• emelii­iiiie
    Tue 27 Aug 2019 12:13
    2577 visningar
    7 svar
    7
    2577

    Skillnad på tredje graviditeten?

    Som frågan lyder : har ni sett någon skillnad på era graviditeter? Har varit gravid två ggr tidigare, har med båda mått relativt bra, gått upp lite i vikt och magen har varit liten. Hoppas verkligen inte att den tredje blir hemsk.

  • Svar på tråden Skillnad på tredje graviditeten?
  • Tue 27 Aug 2019 12:36
    #1

    Är just nu gravid med nummer 3. Är i v11. har sedan V7 vart extremt trött och illamående. ingen ork över till någonting. 
    Känner inte alls igen mig från tidigare graviditeter. Mina två söner sedan innan är 10 och 5 år.. 
    kanske beror det på att jag är 5 år äldre, eller att det kanske nu är en flicka..vem vet.??
    Hur långt gången är du TS? hur gamla är dina tidigare barn? flickor eller pojkar?

  • Anonym (K)
    Tue 27 Aug 2019 13:00
    #2

    Graviditet 1:

    Mådde illa i v 8-10 sen mådde jag toppen. Fick lite foglossning i v 35. Jobbade till fem dagar innan jag födde. Kommer inte ihåg exakta mått på magen men den var varken stor eller liten. Gick upp 15 kg. 9 dagar innan bf födde jag en pojke som vägde 3850 g.

    Graviditet 2:

    Mådde illa från v 7 till v 17. Alltså riktigt illa så jag knappt kom ur sängen vissa dagar. Mådde illa resten av graviditeten men inte lika mycket. Fick 1:20000 på kub. Fick foglossning i v 15, blev sjukskriven 50% i v 22 och 100% i v 27. Magen låg på medelkurvan hela graviditeten. Gick upp 20 kg men hade gått ner 5 kg extra efter första graviditeten så slutvikten var samma båda gångerna. 9 dagar innan bf födde jag en pojke som vägde 4600 g.

    Graviditet 3:

    Mådde illa från v 7 till v 15, värre än i graviditet 1 men lättare än graviditet 2. Fick 1:2 på DS och 1:267 på trisomi 13 och 18 på kub, fostervattenprov visade inga avvikelser. Fick foglossning i v 12 och blev sjukskriven 50% i v 25. Jobbade så till två veckor innan jag födde. Magen låg på medelkurvan hela graviditeten och jag gick upp 12 kg. Tul i v 37 visade +12,5% så 12 dagar innan bf sattes jag igång och ut kom en till pojke och han vägde 3670 g.

  • Tue 27 Aug 2019 15:15
    #3

    Graviditet 1. Enkel. V.9-11 lite yrsel och illamående av viss kost. Gick upp 12 kg. Jobbade hela vägen. Lite sammandragningar men inget jättejobbigt. Pojke kom i v38. (25 år)

    Graviditet 2. Enkel. I v.-7-11 var jag jättekräsen med kost. Gick upp totalt 11kg. Benet kunde låsa sig ibland så fick sjukskriva mig i v.36. Dagen efter kom hon ut i akut kejsarsnitt. Moderkakan låg över utgången som brast. (27 år)

    Graviditet 3. Jobbig!! Yr och illamående till v.15. Vatten gjorde fysiskt ont typ till v.20. Såå trött hela graviditeten. Noll energi! Gick upp över 20 kg!! Åderbrock som är jättefula!! Fick sjukskriva mig i v.32 för att jag fick sånna sammandragningar att jag inte kunde gå. Pojke kom ut v39. (32 år).

  • Anonym (Tre)
    Tue 27 Aug 2019 15:16
    #4

    Har haft lätta graviditeter alla tre men de har blivit lite ?mer? för varje gång. Så med trean mådde jag illa längre, han vände sig/ sjönk/fixerade sig tidigare, jag hade mer hjärtrusningar på slutet, förlossningen gick snabbare....

  • Tue 27 Aug 2019 15:51
    #5

    Jag mådde mer och mer illa för varje graviditet och var mer och mer trött. Fast med tredje barnet fick jag aldrig ömma bröst som jag hade med dom två första. Magen var störst med andra barnet. Med dom två första var jag jättesugen på gröna äpplen men med tredje ville jag bara äta söta saker. Gick upp ungefär lika med alla tre, 12-15 kg.

  • Anonym (Hanna­)
    Tue 27 Aug 2019 15:59
    #6

    Illamåendet var värst första men foglossningen under 3:e var inte att leka med. Hade mer problem med blåsan 3:e graviditeten än första. Under 3:e graviditeten hände det 3 gånger att jag kissade ner mig helt. Inte bara läckte när jag hostade eller kräktes.

  • emelii­iiiie
    Thu 5 Sep 2019 12:50
    #7

    Har två pojkar på 3 och 8 år. Ena pojken bor hos Oss varannan vecka (separerad) :)


    Anonym (K) skrev 2019-08-27 13:00:34 följande:

    Graviditet 1:

    Mådde illa i v 8-10 sen mådde jag toppen. Fick lite foglossning i v 35. Jobbade till fem dagar innan jag födde. Kommer inte ihåg exakta mått på magen men den var varken stor eller liten. Gick upp 15 kg. 9 dagar innan bf födde jag en pojke som vägde 3850 g.

    Graviditet 2:

    Mådde illa från v 7 till v 17. Alltså riktigt illa så jag knappt kom ur sängen vissa dagar. Mådde illa resten av graviditeten men inte lika mycket. Fick 1:20000 på kub. Fick foglossning i v 15, blev sjukskriven 50% i v 22 och 100% i v 27. Magen låg på medelkurvan hela graviditeten. Gick upp 20 kg men hade gått ner 5 kg extra efter första graviditeten så slutvikten var samma båda gångerna. 9 dagar innan bf födde jag en pojke som vägde 4600 g.

    Graviditet 3:

    Mådde illa från v 7 till v 15, värre än i graviditet 1 men lättare än graviditet 2. Fick 1:2 på DS och 1:267 på trisomi 13 och 18 på kub, fostervattenprov visade inga avvikelser. Fick foglossning i v 12 och blev sjukskriven 50% i v 25. Jobbade så till två veckor innan jag födde. Magen låg på medelkurvan hela graviditeten och jag gick upp 12 kg. Tul i v 37 visade +12,5% så 12 dagar innan bf sattes jag igång och ut kom en till pojke och han vägde 3670 g.


Svar på tråden Skillnad på tredje graviditeten?