• Anonymsju

    Frågor om inskolning på förskola

    Har gått igenom den första veckan med inskolning för min 22 månaders lilla kille, och jag har nu några frågor jag funderar på.

    Ni som har/haft barn som matvägrat eller varit svåra att få i mat, hur har det gått på förskolan? Hur lång tid har det tagit tills dom börjat äta maten där?

    Min son är så otroligt bestämd, han vill inte ens sitta med vid matbordet när alla andra sitter och äter.

    Dom säger att vi ska säga hejdå tydligt och förklara att vi kommer tillbaka, sen ska vi bara gå trots att han skriker efter oss. Det gör ont i hjärtat. Jag har läst att man ska göra så och i slutändan är det de bästa för att visa att man är trygg med att lämna honom där, istället för att vela och dra ut på det. Kan någon vänlig själ lugna mig med att det stämmer? Berätta gärna om era erfarenheter kring hur era barn reagerat på att bli lämnade på förskola.

    Alla som träffar min son reagerar på hur otroligt social och framåt han är, inte speciellt blyg och försiktig på nya platser alls. Kan släppa ner honom på nya ställen och han springer bara iväg. (Lite för snabbt ibland.) Han hittar alltid nya kompisar i lekparken då han vill vara med andra barn om det är några där (ålder spelar ingen roll) han kan krama andra barn som han nyss träffat. Men på förskolan säger dom att han håller sig för sig själv lite och går runt lite försiktigt. När jag kom och hämtade honom idag och när han fick syn på mig så började han springa (som jag är van vid att han gör) då sa pedagogen att han inte varit så sprallig tills att jag kom. På öppna förskolan har han inte alls hållt sig för sig själv, kan det vara skillnad för att jag inte är med? Eller för att han inte är van vid att bli lämnad av oss sådär? (Vi har inte haft mycket barnvakt)

  • Svar på tråden Frågor om inskolning på förskola
  • EAB

    Min dotter åt först inte alls på förskolan. Sedan lite. Efter cirka en månad åt hon ok på förskolan. Den första tiden var hon vrålhungrig när vi hämtade, det gällde att komma laddad med mat som hon kunde trycka i sig på en gång.

    Angående lämning och gråt: det är normalt att ett barn blir ledset när det blir lämnat. Och det är jobbigt. Och jag tror att det är bäst att inte vela när man väl sagt hejdå. Med det sagt så tycker jag att små barn ska få knyta an till en (1) pedagog i samband med inskolning och att den pedagogen ska finnas till för barnet när föräldrarna går. Vi bytte från första förskolan efter ca en vecka för att vi kände att pedagogerna där inte alls ansträngd sig för att lära känna vårt barn och knyta an till henne. Det var helt annorlunda på nästa förskola så vi är mycket nöjda med bytet.

  • Anonymsju
    EAB skrev 2019-08-23 22:15:15 följande:

    Min dotter åt först inte alls på förskolan. Sedan lite. Efter cirka en månad åt hon ok på förskolan. Den första tiden var hon vrålhungrig när vi hämtade, det gällde att komma laddad med mat som hon kunde trycka i sig på en gång.

    Angående lämning och gråt: det är normalt att ett barn blir ledset när det blir lämnat. Och det är jobbigt. Och jag tror att det är bäst att inte vela när man väl sagt hejdå. Med det sagt så tycker jag att små barn ska få knyta an till en (1) pedagog i samband med inskolning och att den pedagogen ska finnas till för barnet när föräldrarna går. Vi bytte från första förskolan efter ca en vecka för att vi kände att pedagogerna där inte alls ansträngd sig för att lära känna vårt barn och knyta an till henne. Det var helt annorlunda på nästa förskola så vi är mycket nöjda med bytet.


    Okej, jag antar att min son kommer dröja lika länge med att börja äta.

    Jag tycker att pedagogerna är bra, men min son har absolut inte knytit an till någon än. Dom säger att han blir lite ledsen då och då men att dom lätt kan trösta honom då, vilket dom menar är positivt.
  • nernu

    Det mesta med mat och sömn och annat brukar lösa sig.

    Men nej det där med att du ska visa att du är trygg är skitprat. Du visar barnet att du får skrika bäst du vill men det gör ingen skillnad. Allt annat är bara lögn för att döva vära dåliga samveten. Men vårt samhälle är uppbyggt så och många har inget annat val.

  • Anonymsju
    nernu skrev 2019-08-24 23:39:21 följande:

    Det mesta med mat och sömn och annat brukar lösa sig.

    Men nej det där med att du ska visa att du är trygg är skitprat. Du visar barnet att du får skrika bäst du vill men det gör ingen skillnad. Allt annat är bara lögn för att döva vära dåliga samveten. Men vårt samhälle är uppbyggt så och många har inget annat val.


    Hur ska jag göra då när jag ska gå, och han skriker? För jag tror att han kommer skrika hur länge jag än stannar kvar med honom, när jag väl går så kommer han skrika. Har du något råd för att "förmildra" det?
  • Studentpappa
    Anonymsju skrev 2019-08-25 09:25:22 följande:

    Hur ska jag göra då när jag ska gå, och han skriker? För jag tror att han kommer skrika hur länge jag än stannar kvar med honom, när jag väl går så kommer han skrika. Har du något råd för att "förmildra" det?


    Fortsätt att gå, kommer du tillbaka hela tiden gör inte saken något bättre.
    Ride it like you stole it
  • Xenia

    Klart han blir ledsen när mamma går. Det viktiga är om han blir glad igen efter en stund och börjar leka med andra barn. Så var det för min dotter.

    Men under själva inskolningen, där jag skulle försvinna efter ett tag, så vaktade hon mig noga.

Svar på tråden Frågor om inskolning på förskola