• Sominget

    Fodrat regnställ

    Då jag inte har så många mammavänner ställer jag frågan här. Jag ska köpa ett fodrat regnställ till min son till förskolestart. Jag förstår att antalet vattenpelare är viktigt men ser att det finns olika fodringar på byxor. Ska man satsa på byxor som är helt fodrade eller byxor som endast är fodrade upptill? Hoppas ni förstår vad jag menar! :)

  • Svar på tråden Fodrat regnställ
  • viseversa

    Hade inte köpt det alls. Fleece är plast sen plast/gummi utanpå fleece. Alltså andas noll vilket blir väldigt svettigt vid lek. Hade kört på vanliga regnkläder så kan man klä av/på under efter väder.

  • Anonym (Mamma)

    Jag tycker fodrat regnställ är bra. Då vet jag att barnet håller sig varmt. Ibland kan förskolor slarva med lager på lager så för mig har det varit skönt att ha fodrat regnställ där. Jag har haft Didriksons boardman och där är väl byxorna helfodrade.

  • mallalala

    Fodrat regnställ är ett favoritplagg. Perfekt när det är ngn plusgrad och blött ute. Så mkt enklare än lager på lager. Köp ordentligt fodrade men byxans nederdel bör inte vara fodrad längst ner. Då blir det blött och leder fukten upp i fleecet. Men tror de flesta fodrade regnställ är utformade så.

  • BuoBä

    Det verkar vara väldigt olika från förskola till förskola (kanske tom mellan avdelningar) hur de föredrar att klä barnen. Vi hade hängt dit fina skalbyxor och fleeceställ, men det blev aldrig använt. Så fort det var vått och lite kyligt tog de det fodrade regnstället. De hade 19 barn att klä på så jag fattar om färre lager var enklare.

    Som någon annan skrev bör fodret i byxorna sluta en bit upp från benresåren så inte vatten sugs upp den vägen.

  • BuoBä

    Just det; byxmodeller som ser ut som en väst upptill är mest praktiskt. Vanliga elastiska axelband kasar ner hela tiden.

  • Sominget

    Tack för svar. Var precis sådana jag funderade på att köpa, byxor med väst upptill men blev osäker då byxorna verkar ofodrade nedtill och bara fodrade i själva västen.

  • BuoBä
    Sominget skrev 2019-08-28 15:36:34 följande:

    Tack för svar. Var precis sådana jag funderade på att köpa, byxor med väst upptill men blev osäker då byxorna verkar ofodrade nedtill och bara fodrade i själva västen.


    Var det Didrikson så har de foder ner i byxbenen, förutom sista biten vid resåren.
  • BuoBä
    Sominget skrev 2019-08-28 16:00:41 följande:

    Okej, nej Kuling. Får fundera lite!


    De har också fleece nästan ända ner.
Svar på tråden Fodrat regnställ