• Anonym (Lollo)

Öppnar man sig inifrån och ut eller tvärtom inför förlossningen?

Hejsan hejsan, jag är gravid i vecka 39+2 och fick idag en rosaröd flytning. När jag ringde förlossningen sa dom att det kunde vara för att jag börjar öppna mig och att jag ska stanna hemma och vänta på värkar. Jag glömde ställa den här frågan till henne: Är det utsidan på livmodertappen som öppnar sig från slidan upp in till livmodern eller är det tvärtom att det öppnar sig inifrån livmodern och utåt till slidan och att livmoderrtappen är det sista som öppnar sig när den blivit platt? 

Förstår ni hur jag menar eller hur ska jag förklara? Jag menar mest: öppnar sig själva livmoderhalsen först så barnet kan åka ner med huvudet fram till livmodertappen, och sedan öppnar livmodertappen sig ut mot slidan? Eller öppnar sig livmodertappen först och släpper ut slemproppen och sedan öppnar sig livmoderhalsen och barnet kommer ner? Hoppas nån kan svara på min fråga, detta är mitt första barn och jag är inte så kunnig 

• Svar på tråden Öppnar man sig inifrån och ut eller tvärtom inför förlossningen?
  • Anonym (Inifrån)

Inifrån och ut mot slidan.

Tänk dig en tratt, stora hålet är livmodern och den smala halsen är livmodertappen. Barnet ska ut och trycker på.

• Anonym (Lollo)
    Anonym (Inifrån) skrev 2019-08-25 18:44:44 följande:

Inifrån och ut mot slidan.

Tänk dig en tratt, stora hålet är livmodern och den smala halsen är livmodertappen. Barnet ska ut och trycker på.

Aha okej, förstår.. Men om slemproppen går eller man får en blödning så måste väl tappen vara öppen?
  • Anonym (Inifrån)
    Anonym (Lollo) skrev 2019-08-25 19:12:22 följande:

Aha okej, förstår.. Men om slemproppen går eller man får en blödning så måste väl tappen vara öppen?

Oklart. Vågar ej svara på det. Jag hade en vaginal blödning i v.25 utan att vara öppen, det forsade blod men slutade rätt hastigt.
  • Anonym (BM)

Hos förstföderskor kortas och mjukas tappen först, sedan öppnar den sig. Hos omföderskor är det tvärtom. Omföderskor är ofta öppna 1-2 cm sedan tidigare förlossning. Slempropp och blödning kan komma fastän man är sluten. Proppen kan släppas tidigt, och det säger ingenting om när förlossningen startar.

• Anonym (Lollo)
    Anonym (BM) skrev 2019-08-26 05:32:58 följande:

Hos förstföderskor kortas och mjukas tappen först, sedan öppnar den sig. Hos omföderskor är det tvärtom. Omföderskor är ofta öppna 1-2 cm sedan tidigare förlossning. Slempropp och blödning kan komma fastän man är sluten. Proppen kan släppas tidigt, och det säger ingenting om när förlossningen startar.

Tack för ditt svar, det gjorde mig mer klok. Efter en lång kamp att bli gravid blev jag lite bästa vän med min livmodertapp och visste exakt hur den tedde sig under cykelns gång och hur den ska kännas. Detta har jag haft lite koll på under graviditeten men mycket mer sällan självklart. Tappen har sedan vecka 32 blivit kortare och mjukare, närmast likt en geggig svamp i konsistens med hårdare insida, och nu är själva framsidan där öppningen på tappen infinner sig lite sladdrig eller vad man ska säga men mer än så vet jag inte då jag inte vill vara in i den och gräva utan bara sveper lite lätt över den för att känna. Den är inte helt framåtriktad ut mot slidan men den är inte heller helt bakåtvänd utan den är i något slags mellanläge så jag antar att jag är mogen iallafall
Svar på tråden Öppnar man sig inifrån och ut eller tvärtom inför förlossningen?