna med Bagarmossen; ett område nära stan, blandad befolkning, ganska vänsterhippt, lite halvsunkigt (tyvärr).

  • Zakopane

    För en stockholmare som jag är det smått obegripligt att ett område som Majorna, så nära stadens centrum, betraktas som ett bakvatten. Majorna skulle kunna vara en del av innerstan.

  • Anonym (089)
    Zakopane skrev 2019-08-23 19:08:43 följande:

    Majorna kan inte vara motsvarande Sthlms Södermalm. Majorna har en ganska hög andel högskoleutbildade invånare med låga inkomster, inte alls motsvarande de kapitalstarka (ekonomiskt och socialt) invånare som finns på söder. Jag skulle snarare jämföra Majorna med Bagarmossen; ett område nära stan, blandad befolkning, ganska vänsterhippt, lite halvsunkigt (tyvärr).


    Ja det är min bild av Bagarmossen :)

    Och ja, jag hade nog en bild av Majorna som lite mer pittoreskt än vad det egentligen är. Innan jag besökte stället första gången.

    För mig som stockholmare tillhör dock Majorna innerstaden i Göteborg liksom..

    Bagarmossen är ju en liten förort man tar tunnelbanan till. Visserligen ganska nära in till stan men i alla fall..
  • Zakopane
    Anonym (089) skrev 2019-08-23 21:32:30 följande:

    Ja det är min bild av Bagarmossen :)

    Och ja, jag hade nog en bild av Majorna som lite mer pittoreskt än vad det egentligen är. Innan jag besökte stället första gången.

    För mig som stockholmare tillhör dock Majorna innerstaden i Göteborg liksom..

    Bagarmossen är ju en liten förort man tar tunnelbanan till. Visserligen ganska nära in till stan men i alla fall..


    Mhm, för mig ter sig Majorna också som innerstad, men en vän från Göteborg som är forskare i ekonomi och stadsbyggnad berättade att det inte riktigt betraktas så i Göteborg. Man märker också när man kliver av spårvagnen att det mest är loppis-affärer och inte så köpstarkt klientel. Som stockholmare känns det märkligt att ett område med innerstadsbebyggelse (kvartersstad) mer motsvarar en 50-talsförort i Sthlm.
  • Anonym (089)
    Zakopane skrev 2019-08-24 21:06:52 följande:

    Mhm, för mig ter sig Majorna också som innerstad, men en vän från Göteborg som är forskare i ekonomi och stadsbyggnad berättade att det inte riktigt betraktas så i Göteborg. Man märker också när man kliver av spårvagnen att det mest är loppis-affärer och inte så köpstarkt klientel. Som stockholmare känns det märkligt att ett område med innerstadsbebyggelse (kvartersstad) mer motsvarar en 50-talsförort i Sthlm.


    Fast det är lite gulligt att det är så
  • Anonym (Eva)

    På 90- talet bodde det massor med gamla tanter och farbröder som bott i stadsdelen sen dom föddes. Ofta hade dom jobbat på varvet eller i fiskeriindustrin. Landshövdingehusen höll på att renoveras upp och övriga hus som fanns var i dom flesta fall i behov av renovering. Det fanns också en massa tomter med rivningshus. Om jag inte minns fel tvistades det om dom skulle rivas eller bevaras. I något bodde det husockuppanter. I det stora hela var det ändå en rätt mysig arbetarstadsdel.

    Så under något årtionde renoverades stadsdelen upp. Det blev lite hippare att bo där, men tillhörde inte dom finare områden. Det var ungefär som ett välskött arbetarområden. Några av dom gamla-gamla majborna fanns fortfarande kvar.

    Så ändrades det. Mörkhyade familjer med utländsk bakgrund började flytta in. Jag vet inte hur det kom sej att dom valde den stadsdelen eller hur dom ens fick lägenheter där, men flyttade dit gjorde dom. Det blev mer oroligt i stadsdelen och började få dåligt rykte. I dag skulle jag vilja påstå att det är en ok stadsdel kanske lite på gränsen till Angered/Gårdsten status. Lugnare upp mot Stigberget och oroligare runt Mariaplan.

Svar på tråden Stadsdelar och områden i Göteborg vs Stockholm?