• Anonymsju

    Min son verkar vara förskolan, känner mig helt förkrossad!

    Hej,

    Började inskolningen på min 22 månaders lilla kille förra måndagen. Idag gick han hela riktiga dagen själv (6,7 timme)

    Vi trodde han skulle älska att vara på förskolan då han är jättesocial, framåt och inte alls värst blyg. Han är den som springer fram till alla barn i lekparken direkt och vill leka och kramas. Han har älskat att vara på öppna förskolan, där vi varit mycket.

    Men han verkar hatar att vara på förskolan, imorse när vi kom in i hallen så kände jag hur han klamra sig fast vid mig och började gråta för att han antagligen kände igen sig. Han gråter hysteriskt vid lämning. Han vägrar äta på hela dagen, ingenting har han ätit. Som att han protesterar säger dom. Det är en pedagog som han verkar känna nån trygghet hos då han vill vara hos henne hela tiden, han gråter så fort hon går, eller han inte ser henne, när hon tröstade andra barn så blev han ledsen och vill att hon ska vara hos henne. Det berättade dom idag. Dom säger även att han håller sig för själv, är jätteförsiktig och håller sig undan andra barnen. Det är som ett helt annat barn, annars vill han alltid vara med andra barn i lekparken eller när han träffar sina småkusiner. Han är absolut inget försiktigt barn, snarare tvärtom upplever vi honom som "vild"

    På öppna förskolan fick jag alltid höra hur tidig motorisk han var och hur snabb och vild han är för sin lilla ålder. Han är den som lärde sig gå, och 1 vecka senare lärde sig springa sen dess har han inte slutat springa brukar vi som känner honom skämta om.

    Jag känner mig så ledsen över det, hatar han förskolan så mycket så han blir hämmad och inte vågar nånting. Pedadogen har träffat oss i lekparken och sa att det är som ett helt annat barn, och det är för att inte jag är med säger dom.

    Ville mest skriva för att någon med kanske liknande erfarenhet kan skrivs något lugnande. Jag undrar mest att vad har jag gjort för fel, vi har gett honom kärlek och trygghet i massor, varför är han så otrygg ändå?

  • Svar på tråden Min son verkar vara förskolan, känner mig helt förkrossad!
  • viseversa

    Det har gått lite över en vecka. Det är ingenting. Ge det ett tag till. Så kanske han vänjer sig och känner sig trygg. Sen är inte förskolan för alla barn. Det är stora barngrupper och få personal. Stökigt och högljutt och stressig miljö. Funderat på dagmamma? Kanske skulle passa honom bättre med en liten grupp i hemmamiljö.

  • Anonymsju
    viseversa skrev 2019-08-28 15:02:13 följande:

    Det har gått lite över en vecka. Det är ingenting. Ge det ett tag till. Så kanske han vänjer sig och känner sig trygg. Sen är inte förskolan för alla barn. Det är stora barngrupper och få personal. Stökigt och högljutt och stressig miljö. Funderat på dagmamma? Kanske skulle passa honom bättre med en liten grupp i hemmamiljö.


    Nej jag vet att det är väldigt kort tid. Jag hade inte räknat med att han skulle älska det efter 1 vecka, men jag hade inte räknat med att han skulle bete sig helt annorlunda och vara så ledsen.

    Jag reagerade väl lite extra överdrivet nu vid hämtning för att pedagogen sa ju att dom har haft barn förr som inte ätit och det brukar ordna sig, men hon verkade reagera på att han blev så ledsen när hon gick ifrån honom eller va med andra barn, som att det va lite anmärkningsvärt. Hon hade honom i knäet när jag kom och läste bok, och sa att hon fått hoppa över sin rast för att han blev så ledsen när hon gick.
  • GGN

    22 månader??

    Hur som, det kan vara svårt att skola in en TVÅÅRING som är van att vara hemma.

  • Anonymsju
    GGN skrev 2019-08-28 16:54:05 följande:

    22 månader??

    Hur som, det kan vara svårt att skola in en TVÅÅRING som är van att vara hemma.


    Nä tycker inte att han är 2 år, han föddes 17 november och då blir han två. Så japp jag blev en sån morsa ;) efter 2 år kommer jag sluta räkna i månader.

    Men hade du nåt mer att komma med? Inga tips, råd, tankar? För det där hjälpte ju inte mig, eller hur?

    Antingen får man pikar för att man börjar inskolningen för tidigt eller nu tydligen var det också fel.
  • Anonymsju

    Fick höra när jag kom idag att hon inte hunnit haft någon rast för att min son blivit ledsen när hon gått, så hon har suttit och väntat på mig så att hon kan gå på rast. Kändes inget vidare kul att få höra det..

  • Litenfialotta

    Jag kan tycka att pedagogen verkar opedagogisk. Varför säga sådana saker till en förälder, det vore väl bättre att lugna dig? Inte konstigt om din son knyter an extra pedagog särskilt i början, han söker ju trygghet. Inte heller konstigt tycker jag att vara avvaktande i en ny miljö. Öppna förskolan var ju inte ny för honom, var han dessutom där redan som bebis är ju öppna förskolan hemmaplan. Samma sak med den vanliga lekplatsen. Nu ska han känna in en ny både ute- och innemiljö och nya barn. Det tar tid. Vår inskolning tog tre veckor. Och då åt han fortfarande risigt/inte alls därefter, pedagogerna lärde sig det och fyllde på med saker han åt (typ frukt). Men vi litade på pedagogerna och kände oss jättetrygga med dem. De sa heller aldrig något om att sonen var till besvär eller liknande. Om han är mammig/pappig, kanske kan det hjälpa om den andre lämnar?

  • Anonymsju
    Litenfialotta skrev 2019-08-28 18:47:08 följande:

    Jag kan tycka att pedagogen verkar opedagogisk. Varför säga sådana saker till en förälder, det vore väl bättre att lugna dig? Inte konstigt om din son knyter an extra pedagog särskilt i början, han söker ju trygghet. Inte heller konstigt tycker jag att vara avvaktande i en ny miljö. Öppna förskolan var ju inte ny för honom, var han dessutom där redan som bebis är ju öppna förskolan hemmaplan. Samma sak med den vanliga lekplatsen. Nu ska han känna in en ny både ute- och innemiljö och nya barn. Det tar tid. Vår inskolning tog tre veckor. Och då åt han fortfarande risigt/inte alls därefter, pedagogerna lärde sig det och fyllde på med saker han åt (typ frukt). Men vi litade på pedagogerna och kände oss jättetrygga med dem. De sa heller aldrig något om att sonen var till besvär eller liknande. Om han är mammig/pappig, kanske kan det hjälpa om den andre lämnar?


    Reagerade också på det, hon sa det inte med någon spydig betoning, men ändå, varför sa hon det? Kändes som att hon lika gärna kunnat säga "din son har varit så jobbig idag så jag har inte fått någon rast, skönt att du kom och hämta honom nu så vi blir av med honom"
  • Anonymsju

    Måste ju finnas någon med liknande erfarenhet? Är ju trots allt inne på familjeliv..

  • Litenfialotta

    Jag skrev om våra liknande erfarenheter även om du inte kommenterade dem? :p och att lösningen är tid. Plus, kan tilläggas, att inse att ens barn inte är superspeciellt utan som majoriteten av barn och att pedagogerna vanligen kan sitt jobb och gjort detta tusen ggr förr.

Svar på tråden Min son verkar vara förskolan, känner mig helt förkrossad!