• Sun 25 Aug 2019 14:36
    272 visningar
    1 svar
    -1
    1
    272

    Sjukskriva sig för dunderförkylning på nytt jobb...

    Började nytt jobb för 1,5 vecka sedan och åkte en vecka senare på en hejdundrans förkylning. Jobbar inom skolans värld och har dessutom småbarn, som bäddat för att bli sjuk vid terminsstart... Har jobbat på trots förkylning och feber då jag inte ville sjukskriva mig, känt mig som en zombie och knappt orkat tänka klart men iallafall varit på jobb de timmar jag skulle. Kämpade på med tanken att det blir säkert bra över helgen.

    Nu är det söndag och jag mår om möjligt ÄNNU risigare än tidigare i veckan... Snuvig, hostar slem, har knappt nån röst, ögonen rinner och orkar knappt hålla sig öppna trots att jag sovit 12 timmar inatt. Har ont i lederna och vill bara sova. Hoppas på en mirakulös förbättring till imorgon men hur fan gör jag annars? Är det okej att sjukskriva sig när man precis börjat nytt jobb? Hade jag varit magsjuk hade jag inte tvekat, men en rejäl förkylning känns det som att man borde kunna bita ihop med... Men mår verkligen skit. Är dessutom astmatiker så andas genom ett sugrör (inte bokstavligen då) när jag blir förkyld, dvs den energi jag har går åt till att få luft... Men mår sjukt dåligt av att sjukskriva mig och är livrädd att få skit från chef o kollegor (haft en sån arbetsplats innan, är medveten om att det inte var okej beteende från deras sida men det gör ju att man inte vågar...)

    Hjälp mig, hur ska jag tänka? Bita ihop o släpa mig dit eller stanna hemma? Hur gör ni när ni är sjuka?

  • Svar på tråden Sjukskriva sig för dunderförkylning på nytt jobb...
  • Sun 25 Aug 2019 15:36
    #1

    Är du sjuk ska du stanna hemma. Ditt beteende är oacceptabelt, du smittar ju ner övrig personal och elever bara för att du vill leka "duktig". Både egotrippat och oförskämt.

Svar på tråden Sjukskriva sig för dunderförkylning på nytt jobb...