• Anonym (44)
    Sat 24 Aug 2019 06:45
    6424 visningar
    35 svar
    35
    6424

    Min sambo stänger ute mig känslomässigt

    Min sambo sedan ett år är på många sätt en fin man. Vi är båda i medelåldern med andra långa relationer bakom oss, vuxna barn och fungerande liv på alla sätt. Vi blev stormförälskade för fem pr sedan.

    När han visar kärlek känner jag mig älskad. Men när han blir stressad (det kan vara jobbet, vår relation eller något annat) så sluter han sig och blir frånvarande och mer eller mindre subtilt avvisande. Han ger då inte minsta ord eller beröring. Svarar knappt eller inte alls på ömhet/närhet från mig. När jag undrar vad det är och om jag kan hjälpa honom säger han att det inte är något. Kommer vi igång med ett samtal vid dessa tillfällen är han allvarlig och blir lätt defensiv. Jag går som på äggskal och uttrycker tydligt att jag vill stötta, att han gärna får ta den tid han behöver om han vill vara ensam med egna tankar men mitt önskemål är att han iaf kort kommunicerar att han inte vill avvisa mig, att han älskar mig men att vi kan prata senare.

    Oftast kommer han inte efteråt och berättar vad det var, utan fortsätter som vanligt. Frågar jag blir han obekväm och i värsta fall tyst igen.

    Jag blir orolig av att bli ?utestängd? och när jag berättar om min upplevelse blir han ännu mer avvisande/tyst/irriterad och säger att han känner sig kritiserad.

    Han är ingen utåtagerande person och absolut inte våldsam.

    Är detta passiv aggressivitet? Silent treatment?

    Jag mår dåligt av att inte få vara delaktig i hans känsloliv, och har svårt att känna mig trygg och älskad. Hur gör jag?

  • Svar på tråden Min sambo stänger ute mig känslomässigt
  • sextio­talist
    Sat 24 Aug 2019 07:29
    #1
    +2

    Varken passiv aggressivitet eller silent treatment.

    Både sambon och jag är som din man. När det är tufft, motgångar så drar vi oss undan och när vi är redo så pratar vi om det. Vi brukar inte heller fråga utan mer visa att vi finns när vi behövs.

  • Anonym (M)
    Sat 24 Aug 2019 07:45
    #2
    +2

    Säkert massor som kommer hävda att detta är helt normalt och sunt beteende. Men faktum är att du inte mår bra av det och även om det inte är din sambos avsikt så blur det en form av silent treatment. Jag har själv varit med om det i min förra relation. Jag mådde, precis som du, väldigt dåligt. Tassade på tå kring honom. Det fanns andra saker som mitt ex gjorde som var nedbrytande och sammantaget var det att klassas som psykisk misshandel.

    Jag har inga råd att ge om hur du kan förändra situationen. Eftersom man ändå inte kan ändra på andra människor så vilke jag bara säga att det är viktigt att du inte bagatelliserar dina känslor i det här. Mår du dåligt av det så är det inte bra.

  • Sat 24 Aug 2019 07:51
    #3
    +1

    Problemet är att ni är felmatchade. Du behöver/kräver att vara inkluderad, han behöver/kräver att få vara ifred. Båda har rätt till sitt eget sätt att hantera livet. Men det blir problem när båda vill ha det på sitt sätt och inte kan kompromissa.

    Själv hade jag kvävts till döds om min partner hade agerat som du, vilja prata om allt och få förklaringar och gräva, och sedan tar det personligt när jag inte vill öppna mig. Å andra sidan så känner jag till den sidan av mig själv och skulle aldrig välja en sådan partner.

  • sextio­talist
    Sat 24 Aug 2019 07:52
    #4
    +1
    Anonym (M) skrev 2019-08-24 07:45:51 följande:

    Säkert massor som kommer hävda att detta är helt normalt och sunt beteende. Men faktum är att du inte mår bra av det och även om det inte är din sambos avsikt så blur det en form av silent treatment. Jag har själv varit med om det i min förra relation. Jag mådde, precis som du, väldigt dåligt. Tassade på tå kring honom. Det fanns andra saker som mitt ex gjorde som var nedbrytande och sammantaget var det att klassas som psykisk misshandel.

    Jag har inga råd att ge om hur du kan förändra situationen. Eftersom man ändå inte kan ändra på andra människor så vilke jag bara säga att det är viktigt att du inte bagatelliserar dina känslor i det här. Mår du dåligt av det så är det inte bra.


    Saken är att man inte behöver tassa omkring på tå. Det gör varken sambon eller jag. Men att pressa sig in i andras människors känsloliv är respektlöst.

    Ts man berättar ju när han är redo, inte när ts vill.
  • Anonym (M)
    Sat 24 Aug 2019 08:02
    #5
    +2
    sextiotalist skrev 2019-08-24 07:52:59 följande:

    Saken är att man inte behöver tassa omkring på tå. Det gör varken sambon eller jag. Men att pressa sig in i andras människors känsloliv är respektlöst.

    Ts man berättar ju när han är redo, inte när ts vill.


    Okej. Så vilket råd vill du ge TS? Som leder till att TS mår bra och inte bara sambon?
  • sextio­talist
    Sat 24 Aug 2019 08:03
    #6
    BurningDiamond skrev 2019-08-24 07:51:34 följande:

    Problemet är att ni är felmatchade. Du behöver/kräver att vara inkluderad, han behöver/kräver att få vara ifred. Båda har rätt till sitt eget sätt att hantera livet. Men det blir problem när båda vill ha det på sitt sätt och inte kan kompromissa.

    Själv hade jag kvävts till döds om min partner hade agerat som du, vilja prata om allt och få förklaringar och gräva, och sedan tar det personligt när jag inte vill öppna mig. Å andra sidan så känner jag till den sidan av mig själv och skulle aldrig välja en sådan partner.


    Det hade både sambon och också känt. Men vi är lika och vi pratar mycket med varandra och lyssnar desto mer. Lyssnar även på det som inte sägs.

    Vi är båda personer som behöver processa själva innan vi pratar med varandra. Och jag märker när han processar och låter honom göra det och vice versa
  • sextio­talist
    Sat 24 Aug 2019 08:06
    #7
    +1
    Anonym (M) skrev 2019-08-24 08:02:13 följande:

    Okej. Så vilket råd vill du ge TS? Som leder till att TS mår bra och inte bara sambon?


    Att acceptera att han behöver processa själv och att det inte har med henne att göra. Att hon inte behöver tassa runt på tå. Att backa lite och ge honom utrymme. För jag är rätt säker på att, genom att hon försöker tränga sig på, så sluter han sig mer.
  • Anonym (M)
    Sat 24 Aug 2019 08:11
    #8
    sextiotalist skrev 2019-08-24 08:06:31 följande:

    Att acceptera att han behöver processa själv och att det inte har med henne att göra. Att hon inte behöver tassa runt på tå. Att backa lite och ge honom utrymme. För jag är rätt säker på att, genom att hon försöker tränga sig på, så sluter han sig mer.


    Tror du att TS skulle må bättre av det aöltså? Av att, med andra ord, bita ihop och ignorera sina egna behov? Jag tycker du förmonskar hennes upplevelse. Kanske inte så konstigt eftersom du kan relatera mer till sambon och empatisera med honom. Jag känner å andra sidan igen dragen från andra hållet och tänker att det är mycket nedbrytande för den egna självkänslan att trycka ner sina egna känslomässiga behov. Det blir inte en sund relation då.

    Ni är uppenbarligen väkdigt olika i detta. Kanske för olika för att det ska gå att lösa.
  • Anonym (M)
    Sat 24 Aug 2019 08:17
    #9

    För övrigt tror jag det här handlar om en rätt vanlig dynamik där den ena är mer ängslig och behöver känslomässig bekräftelse och den andra mer avvisande. Tips kan vara att läsa lite om avoidant och anxious attachment. Kommer just inte på de svenska orden.

  • sextio­talist
    Sat 24 Aug 2019 08:20
    #10
    +1
    Anonym (M) skrev 2019-08-24 08:11:56 följande:

    Tror du att TS skulle må bättre av det aöltså? Av att, med andra ord, bita ihop och ignorera sina egna behov? Jag tycker du förmonskar hennes upplevelse. Kanske inte så konstigt eftersom du kan relatera mer till sambon och empatisera med honom. Jag känner å andra sidan igen dragen från andra hållet och tänker att det är mycket nedbrytande för den egna självkänslan att trycka ner sina egna känslomässiga behov. Det blir inte en sund relation då.

    Ni är uppenbarligen väkdigt olika i detta. Kanske för olika för att det ska gå att lösa.


    Men skulle hon må bättre av att han mår dåligt?

    Jag tror inte det har med behov utan mer en förväntan som inte uppfylls.

    Jo, jag tror ts skulle må bättre om hon inser vad det egentligen är och faktiskt även acceptera hur hennes sambo är, inte hur hon vill att han ska vara.

    Hon tolkade det som passiv aggressivitet eller silent treatment, vilket är härskartekniker. Såklart hon mår dåligt då. Om hon istället accepterar att han behöver processa det själv, så blir inte detta så infekterat.

    Sedan ett tips till ts, man får ofta veta mer genom att bara lyssna (Och självklart visa att man är där) än att fråga.
Svar på tråden Min sambo stänger ute mig känslomässigt