• Denanonymtjejen

    Varför gymnasiet?

    Hejsan!

    Min dotter har just börjat första året på gymnasiet, hon tycker det är spännande men fick för ett par dagar sedan reda på att hon och hennes klass kommer starta ett låssas företag och sälja saker, hon var själv sagt att hon inte vill sälja men att hon kan bidra med att göra saker till försäljningen, största andledningen till att hon inte vill är för att de samlar pengar till en klassresa, och hon har av många själ svårt att sova borta och hon är väldigt orolig att bara för att hon är med och gör söker (ev säljer) att lärarna ska tvinga iväg henne på klassresan bara för att hon är med och säljer , eller att de ska ifrågasätta varför och be föräldrarna följa med, och vi har inte tid med klassresor och jag har ingen aning om hur jag ska förmedla mig till henne, jag har sagt att hon inte behöver följa med på klassresan.

    Men att hon i alla fall kan vara med o sälja, och om nu lärarna får för sig att ifrågasätta så har jag lovat att lösa det , men hon är ändå så orolig att hon ska bli tvingar dit!

    Vad ska jag göra? Kom med era idéer!

  • Svar på tråden Varför gymnasiet?
  • Anonym (suck)

    Som alltid är den enklaste lösningen att kontakta skolan/läraren och prata med dem, istället för att fråga "random strangers" som inte alls vet hur just din dotters skola har tänkt sig.

    Är det en klassresa på gymnasiet har jag ytterst svårt att se varför föräldrar ska släpas med. Brukar inte de flesta eleverna vara myndiga till våren i trean?

  • Anonym (Sara)

    Om resan inte ör obligatorisk, vilket den inte verkar vara från din beskrivning, är det ingen som kan tvinga dottern att följa med. Att hon hjälper till att samla in oengar åt de andra anses säkert bara hjälpsamt.

    Ni kan givetbis inte heller tvingas följa med på en resa.

    Om detta göra din dotter orolig tycker jag att ni föräldrar ska prata med mentor så att ni sedan kan bekräfta vad som gäller för dottern.

  • Mint

    Låtsasföretaget ingår säkert i kursplanen, sådär som det verkar göra på ekonomiskt eller handelsprogrammet. Inget konstigt alls.

    Och klassresan kan de såklart inte tvinga henne att följa med på. Det kan du lugna henne med. Antingen ni pratar med lärarna eller typ sjukanmäler henne när det är dags så ordnar det ju sig på något sätt.

    Men jag tycker gott ni kan vänta tills det närmar sig, det är LÅNGT mellan hösten i ettan och våren i trean. Hon kan ändra sig!

  • Anonym (Fråga lärarna)

    Din dotter behöver fråga lärarna och få klara besked om vad som är obligatoriskt. Hjälp henne skriva att mejl till klassmentorn. Är försäljningen ett kursmoment? Är resan ett kursmoment?

    I ditt fall hade jag peppat dottern att vara med och samla in pengar även om det inte är obligatoriskt. När det är dags kanske det som gör att hon inte vill/kan följa med har förändrats. Har det inte det kan hon be om alternativa uppgifter.

  • Anonym (L)

    Hjälp vad snurrigt...

    Det är väl bara att inte följa med??

  • Anonym (J)

    Man kan ju tycka att en gymnasielev ska klara att sova borta nån enstaka natt utan mamma och pappa.

  • Anonym (Fråga lärarna)
    Anonym (J) skrev 2019-08-25 21:33:44 följande:

    Man kan ju tycka att en gymnasielev ska klara att sova borta nån enstaka natt utan mamma och pappa.


    Man kan också tycka att folk i allmänhet kunde ha åtminstone lite fantasi, ödmjukhet och medkänsla.
  • Anonym (Sara)
    Anonym (J) skrev 2019-08-25 21:33:44 följande:

    Man kan ju tycka att en gymnasielev ska klara att sova borta nån enstaka natt utan mamma och pappa.


    Står ingenstans att hon har svårt att sova utan mamma och pappa , vad jag ka se.
  • Anonym (suck)
    Anonym (J) skrev 2019-08-25 21:33:44 följande:

    Man kan ju tycka att en gymnasielev ska klara att sova borta nån enstaka natt utan mamma och pappa.


    Om du läser lite mellan raderna så förstår du att dottern är utvecklingsstörd eller på annat sätt inte "fullfungerande".
    Denanonymtjejen skrev 2019-08-25 00:17:16 följande:

    ...hon har av många själ svårt att sova borta och hon är väldigt orolig att bara för att hon är med och gör söker (ev säljer) att lärarna ska tvinga iväg henne på klassresan bara för att hon är med och säljer , eller att de ska ifrågasätta varför och be föräldrarna följa med, och vi har inte tid med klassresor och jag har ingen aning om hur jag ska förmedla mig till henne...


    Därför behöver barnet mer stöd än den generella tonåringen, och elaka kommentarer gör inte situationen bättre.


Svar på tråden Varför gymnasiet?