• Super Mario

    VAD ÄR DET HÄR FÖR BETT??

    Hej alla! Jag lägger ut 2 bilder på mitt ben, med frågan om ngn vet vad det är för BETT? Mygga är det inte. Men det kliar så förbaskat samtidigt gör det ont att klia. Känns som jag kliar på ett blåmärke på ngt sätt. Någon som vet? Känns som om det är samma insekt eller?

    Hjälper något med kortisonsalva men bara för stunden: /

  • Svar på tråden VAD ÄR DET HÄR FÖR BETT??
  • fibbe

    Ser ut att kunna vara från vägglöss tyvärr. Dom biter ofta många bett på raken...

    Hur bor ni? Villa/lägenhet? Nyligen varit utomlands?

    Kolla om du hittar några spår i sängen då dom kryper fram på nätterna och suger blod. Sök på Anticimex hemsida eller googla så ser du vad du ska leta efter. Är det vägglöss så måste nån ut och sanera.

  • fibbe

    Ser ut som dom sitter på sidan av låret/upp mot höften? Dvs den delen många sover på, så du kan mycket väl ha sånna i sängen...

  • Super Mario

    Va?? Nej!! Är det sant? Det hoppas jag fan inte! Har inte varit utomlands alls. Men vi är fler här hemma och det är bara Jag? Jag duschade för drygt 1 timme sen och torkade utslagen/betten med sprit och sen smörjde jag med kortison och nu märkte jag att det kommit 2 nya prickar på insidan av låret? De andra sitter på utsidan av låret.. :(

  • fibbe

    Som sagt, börja med att kontrollera sängen, dom ömsar tydligen relativt ofta, så kan ligga små små skal kvar, genomskinliga/beigeaktiga. Kolla sen i alla skarvar i madrass/bäddmadrass/sängbotten/sängram, speciellt efter svarta små prickar/fläckar, även lister i närheten av sängen.

    Skulle det vara vägglöss gäller det att hitta dom snabbt och sen sanera för att försöka undvika att dom blir fler, men jag tror inte Anticimex åker ut innan man hittat några spår.

    Hur du bor är ju ganska viktigt, bor du i lägenhet så är det ju större risk, oftast får man in dom genom väskor som man haft utomlands, eller second hand-möbler. Lössen överlever långt över året och går i dvala om den inte hittar något värddjur. Frysen eller över 60 grader är det som tar kol på dom, utöver sanering som ALLTID måste göras om man drabbas!

    Bor ni i eget hus utan att ha vistas utomlands, och utan att ha köpt hem begagnade möbler så borde det vara relativt lugnt, men jag tycker endå du borde kontrollera ordentligt eftersom det är typiskt för vägglusen att bita flera ggr på samma område.

    Jag har själv inte varit drabbad, men en kompis till mig bodde på ett område där det var invandrartätt, dvs måååånga som kom och åkte emellan från utlandet, där drabbades dom av vägglöss i deras lägenhetshus och jag vågade inte hälsa på henne ens! Är livrädd att dra hem något sånt! Ska räcka med att få hem en lus så har du några hundra på några veckor...

    Och det är inte alla som får en reaktion av bettet, det är något bedövningsmedel lusen sprutar in innan dom suger blod som vissa reagerar på och andra inte, så dom andra kan mycket väl bli bitna, men att dom inte reagerar på det.

  • Dexter dot com

    Ser ut som bett från rått/fågelloppor. Har du utekatt eller hund som kan ha dragit med det in?
    Är du säker på att det är bett och inte tex en allergisk reaktion på något med tanke på att det bara är du som är drabbad?

  • Canvas

    Tror på fågelloppor.


    Biter människor men kan ej överleva på mänskligt blod. Har du katt som sover i sängen?

  • Super Mario

    OMG!

    -Bor i lägenhet.

    -Inte inavandrartätt

    -Har en hund (Men han kliar sig inte alls & får aldrig sova i vår säng och får knappast vara i sovrummet. Min sambo är emot att han hund/husdjur i sovrum och säng och vi är överens. Hunden duschad med jämna mellanrum.)

    -Ej varit utomlands

    Men hur kommer der sig att jag fick 2 nya prickar som kliar efter att jag duschat?

    Detta började då jag varit hos min mamma i Norrland. Sen åkte jag tåg. Det är bara på 1 ben. När jag inte kliar så verkar det bli bättre. Kortison hjälper.

    Har inte hittat något i sovrummet. Varken i lister eller i sängen..

    Vad göra?

  • KyrkmusenM

    Jag brukar kunna få liknande värmeutslag. Håller med om att det även liknar t ex vägglusbett men det måste inte vara det. Jag tar locoid (kortison) mot klådan.

  • Super Mario

    Jag vet inte? Jag brukar smörja med kortison. I går var jag så desperat att jag smörjde på med tigerbalsam och det hjälpte!! Jag undrar ändå vad det kan vara. Hemma hos oss är det alltid rent. Jag dammsuger nästan varje dag eftersom min hund tappar lite päls och vi har 2 tonåringar hemma *jäsp*. Byter sängkläder typ var 3-e vecka. Men har det varit varmt och svettigt blir det varannan vecka. Sovrummet är det renaste av alla våra rum. Sen kommer köket och badrum däremot är alla rum rena så. Har det smuts med saken att göra så kan det i te ha kommit hemma hos oss. Jag och min sambo har lekt vägglöss detektiver men hittar absolut ingenting. Har tömt hela garderoben och städar den noga och tvättat alla mina kläder.

  • Super Mario

    Vidare så blev jag sönder attackerad på fötterna av pissmyror hos min mamma. Men borde inte jag ha märkt att de bitit mig innanför byxorna?? Kan man ju tycka att jag borde ha märkt och även efteråt då jag skulle sova. Vet från pissmyror kommer väl direkt?

Svar på tråden VAD ÄR DET HÄR FÖR BETT??