• Aejvg

    Gravid för första gången

    Plussade för 4 dagar sedan med mitt första.. är totalt livrädd. Kan ni typ lugna mig??

    Har alltid velat ha barn men det kom såå oväntat. Haft oskyddat över ett år och inte hänt nånting sen nu helt plötsligt hände det. Jag var livrädd.och blev jätte osäker på vad jag velade direkt. Fick panik ångest och va gråt färdig och blev deprimerad i 3.dagar. Min sambo som tidigare pendlat mellan jag vill ha barn till jag vill inte ha barn (mest jag vill inte ha barn). Kom förbi mitt jobb och pratade om det och sa: du får bestämma. Jag tänker inte tvinga dig vara gravid för att jag kanske vill ha barn.

    Sen berättade jag för mamma samma dag fortfarande jätte osäker med.ångest. och påväg hem från henne sa min sambo: jag säger såhär. Behåll. Vi är bra ålder (25 och 26) båda har fast jobb. Vi bor i en trea.

    Sen har det känts lite bättre. Det blir bättere varje dag typ. Men ör fortf rädd att jag ska få sån där panik igen. MEN jag är så glad att min sambo verkligen vill detta fast jag är/har varit osäker. Detta var verkligen inte rekationen jag väntade mig av honom så tror det kanske bidragit till ångesten att jag trodde han skulle säga nej eller vara osäker.. men jag är rädd för fan allt. Livrädd inför förlossningen fast jag bara är v.5. Hoppas detta går vägen iallafall.. skönt att skriva av sig lite här då ingen i min omgivning nästan vet om detta då det är så tidigt än.

  • Svar på tråden Gravid för första gången
  • Leezi

    Det du känner är helt normalt. Det är nog mest troligt första chocken.

    Jag och min sambo bestämde oss förra sommaren för att börja försöka skaffa barn och två månader senare blev vi gravida.

    Trodde jag skulle vara överlycklig när jag såg plusset men jag stod bara och skakade och grät och funderade vad vi gett oss in på och om jag skulle göra abort. Och ärligt talat var jag just då oerhört besviken på min egen reaktion men efter någon vecka när den största chocken hade lagt sig lyckades jag äntligen börja hoppas, drömma och tänka på framtiden. (Även fast det visade sig att jag är en av dom som hatar att vara gravid och otympligheten som kommer med det.)

    Men här är vi nu med en liten tjej som är en månad gammal och jag har aldrig vart lyckligare och skulle inte byta det mot något i världen!

  • Aejvg
    Leezi skrev 2019-08-30 16:11:41 följande:

    Det du känner är helt normalt. Det är nog mest troligt första chocken.

    Jag och min sambo bestämde oss förra sommaren för att börja försöka skaffa barn och två månader senare blev vi gravida.

    Trodde jag skulle vara överlycklig när jag såg plusset men jag stod bara och skakade och grät och funderade vad vi gett oss in på och om jag skulle göra abort. Och ärligt talat var jag just då oerhört besviken på min egen reaktion men efter någon vecka när den största chocken hade lagt sig lyckades jag äntligen börja hoppas, drömma och tänka på framtiden. (Även fast det visade sig att jag är en av dom som hatar att vara gravid och otympligheten som kommer med det.)

    Men här är vi nu med en liten tjej som är en månad gammal och jag har aldrig vart lyckligare och skulle inte byta det mot något i världen!


    Åååh va skönt att höra! Min ångest har lagt sig och jag mår bra nu. Jag är exalterad över detta fast jag är livrädd. Jag hoppas detta går vägen men tiden går ju så himla sakta.. v.6 imorgon om appen stämmer och jag vill bara förbi missfalls risken... eller få vul å se, skulle man få se ett hjärta ticka skulle man bog bli lugnare iallafall..
  • Leezi

    Ja jag var också livrädd och då dom bara gör RUL här så stressade jag ihjäl mig fram till dess att det lilla i min mage skulle må dåligt eller inte leva alls och allt vad man nu intalar sig själv trots att det egentligen inte finns någon anledning alls att oroa sig.

    Det kommer gå strålande ska du se! ??

  • Aejvg
    Leezi skrev 2019-08-31 07:35:26 följande:

    Ja jag var också livrädd och då dom bara gör RUL här så stressade jag ihjäl mig fram till dess att det lilla i min mage skulle må dåligt eller inte leva alls och allt vad man nu intalar sig själv trots att det egentligen inte finns någon anledning alls att oroa sig.

    Det kommer gå strålande ska du se! ??


    Hoppas det!! ????
Svar på tråden Gravid för första gången