Jag HATAR att vara gravid!
Åh, jag måste få gnälla av mig nu! Jag är gravid. Halvtid. Kräks fortfarande dagligen. Är så sinnessjukt trött att man ville sjukskriva mig senast. Yr så fort jag reser mig. Pulsen skenar om jag går upp för en trappa. Ni fattar.
Det här är andra gången jag är gravid. Förra gången var likadan. Både fysiskt och psykiskt. För det är inte det fysiska som är jobbigast. Det är det psykiska. Jag HATAR att vara gravid. HATAR verkligen. Det är genomvidrigt. Jag avskyr att inte ha kontroll över min kropp. Avskyr att inte få äta vad jag vill. Att inte få ta ett glas vin eller kunna springa intervaller. Att inte kunna lyfta tungt utan att kräkas. Att inte orka. Att inte få.
Förra gången konstaterades en graviditetsdepression. Jag gick hos psykolog. Det hjälpte föga. Det som hjälpte mest var att han konstaterade att det inte är fel på mig. Att det är helt okej att känna och tycka så här. Gott så.
Jag var egentligen rätt nöjd med ett barn. Känner ingen längtan efter ett till. Min man ville gärna ha ett. Eftersom han är en mycket engagerad pappa gick jag med på att låna ut min kropp till detta elände (lägg till fertilitetsbehandlingar också. Mumma...) Han tjatar om konstant om att vi "gör det här tillsammans". Han skojar om att han också är trött. Att han också mår som jag.
Nu ska han gå ut och käka middag med en polare i veckan. Och dricka vin. Komma hem rätt sent och vara lite bakis och trött dagen efter. Och jag är så satans missunnsam. Jag kan inte ens dölja det. Jag vill också gå ut. Jag vill och dricka lite vin. Jag vill också gå på finkrog och äta råbiff och anka. Eller varenda jävla fisk på "2-3 gånger om året"-listan. Jag HATAR att jag inte kan och inte orkar. Och jag HATAR att jag är så missunsam. Lika mycket HATAR jag "vi gör det här tillsammans". Nej, det gör vi inte, för då hade du stannat hemma. Då hade du begränsat ditt liv som jag får begränsa mitt. Jag önskar av hela mitt hjärta att han också är alkoholfri. Att han kommer hem i tid. För så missunnsam är jag just nu. I vanliga fall önskar jag honom trevlig kväll. Nu vill jag be honom dra åt helvete och inte komma tillbaka.
Jag avskyr det här tillståndet. Jag orkar inte med det. Fan, vad jag avskyr att vara gravid!