• Daddyinweek25

    Min son har knappt någon känsel, kan det vara farligt?

    Hej!

    Jag har en son som är snart 4 år och han föddes 3 månader för tidigt i vecka 25. Han behövde då ingen respirator och endast lite syrgas under de 2 månader han låg på neonatalavdelningen och fick heller inga komplikationer under eller nu efter men har börjat märka att han smärtgränsen är oerhört hög.

    Han har inprincip aldrig gråtit när han slagit sig eller skadat sig endast när han härmar andra barn när de börjar gråta om de kanske har krockat eller slagit sig samtidigt.

    Han blev nyligen stuken av en geting och kände inte av något alls och fortsatte leka som inget hade hänt efter.

    I början var det ju lite skönt att han inte gråter så mycket men nu börjar man bli orolig om detta kan bli ett problem? Finns det tester man kan göra för att se om detta kan vara något allvarligt?

  • Svar på tråden Min son har knappt någon känsel, kan det vara farligt?
  • Tårtsmulan

    Både ja och nej. Det är ju inte farligt i sig men konsekvenserna av det. Tex röra vid något brännvarmt och inte känna smärta = dra undan handen kan ju leda till stora skador?

    Såg en amerikansk dokumentär om en flicka utan smärtkänsel och ja, hennes brist på känsel ledde till en hel del problem.

  • vipsan

    Barn är ju olika toleranta mot smärta men det finns sjukdomar som gör att man har nedsatt känsel och smärtkänslighet (ex Hereditär sensorisk och autonom neuropati typ V). Tycker att du i första hand kan ta upp på BVC att du noterat detta hos din son, alternativt ta kontakt med barnmottagning på sjukhuset och be om en tid där.

Svar på tråden Min son har knappt någon känsel, kan det vara farligt?