• Tue 27 Aug 2019 15:08
    754 visningar
    13 svar
    13
    754

    Hjälp ang folkbokföring

    Ligger i skilsmässa och är överens med mannen att vi ska ha vårt barn på snart 2 år 2-2-3 dagar i veckan. Inga problem så långt med andra ord. MEN, jag vill att barnet ska folkbokföras hos mig, medan mannen vill att barnet ska folkbokföras hos honom. Mannen kommer ha ett par km längre till förskolan än mig, åtminstone den första tiden. 

    Problemet kan i sig delas upp i två punkter:

    1) Jag vet att själva folkbokföringen inte är en big deal. Det enda jag befarar är att mannen, som är totalt korkad och inte har koll på någonting, kommer slarva med information som kommer postledes. Under vårt äktenskap har jag skött allt, även det administrativa. Känner inte att detta är ett tillräckligt starkt argument i frågan om vart barnet ska ha sin folkbokföringsadress. Mannen hävdar "att allt blir mycket enklare" om barnet är skrivet närmare förskolan. 

    2) Om vårt upplägg med 2-2-3 inte funkar (vi har svurit på att det är vårt barns bästa som ska styra) så får vi ändra. Jag anser då att vårt barn, enligt de rekommendationer som finns att läsa om, ska bo stadigvarande hos en av oss medan den andre föräldern självklart måste ha mycket umgängestid fram till dess att barnet är tillräckligt gammalt för varannan veckas-boende. Jag vill då att barnet ska bo hos mig, lika mycket som mannen vill att barnet ska bo hos honom. Mannen är en bra pappa, inget snack om saken, men jag vet också att han inte skulle klara av att ha barnet på heltid för han är själv för klen och lat. Han jobbar dessutom 7-16 varje dag medan jag är mer flexibel som egen företagare och kan anpassa min arbetstid till mitt barn. Summa summarum här är att OM mannen redan från början får barnet skrivet hos sig så är ju inte det till fördel för mig vid en eventuell kommande tvist om vart barnet ska bo.

    Mannen har sagt att han ska kontakta jurist ang folkbokföringsadressen. Jag tänker att det kan vara bättre att först kontakta kommunen för samarbetssamtal med familjerättssekreterare som de erbjuder, men kommer självklart kontakta jurist även jag om mannen väljer att göra det. 

    Jag vill mer höra om det finns fler än jag som sitter/har suttit i samma sits och har lite råd att ge? Som sagt är mitt barns välbefinnande det enda som betyder något i denna situation, men jag anser på riktigt att jag är bättre lämpad vid en eventuell "tvist" om vart barnet ska bo stadigvarande. 

  • Svar på tråden Hjälp ang folkbokföring
  • Tue 27 Aug 2019 15:26
    #1

    Spontant tänker jag på vilken skola ni vill att barnet ska gå på, det kan också spela roll. Många skolor ligger nära varandra, men har olika upptagningsområden. Det kan vara värt att kolla upp vilka skolor som är kopplade till respektive adress.

    Inget svar på din fråga, men ville ändå nämna det.

  • Tue 27 Aug 2019 15:59
    #2
    Oktobertjej skrev 2019-08-27 15:26:14 följande:

    Spontant tänker jag på vilken skola ni vill att barnet ska gå på, det kan också spela roll. Många skolor ligger nära varandra, men har olika upptagningsområden. Det kan vara värt att kolla upp vilka skolor som är kopplade till respektive adress.

    Inget svar på din fråga, men ville ändå nämna det.


    Vi är överens om att barnet ska gå i skola i det område som mannen kommer bo. Vi bor i en liten kommun där jag kommer bo i staden medan mannen kommer bo i en "förort" till staden. Det är 1 mil mellan, tar 10 min med bil. 

    Dessutom har man rätt att välja skola även fast det inte är i upptagningsområdet. Så hans folkbokföring spelar egentligen ingen roll för förskolans och skolans skull, annat än om det skulle bli fullt i skolan. Men det är flera år fram i tiden så man vet ju inte hur det ser ut då.
  • Tue 27 Aug 2019 16:20
    #3
    +1

    Ingenting av det du skriver visar på att du är bättre lämpad än pappan. 

    Ang det fria skolvalet så är det extremt vanligt att barnet inte får plats i en skola som den inte hör till så det smartaste är att barnet är folkbokfört där hen sen ska gå i skolan så slipper ni oroa er för att hen inte får plats i den skola ni vill ha.

    De flesta klarar av att ha sina barn på heltid om det är en normal människa. Oftast blir tom föräldrar lite bättre föräldrar efter en separation då den får ta hand om barnet på sitt sätt och kan fokusera mer på barnet. Så bara för att han är lat nu betyder ingenting, när han sen har barnet själv så kan han ju inte vara det. 

    Vart är barnet skrivet idag? Bor en av er föräldrar kvar på den adressen när ni flyttat isär?  

  • Tue 27 Aug 2019 16:31
    #4
    Griseknoen35 skrev 2019-08-27 16:20:12 följande:

    Ingenting av det du skriver visar på att du är bättre lämpad än pappan. 

    Ang det fria skolvalet så är det extremt vanligt att barnet inte får plats i en skola som den inte hör till så det smartaste är att barnet är folkbokfört där hen sen ska gå i skolan så slipper ni oroa er för att hen inte får plats i den skola ni vill ha.

    De flesta klarar av att ha sina barn på heltid om det är en normal människa. Oftast blir tom föräldrar lite bättre föräldrar efter en separation då den får ta hand om barnet på sitt sätt och kan fokusera mer på barnet. Så bara för att han är lat nu betyder ingenting, när han sen har barnet själv så kan han ju inte vara det. 

    Vart är barnet skrivet idag? Bor en av er föräldrar kvar på den adressen när ni flyttat isär?  


    Självklart, jag har ju inte dragit upp allt det jag anser är negativt med honom vilket jag inte heller ämnar göra då jag egentligen inte vill ha en diskussion om vem som är bäst lämpad och inte. Jag inser såklart också att mannen vill samma sak som jag och att han anser att han är lika bra, eller bättre, lämpad än jag. Det är inte det tråden handlar om. Jag vill ha objektiva råd på hur man kan göra i min situation "för att få det som jag vill". Missförstå mig rätt: jag sätter ABSOLUT mitt barn i första rummet så jag vill inte ha några pekpinnar om det, men jag vill alltså veta hur jag bäst agerar om vi skulle leka med tanken att jag faktiskt var bäst lämpad eller ej att ha mitt barn på heltid - OM det skulle gå den vägen. Så får jag själv avgöra sen om jag ska lyda de råden, eller om jag väljer att gå en annan väg där barnet faktiskt blir folkbokfört hos mannen för att det passar barnet bäst.

    Barnet är skrivet hos oss båda då vi inte har flyttat än. Ingen av oss ska bo kvar.
  • Tue 27 Aug 2019 17:05
    #5
    Mackan87 skrev 2019-08-27 15:59:47 följande:

    Vi är överens om att barnet ska gå i skola i det område som mannen kommer bo. Vi bor i en liten kommun där jag kommer bo i staden medan mannen kommer bo i en "förort" till staden. Det är 1 mil mellan, tar 10 min med bil. 

    Dessutom har man rätt att välja skola även fast det inte är i upptagningsområdet. Så hans folkbokföring spelar egentligen ingen roll för förskolans och skolans skull, annat än om det skulle bli fullt i skolan. Men det är flera år fram i tiden så man vet ju inte hur det ser ut då.


    Jag arbetar på en skola. Vi säger nej till elever varje vecka, från förskola till högstadiet. Skolan går enbart på postnummer och ser inte till andra skäl (bara så ni vet om det, och inte blir förvånade när det är dags för förskola/skola).
  • Anonym (Konst­igt)
    Tue 27 Aug 2019 17:27
    #6

    Om barnet ska bo 2-2-3 så kommer det ju bo lika mycket hos båda föräldrarna redan nu. Totalt 5 dagar hos mamma och 2 dagar hos pappa i en vecka, och veckan därpå 5 dagar hos pappa och 2 dagar hos mamma. Dessutom så är boendeadressen/folkbokföringsadressen inte bundet till umgänget, så pappan kan ha varannan helg enbart, och fortfarande vara skriven som boendeförälder. Du kan till och med bara boendeförälder men inte ha vårdnad om barnet. (Inte att rekommendera kanske, men fullt möjligt.)

    Om mannen bor längre bort från dagis så faller väl hans premiss om att "att allt blir mycket enklare om barnet är skrivet närmare förskolan".

    Om ni är lika lämpliga föräldrar så tycker jag att ni ska skriva barnet där ni vill att barnet ska gå i skola.

  • Tue 27 Aug 2019 17:31
    #7
    Oktobertjej skrev 2019-08-27 17:05:39 följande:
    Jag arbetar på en skola. Vi säger nej till elever varje vecka, från förskola till högstadiet. Skolan går enbart på postnummer och ser inte till andra skäl (bara så ni vet om det, och inte blir förvånade när det är dags för förskola/skola).
    Men va? På Skolverkets hemsida står det såhär: 

    "Hemkommunen är skyldig att ordna en plats för alla barn i grundskolan och vårdnadshavaren har rätt att välja skola för sitt barn i hela kommunen. Alltså inte bara i den kommundel eller stadsdel där eleven bor.


    Hur många elever som får plats vid varje skolenhet bestäms av kommunen. Kommunen ska i första hand utgå från vårdnadshavares önskemål när en elev ges en plats vid en skola. Men vårdnadshavarens önskemål får inte gå ut över ett annat barns rätt till placering vid en skolenhet nära hemmet. Den principen brukar kallas för närhetsprincipen. Det kan dock finnas flera skolor i kommunen som ligger nära hemmet, så närhetsprincipen innebär inte alltid att barnet blir placerad i den skola som ligger närmast hemmet. När platserna tar slut på en skola är det kommunen som bedömer vilka elever som har rätt till en plats på skolan."
    https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/valja-grundskola 

    Så då borde det vara så att antingen har din skola fullt eller så gör de inte som reglerna säger.

    Jag har själv arbetat som ekonom inom skolförvaltningen och där fungerade det som i texten ovan. Förskola har mitt barn redan fått plats på. Platsen blev beviljad innan det stod klart att vi skulle skilja oss men det påverkade i alla fall inte att vi sedan beslutade det.

    Jag ska absolut ringa och prata med kommunen om hur de gör i vilket fall som helst, för det är klart att detta påverkar hur vi ska göra.

  • Tue 27 Aug 2019 17:35
    #8
    Anonym (Konstigt) skrev 2019-08-27 17:27:18 följande:

    Om barnet ska bo 2-2-3 så kommer det ju bo lika mycket hos båda föräldrarna redan nu. Totalt 5 dagar hos mamma och 2 dagar hos pappa i en vecka, och veckan därpå 5 dagar hos pappa och 2 dagar hos mamma. Dessutom så är boendeadressen/folkbokföringsadressen inte bundet till umgänget, så pappan kan ha varannan helg enbart, och fortfarande vara skriven som boendeförälder. Du kan till och med bara boendeförälder men inte ha vårdnad om barnet. (Inte att rekommendera kanske, men fullt möjligt.)

    Om mannen bor längre bort från dagis så faller väl hans premiss om att "att allt blir mycket enklare om barnet är skrivet närmare förskolan".

    Om ni är lika lämpliga föräldrar så tycker jag att ni ska skriva barnet där ni vill att barnet ska gå i skola.


    För det första ska folkbokföringsadressen vara den adress där en person vistas mest, så visst spelar det roll hur många dagar som fördelas mellan föräldrarna. men ja, i nuläget kommer barnet bo lika mycket hos oss båda. Problemet uppstår om mitt barn inte mår bra av den fördelningen (jag är rädd att den blir för "hattig") och vi då behöver avgöra vart barnet ska ha sin fasta punkt, där barnet ska bo allra mest.

    Det är dessvärre mannen som bor ynka 2 km närmare förskolan än jag. Jag har 1 mil dit, han har 8 km.

    Frågeställningen utgick ifrån att jag var mest lämpad, då jag anser att jag är det.
  • Tue 27 Aug 2019 17:55
    #9

    Du gör påstående om pappans karaktär, och jag är helt övertygad om att pappan, om han hade möjlighet att göra sin röst hörd, hade dementerat eller gjort påstående om din karaktär. 

    Från vad du skriver som är objektiva fakta, ser jag inte varför du ska vara den bättre boendeföräldern. Utifrån önskemål om dagis/skola så tycker jag att pappan borde vara boendeförälder. Att vara boendeförälder är inget som är ristat i sten, det går att ändra under livets gång. Oavsett vem som blir boendeförälder just nu så kan det ändras både en och tio gånger.

  • Wed 28 Aug 2019 13:29
    #10
    BurningDiamond skrev 2019-08-27 17:55:07 följande:

    Du gör påstående om pappans karaktär, och jag är helt övertygad om att pappan, om han hade möjlighet att göra sin röst hörd, hade dementerat eller gjort påstående om din karaktär. 

    Från vad du skriver som är objektiva fakta, ser jag inte varför du ska vara den bättre boendeföräldern. Utifrån önskemål om dagis/skola så tycker jag att pappan borde vara boendeförälder. Att vara boendeförälder är inget som är ristat i sten, det går att ändra under livets gång. Oavsett vem som blir boendeförälder just nu så kan det ändras både en och tio gånger.


    Se mitt svar i inlägg #4.
  • Wed 28 Aug 2019 13:43
    #11
    Mackan87 skrev 2019-08-28 13:29:43 följande:
    Se mitt svar i inlägg #4.
    Jag har läst inlägg #4, och det ändrar inte min bedömning av situationen.
  • Wed 28 Aug 2019 20:49
    #12
    +1
    Mackan87 skrev 2019-08-27 17:35:07 följande:

    För det första ska folkbokföringsadressen vara den adress där en person vistas mest, så visst spelar det roll hur många dagar som fördelas mellan föräldrarna. men ja, i nuläget kommer barnet bo lika mycket hos oss båda. Problemet uppstår om mitt barn inte mår bra av den fördelningen (jag är rädd att den blir för "hattig") och vi då behöver avgöra vart barnet ska ha sin fasta punkt, där barnet ska bo allra mest.

    Det är dessvärre mannen som bor ynka 2 km närmare förskolan än jag. Jag har 1 mil dit, han har 8 km.

    Frågeställningen utgick ifrån att jag var mest lämpad, då jag anser att jag är det.


    Rätt enkelt svar.

    Om barnet bor lika mkt hos båda föräldrarna (och föräldrarna inte är överens) tas vissa faktorer med i beräkningen gällande var barnet ska vara skrivet.

    1. Den förälder som bor kvar i ursprungsbostaden får ha kvar barnet skrivet hoa sig.

    2. Om ingen av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden skall barnet vara skrivet hos den som fågelvägen bor närmast skolan.

    3. Om ngn av förälsrarna bor kvar i samma område som ursprungsboataden räknas även det in.

    I de fleata fall där det hamnat i rätten har närhet till förskola/skila ansetts viktigast om ingen av föräldrarna bor kvar i ursprungsbostaden.
  • Anonym (Skolo­r)
    Wed 28 Aug 2019 22:01
    #13
    Mackan87 skrev 2019-08-27 17:31:02 följande:
    Men va? På Skolverkets hemsida står det såhär: 

    "Hemkommunen är skyldig att ordna en plats för alla barn i grundskolan och vårdnadshavaren har rätt att välja skola för sitt barn i hela kommunen. Alltså inte bara i den kommundel eller stadsdel där eleven bor.


    Hur många elever som får plats vid varje skolenhet bestäms av kommunen. Kommunen ska i första hand utgå från vårdnadshavares önskemål när en elev ges en plats vid en skola. Men vårdnadshavarens önskemål får inte gå ut över ett annat barns rätt till placering vid en skolenhet nära hemmet. Den principen brukar kallas för närhetsprincipen. Det kan dock finnas flera skolor i kommunen som ligger nära hemmet, så närhetsprincipen innebär inte alltid att barnet blir placerad i den skola som ligger närmast hemmet. När platserna tar slut på en skola är det kommunen som bedömer vilka elever som har rätt till en plats på skolan."
    https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/valja-grundskola 

    Så då borde det vara så att antingen har din skola fullt eller så gör de inte som reglerna säger.

    Jag har själv arbetat som ekonom inom skolförvaltningen och där fungerade det som i texten ovan. Förskola har mitt barn redan fått plats på. Platsen blev beviljad innan det stod klart att vi skulle skilja oss men det påverkade i alla fall inte att vi sedan beslutade det.

    Jag ska absolut ringa och prata med kommunen om hur de gör i vilket fall som helst, för det är klart att detta påverkar hur vi ska göra.


    Nu beror det väl kanske lite på vilken kommun man bor i också? I vår kommun finns det mer centrala skolor som folk utanför centralorten söker, men då det redan är överfullt i centralortens skolor eftersom de tar in via upptagningsområde så får man ingen plats på någon annan kommunal skola än där man bor. Dock kan man ju söka någon av privatskolorna som finns, de har ju en egen kö och tar in elever från hela kommunen. 

    Så ja, du har helt rätt i att du får välja vilken skola du vill. Men du ska nog vara beredd på att om du inte bor i aktuellt upptagningsområde så får du inte någon plats på den skolan du sökt.

    Spelar ingen roll vilken förskola ni valt/har då det är mycket friare val. 

    Oavsett - hoppas ni får en bra skiljsmässa och att ni alltid ser till det bästa för ert barn! <3
Svar på tråden Hjälp ang folkbokföring