• Egon den stora

    Resa på egen hand i Israel?

    Tänkte åka till Israel med familj, men hittar inte några bra resor som passar.

    Är det smidigt att åka runt på egenhand med hyrbil och titta på det man vill se? Är det någon som har erfarenhet av det?

  • Svar på tråden Resa på egen hand i Israel?
  • Praktisk58

    Till Jerusalem rekomenderas buss. Ett h... att parkera vid klagomuren.

    Buss funkar bra I resten av landet &så.

  • Praktisk58

    Mycket beror på vad du vill uppleva, och barnet.

    Israel är massor med kultur. Gillar barnet det ?

    Boendet hittar du på booking.com

    Jerusalem, nasareth, kalpernaum.

    Palestina - bethlehem, jeriko

    Bad - eilat, döda havet (med saltvatnet är skadligt för ögon så passar inte småbarn) tel aviv.

  • Praktisk58

    Jag har bara tagit bussar. Ingen aning om vägnr.

    Du ska inte ta en israelisk bil in I palestina.

    Samma med buss. Bussbyte vid gränsen.

  • ABC73

    Vet folk som hyrt bil och kört runt. Inga problem, bara man inte förväntar sig svenskt körsätt

    Finns massvis att se och göra. Vilken ålder är det på barnet/barnen? När har ni tänkt åka och hur länge?

    Ska man åka nära gränserna gäller det nog att ha lite koll på hur det funkar med missillarm och veta vad man ska göra.

  • Egon den stora
    ABC73 skrev 2019-08-26 11:12:23 följande:

    Vet folk som hyrt bil och kört runt. Inga problem, bara man inte förväntar sig svenskt körsätt

    Finns massvis att se och göra. Vilken ålder är det på barnet/barnen? När har ni tänkt åka och hur länge?

    Ska man åka nära gränserna gäller det nog att ha lite koll på hur det funkar med missillarm och veta vad man ska göra.


    9 och 11. Jag har hört att man ska kunna ta vägen rakt igenom västbanken eftersom den är under israelisk kontroll men jag vet inte hur det är nu.

    Tänker inte åka nära Gaza i alla fall.

    Har bara varit där i tjänsten, men inte på semester. Det velat finnas så mycket att se.
Svar på tråden Resa på egen hand i Israel?