• SofieBear

    Mola/druvbörd, skyhögt hCG!

    Idag var jag på gynakuten pga en yttepytteblödning (tre rosa droppar typ) och molvärk på vänster sida. VUL visade en blödning i nedre delen av livmodern (har dock inte blött något mer), en fostersäck och gulesäck men inget foster samt en mörk skugga. Tror att jag är i v 6+3.

    Läkaren sa att det kan vara början på tidigt missfall, tvillinggraviditet där den ena tvillingen gått bort eller en mola. Mola nämnde hon bara lite i förbifarten och att vi skulle ta hCG. Om det låg på 50-60tusen skulle hon bli orolig för mola sa hon.

    Men nu när jag kollade på 1177 hade provsvaret kommit in och det låg på över 600 000 IE/L! När jag googlar så hittar jag inget om någon som ligger så högt. Någon som vet om det betyder större cancerrisk? Tack på förhand!

  • Svar på tråden Mola/druvbörd, skyhögt hCG!
  • Anonym (G.G)

    Jag har haft mola och hade väldigt höga hcg.Hoppas du får svar snabbt.Ska du gå och kolla upp saken igen?

  • SofieBear

    Läkaren ska ringa mig imorgon kväll. Trodde inte i min vildaste fantasi att det kunde vara det och det verkade inte så på läkaren heller, snarare att hon ville kolla om det låg normalhögt och inte lågt.

    Hur mycket hade du i hCG? Jag har googlat och hittar bara en som haft 400tusen, resten har legat på 20-80tusen. Mitt känns så abnormt högt!

  • SofieBear

    De ringde upp kl 22 igår. Fick en tid idag och skulle vara fastande inför en trolig operation. Men när vi kom dit så gjordes ett ultraljud som visade ett viabelt foster med hjärtljud och en skiljevägg i fostersäcken med en till gulesäck i den andra delen. Där såg man inget foster, men jag blev tillbakaflyttad från v. 6+5 till 6+1 eller 2. Baserat endast på ultraljudet ser graviditeten normal ut. Överläkaren kallades in och hon sa att de skyhöga nivåerna kan bero på tvillinggraviditet där den ena tvillingen gått under, dock är det extremt höga nivåer ändå. Hon tyckte inte att vi skulle följa hCG i nuläget då det bara skulle skapa mer oro, utan följa upp med ultraljud om två veckor och se om man kan se tecken på mola då. Ev att det ena fostret är en partiell mola, men de låg ju i samma fostersäck vilket tyder på enäggstvillingar.

    Blev chockad och förvirrad eftersom jag ställt in mig på akut operation och röntgen för att se så att det inte spridit sig. Trodde att jag skulle behöva cellgifter eftersom värdena var så höga. Och nu vet jag inte om jag vågar hoppas då graviditeten måste avbrytas om mola upptäcks vid nästa ultraljud. På så sätt känns det jobbigt att ha sett det där pickande hjärtat. Men jag är försiktigt hoppfull.

  • Anonym (Ciara)

    Hoppas allt går bra!

    Jag hade väldigt hög hcg när jag var gravid nu senast.

    Vet inte hur hög, men jag var illamående och hade tydliga graviditetssymptom redan bim -6. Alltså bara 8 dagar efter ägglossningen. Tänkte att det var väl tidigt att testa, men fick direkt positivt på CB digital. Då testade jag på kvällen dessutom.

    Fick en pytteliten blödning ett par veckor senare, och fick göra ultraljud. Ultraljudet visade ett levande foster och ett mindre som höll på att tillbakabildas.

  • Anonym (Lisa)

    Hej!

    Jag hade en invasiv mola för 2 år sedan och när den upptäcktes i ca v 10-11 så låg mitt hcg på 1 miljon. Tog blodprover i 2v och sedan fick jag börja med cellgifter, först sprutor och sedan starkare intravenöst via en picc line. Nu 2 år senare är jag gravid med en frisk liten bebis.

    Hoppas allt gick bra!

  • Anonym (G.G)
    Anonym (Lisa) skrev 2022-01-08 13:36:43 följande:

    Hej!

    Jag hade en invasiv mola för 2 år sedan och när den upptäcktes i ca v 10-11 så låg mitt hcg på 1 miljon. Tog blodprover i 2v och sedan fick jag börja med cellgifter, först sprutor och sedan starkare intravenöst via en picc line. Nu 2 år senare är jag gravid med en frisk liten bebis.

    Hoppas allt gick bra!


    Känner med dig ,lycka till nu!
Svar på tråden Mola/druvbörd, skyhögt hCG!