• Sun 25 Aug 2019 11:58
    1076 visningar
    7 svar
    7
    1076

    Insemination vid bara 1 äggledare?

    Jag är i funderingarna på att åka till Danmark och göra ett försök där med insemination.

    Är det någon här som gjort insemination trots bara 1 fungerande äggledare? Hur gick det och kunde gyn fastställa på vilken sida ägget skulle släppa den månaden?

    Jag är nämligen blockerad på höger sida och vill ju inte göra en insemination om det släpper på den sidan just den månaden. :)

  • Svar på tråden Insemination vid bara 1 äggledare?
  • Sun 25 Aug 2019 12:57
    #1
    AmIAlone skrev 2019-08-25 11:58:20 följande:

    Jag är i funderingarna på att åka till Danmark och göra ett försök där med insemination.

    Är det någon här som gjort insemination trots bara 1 fungerande äggledare? Hur gick det och kunde gyn fastställa på vilken sida ägget skulle släppa den månaden?

    Jag är nämligen blockerad på höger sida och vill ju inte göra en insemination om det släpper på den sidan just den månaden. :)


    Det är en intressant fråga, vore spännande att få veta om det är möjligt. Spontant tänker jag ju det måste vara som nål i en höstack att leta rätt på 1 cell i kroppen... men det kanske går att se på annat sätt.

    Ser du Danmark som enda alternativet eller överväger du också andra alternativ?
  • Sun 25 Aug 2019 20:43
    #2

    Du har inte övervägt att ta bort den äggledaren som är blockerad?

    Jag förlorade en äggledare efter ett utomkvedshavandeskap. Efter att äggledaren avlägsnades har jag haft mycket lättare ett bli gravid än jag var innan. Misstänker att den kanske var ärrig tidigare till följd av endometrios. Sedan äggledaren avlägsnades har man sett att den andra äggledaren fångar upp ägg från båda äggstockarna vilket alltså förbättrat mina odds iaf.

  • Sun 25 Aug 2019 20:51
    #3
    AmIAlone skrev 2019-08-25 11:58:20 följande:

    Jag är i funderingarna på att åka till Danmark och göra ett försök där med insemination.

    Är det någon här som gjort insemination trots bara 1 fungerande äggledare? Hur gick det och kunde gyn fastställa på vilken sida ägget skulle släppa den månaden?

    Jag är nämligen blockerad på höger sida och vill ju inte göra en insemination om det släpper på den sidan just den månaden. :)


    Jag vet inte om det stämmer helt men en gynläksre sa att om man är blockerad på ena äggledaren så tar den andra äggstocken som har en frisk äggledare över äggproduktionen. Jag har blivit gravid två gånger på första försöket. Kan ju ha varit slumpen.
  • Sun 25 Aug 2019 22:45
    #4
    LinaE80 skrev 2019-08-25 20:51:12 följande:

    Jag vet inte om det stämmer helt men en gynläksre sa att om man är blockerad på ena äggledaren så tar den andra äggstocken som har en frisk äggledare över äggproduktionen. Jag har blivit gravid två gånger på första försöket. Kan ju ha varit slumpen.


    Har också hört om det och det kan ju gå an om man försöker på naturlig väg. Men inte som att jag tänker pröjsa flera flera tusen och en resa ner till Danmark om jag inte är säker på att den friska släpper den månaden ;)
  • Sun 25 Aug 2019 22:47
    #5
    SvenOlsson skrev 2019-08-25 12:57:22 följande:

    Det är en intressant fråga, vore spännande att få veta om det är möjligt. Spontant tänker jag ju det måste vara som nål i en höstack att leta rätt på 1 cell i kroppen... men det kanske går att se på annat sätt.

    Ser du Danmark som enda alternativet eller överväger du också andra alternativ?


    Man kan ju göra ultraljud och se på vilken sida den dominanta follikeln sitter. :)

    Nej, överväger inte några andra alternativ.
  • Sun 25 Aug 2019 22:48
    #6
    Aamon skrev 2019-08-25 20:43:23 följande:

    Du har inte övervägt att ta bort den äggledaren som är blockerad?

    Jag förlorade en äggledare efter ett utomkvedshavandeskap. Efter att äggledaren avlägsnades har jag haft mycket lättare ett bli gravid än jag var innan. Misstänker att den kanske var ärrig tidigare till följd av endometrios. Sedan äggledaren avlägsnades har man sett att den andra äggledaren fångar upp ägg från båda äggstockarna vilket alltså förbättrat mina odds iaf.


    Nej, jag har inte funderat på det och det låter inte som ett alternativ för mig just nu iaf. Bara jag vet att den friska sidan kommer släppa ett ägg ska det nog gå vägen tror jag :)
  • Tue 3 Sep 2019 23:19
    #7

    Hej

    Jag har oxå bara en fungerande äggledare.

    På kliniken gör de ett vaginalt ultraljud precis innan ägglossning för att se vilken sida ägglossningen är på.

    Är det rätt sida får man komma tillbaka någon dag senare beroende på hur ?stort? ägget är för insemination. Ev får man ta ägglossningstest.

    Är det fel sida är det bara att vänta till nästa.

Svar på tråden Insemination vid bara 1 äggledare?