• Anonym (Flickvännen)

    Ni som har erfarenhet av drickande partner

    Ja, ni som har erfarenhet av alltifrån periodiskt överdrivande drickande till daglig konsumtion hos er partner. Hur har ni valt att hantera det? Var har ni satt gränsen, om ni gjort det, för att lämna honom/henne? Hur länge ska man som partner stå ut med att stötta och försöka hjälpa denne ut ur drickandet? Om hen nu vill det.

    Min kille dricker i perioder. Inte dagligen men alldeles för stora mängder 1-2 gånger i veckan. Han dricker inte för att festa, utan för att döva ett sug och jobbiga känslor. Under vår tid tillsammans (ca 2 år) är han nu inne i sin andra period. Förra perioden visade han slutligen en vilja att bryta beteendet och gjorde också så, under ett par månader.

    Men så började det igen. Jag orkade inte mer, eftersom han blir en helt annan person när han dricker, och sa ifrån. Han själv mår även otroligt dåligt av suget efter alkohol och har insett att det inte är bra. Han visar en mer bestämd vilja att sluta denna gång än vad han gjorde förra perioden.

    Nu har han haft sin första nyktra hela vecka på länge, vilket ju är bra men han mår verkligen jättedåligt. Är nedstämd och orkar inte så mycket.

    Min undran är hur jag som flickvän ska tänka framåt. Jag vill inget hellre än att hjälpa honom ur alkoholberoendet. Men hur stor chans är det att det kommer att lyckas? Finns några solskenshistorier där det gått bra? Eller kommer vårt förhållande endast bestå av oro hos mig över återfall osv?

    Jag själv vet liksom inte hur länge jag kommer orka. Kommer från två tidigare relationer där missbruk och andra problem också funnits. Känner att jag bara vill ha en stabil relation någon gång och inte ständigt behöva oroa mig för framtiden. Låter kanske själviskt men det bara är så...

    Lite luddig tråd kanske. Men kort sagt önskar jag höra tankar och historier (alltifrån solskens till där det slutat värre) från de med mer eller mindre erfarenhet av detta.

  • Svar på tråden Ni som har erfarenhet av drickande partner
  • Anonym (Sebben)

    Haft två flickvänner (inte samtidigt) som druckit mycket vin för att döva sig själv med olika problem (trasslig f d familj samt slitigt på jobbet). I båda fallen skitkänsligt att ta upp. Det ville ha en bättre fasad mot mig som deras kille. De var ofta trötta och kunde vara rätt elaka mot oss runt om dem - vi var jobbiga och för energiska liksom.

    I det ena fallet blev det slut och hon kunde dricka ostört. Inget bra. I det andra fallet lyckades hon lyssna på sin lille son och mig att vi älskade henne och ville henne så väl. Hon tog hjälp från läkaren och blev nästan nykterist även om jag tror hon smygsuper lådvin ibland ändå..

Svar på tråden Ni som har erfarenhet av drickande partner