• Jesus93

    Skorv

    Asså min snart 2åruga son har (enligt bvc) skorv i hårbotten... Men jag tror inte att det är det men jag får inte gehör från dom heller dom kollar knappt på det.. Anledningen vfr jag tror att det inte är skorv är

    1 det är mer som gulaktiga fjäll/skorpor som är hårda

    2 de återkommer fast jag gör allt bvc säger man kan göra åt skorv med olja kamma bort osv

    3 min man har nästan lika i sin hårbotten men mjukare "fjäll"

    Det verkar inte vara något som sonen lider av så de är ju inget farligt, men ju äldre han blir kanske han kommer vilja få bort det och det är frustrerande att bvc knappt kollar på det....

    Vad tror ni de kan vara/man kan göra?

  • Svar på tråden Skorv
  • Anonym (Thea)

    Hej ts,

    Min dotter på 2 1/2 har sin pappas hy, fram till ca 12-18 månader hade hon skorv, kraftigare som bebis o lugnade sig ju äldre hon blev.

    Fortfarande idag river hon sig i huvudet men har inget synligt. Hennes pappa har eksem med fjäll i hela skalpen samt käkpartierna. Dottern har nog ärvt hans hy och har stora problem med klåda och Pepplor över kroppen.

    Be att få komma till läkare via BVC om du inte redan gjort det alt VC.

    Vi gjorde som du luckrade upp , kammade och masserade med olja . När set var som värst och vätskade sig om hon rivit kortison salva.

    Fick även atarax för klådan, hjälpe måttligt.

  • Erla

    Min tvååring har exakt så som du beskriver och bvc har bekräftat att det är skorv i vårt fall också. Jag tycker också att det låter som skorv när jag läser beskrivningar på nätet. Skorv kan sitta mer eller mindre fast och kan återkomma rätt länge. Det är bara att fortsätta behandla. Jag fick tips om acetylsalicylsyra, men har inte provat ännu. Tänker att det är lika bra att ta olja om det nu ändå ska återkomma. Osäker på om syran botar eller bara hjälper till att mjuka upp.

  • Anonym (Torrbollsmamman)

    Jag inte iof inte bett att få läkartid via bvcbåde jag och gubben är "torrbollar" så att säga i huden men det han har i håbotten/på skalpen har han aldrig brytt sig om att kolla upp. Tycker de verkar svårt att få tag på läkare när bvc inte verkar så superintresserad av att titta närmare på de???? men vi får se vd jag gör framöver som ja skrev tidigare verkar inte sonen lida av de mer än att han kliar lite ibland

  • Anonym (Borago)

    Om du inte redan provat Borago så kan du ju göra det. Den innehåller nån fettsyra som kan hjälpa mot skorv. Kanske gör så det inte återkommer?

  • Nessispessis

    Sonen hade likadant, trodde de va svamp för fick inte bort det med någon skorvsalva eller olja eller ngt, det kom tillbaka hela tiden. Det var som en gul rund skorpa mitten på huvudet. Gick bort med en gång när vi tillslut testade Salsyvase ????

Svar på tråden Skorv