• Bellanlover

    För många äggblåsor

    Hej

    !!!FÖRSÖKA BLI GRAVID!!!

    Jag och min pojkvän planerar att försöka bli gravida. Slutade med p-piller i feb. Ingen mens sen dess. Gjorde gynundersökning igår där det visar sig att jag har för många äggblåsor och om jag fattade rätt så hade jag även små ägg. Detta kunde tyda på pco sa läkaren. Ska tbx och ta blodprov nästa vecka. Fick utskrivet provera som ska kicka igång mensen. Någon som har bra erfarenheter kring att bli gravid efter att ha tagit provera? Är det mögligt att man kan få igång en ägglossning pga att provera startat igång mensen? Ska äta preparatet i 10 dagar sen ska mensen komma. Fattar dock inte när jag ska börja ta tabletterna igen och hur länge? Ska ta kontakt med läkare igen ang hur preparatet ska tas. Men skulle gärna höra andras erfarenheter kring provera eller de som haft många äggblåsor men ändå lyckats bli gravid. Jag och min sambo är 26 år om någon undrar. Med vänlig hälsning, en tjej som är förtvivlad över tanken på att inte kunna få barn...

  • Svar på tråden För många äggblåsor
  • UndrandeSökare

    Bra att du fått Provera utskrivet.

    Men be också din läkare att du får Letrozoltabletter och Ovitrellespruta utskrivna. Dessa två (Letrozol och Ovitrelle) hjälps åt och ser till att du får ägglossning om du har PCOS.

  • Bellanlover

    Tack för tipset! Ska försöka övertala läkaren att ge mig iaf letrozol... känns meningslöst att bara ha fått provera..

  • EllaLo

    Jag har också PCOS och har ätit provera fram till i maj har sedan dess haft naturlig mens samt ägglossning :) Inte säkert att läkaren vill skriva ut ägglossningstimulerande direkt utan att din partner även blivit utredd..

  • Bellanlover

    Okej! Hur många kurer/hur länge åt du provera innan du fick igång mens/ägglossning? Nae det är möjligt att det är så, men man vill ju bara att det ska gå fort och smidigt att bli gravid... :(

  • Querty

    Jag hade inte samma besvär som du, utan hade normalt med äggblåsor men mellanblödningar, vilket ledde till för tunn slemhinna. Fick också proverna. Fick börja att äta det från ägglossning till mens-funkade inte. Sen åt jag dom varje dag (ingen mens) i ca 4 mån. Därefter slutade jag, fortfarande mellanblödningar men mycket mindre. Blev gravid 2 mån efter. Jag tycker man verkar använda provera till det mesta :) lycka till!

  • EllaLo
    Bellanlover skrev 2019-09-01 22:50:16 följande:

    Okej! Hur många kurer/hur länge åt du provera innan du fick igång mens/ägglossning? Nae det är möjligt att det är så, men man vill ju bara att det ska gå fort och smidigt att bli gravid... :(


    Jag började äta provera för att få bortfallsblödningar då jag är/var orolig för cellförändringar :) Min gyn rekommenderade att det är bra att blöda ut 4/år om man har PCOS. Jag valde dock att framkalla bortfallsblödning varje månad. Så kan inte riktigt svara på hur lång tid det tog. Men ge det 3-4 cykler och gör uppehåll och be om ett VUL för då kan man ju se om du ägglossar av dig själv :)
  • Bellanlover

    Tack snälla för era svar! Har fått en blödning iaf vilket alltid är något. Ska testa med ägglossningstester sen även om chansen att jag skulle få en ägglossning är minimal :)

  • EllaLo
    Bellanlover skrev 2019-09-02 19:36:51 följande:

    Tack snälla för era svar! Har fått en blödning iaf vilket alltid är något. Ska testa med ägglossningstester sen även om chansen att jag skulle få en ägglossning är minimal :)


    Den är inte alls minimal, Det gick ju för mig. :) varit diagnostiserad sedan 2012 och hade inte äl förrän jag fick provera :) lycka till!
  • Bellanlover
    EllaLo skrev 2019-09-03 23:05:06 följande:

    Den är inte alls minimal, Det gick ju för mig. :) varit diagnostiserad sedan 2012 och hade inte äl förrän jag fick provera :) lycka till!


    Tack för positiv energi! Behövs verkligen ????
Svar på tråden För många äggblåsor